Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista

Kiertotaloutta ennen sen olemassaoloa

17.12.2019

3 stepIT:n perustaja Jarkko Veijalainen voi kertoa kokemuksesta, kuinka kuuma teema kiertotalous nyt on. Kun hän perusti yrityksen parikymmentä vuotta sitten yhdessä Marko Sjömanin kanssa, kiertotaloudesta ei puhuttu eikä koko käsitettä tunnettu.

– Emme mekään puhuneet yritystä perustaessamme kiertotaloudesta vaan elinkaarimallista, Jarkko Veijalainen kertoo. Hän on IT-alan yrityksen 3stepIT:n perustaja sekä hallituksen puheenjohtaja.

3stepIT tarjoaa asiakkailleen teknologialaitteiden rahoitusta, käyttöä ja uusimista. Yritykselle palautui viime vuonna yli puoli miljoonaa laitetta, jotka se tietoturvakäsitteli ja palautti käyttöön 97-prosenttisesti. Loput 3 prosenttia laitteista, joita ei voitu tietoturvata, päätyi materiaalikierrätykseen.

3stepIT voi sanoa yhtään liioittelematta olevansa kiertotaloutta edistävä yritys, ja kuten Veijalainen sen muotoilee, kiertotalous on 3stepIT:n DNA:ssa.

Veijalainen oli ennen yrityksensä perustamista töissä rahoituspalvelualan yhtiössä, joka rahoitti muun muassa yritysten tietokonehankintoja. Veijalainen alkoi pohtia, mitä käytöstä poistettaville tietokoneille tapahtuu.

Laitteiden normaali takuuaika on kolme vuotta, jonka jälkeen saatetaan uusia koko yrityksen konekanta.
– Kun kysyin yrityksiltä vanhoista koneista, tyypillinen vastaus kuului, että ne varastoidaan tai annetaan työntekijöille kotikoneiksi.

Veijalainen ja Sjöman pähkäilivät, mahtoikohan kukaan huolehtia käytöstä poistuvien, varastoitavien ja kotiin vietävien koneiden tietojen huolellisesta poistamisesta.

He kehittivät liiketoimintamallin, jossa yrityksille tarjotaan koneet vuokralle ja niiden palautuksen vuokrakauden jälkeen takaisin 3stepIT:lle. Asiakasyrityksille laitteiden vuokraus tuli halvemmaksi kuin niiden tiheä uusiminen.

3stepIT puolestaan pystyi hyödyntämään laitteiden jäännösarvon, kun tietoturvakäsittelyn jälkeen koneet saivat uuden elämän.

Perustajat sopivat keskenään, että katsotaan ensin vuosi ja päätetään sen jälkeen uuden yrityksen jatkosta. Jo ensimmäisen vuoden liikevaihto oli miljoona euroa, seuraavan kuusi ja sitä seuraavan 14 miljoonaa euroa.

Eikö teillä ollut markkinoilla kilpailijoita?

– Periaatteessa isot rahoitusyhtiöt olivat, mutta me taisimme olla kovempia myymään, Veijalainen heittää hymyssä suin.

– Etumme oli keskittyminen nimenomaan tietokoneisiin sekä koko elinkaaresta huolehtiminen.

Kahvakuulat vai tuokio riippumatossa?

Ennen Veijalaisen haastattelua markkinointijohtaja Kati Lindholm vie kierrokselle yrityksen hauskoihin ja kutsuviin tiloihin lähellä Helsingin keskustaa. Heti yrityksen aulassa vastassa ovat Susijengin sankarit isoina pahvikuvina, niiden eteen jää tila pompotella ja heittää koreja.

Eteläpäädyssäkin pääsee urheilemaan, ja tällä kertaa voi riippua puolapuilla tai treenata kahvakuulilla. Aulasta voi napata käyttöönsä sähköpotkulaudan.

– Liikkuminen on vahvasti Jarkon juttu, ja hän aktiivisesti kannustaa meitä siihen, Lindholm huomauttaa.

Tässä yrityksessä ymmärretään myös palauttavien tuokioiden merkitys, sillä vastakkaisessa päädyssä pääsee loikoilemaan esimerkiksi riippukeinussa.

Aulassa pöydän päällä on kehystettynä Veijalaisen saama Suomen Liikemiesyhdistyksen myöntämä Vuoden liikemies -tunnustus. Se myönnetään vuosittain suomalaiselle liikemiehelle, joka on toiminut esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä ja saavuttanut kestävää menestystä kansainvälisillä markkinoilla.

Veijalainen kommentoi saamaansa palkintoa, että se tietenkin lämmitti mieltä mutta hän itse mieltää sen ennemmin yrityksen henkilöstölle saatuna tunnustuksena.

– Ei tällaista liiketoimintaa yksin synnytetä, tähän tarvitaan hyvää porukkaa.

Veijalainen kehuu vuolaasti henkilöstöä, joka on hänen mukaansa Suomen paras. Yrityksellä on hieno maine ja imu, joka houkuttelee töihin hyviä tyyppejä. Veijalaisen mielestä hyvän ilmapiirin aistii esimerkiksi siitä, miten hyvin ihmiset tekevät yhteistyötä ja kuinka auliisti auttavat toinen toisiaan.

Henkilöstöä tarvitaan lisää, sillä kasvu on ollut vauhdikasta ja tarkoitus on pitää se kovana myös tulevaisuudessa. Edellisellä viikolla kaksipäiväisessä perehdytyksessä oli ollut 30 hengen kansainvälinen ryhmä. Perehdytyksen jälkeen Veijalainen kuuli kommenttina muun muassa, että yhteinen tilaisuus oli tuonut virtaa ja hyvän olon yhdessä eteenpäin menemisestä.

– Toivotin palautteen antajan tervetulleeksi kasvumatkalle. Yhdessä ponnisteleminen on kivaa.

Matkalla Euroopan suurimmaksi

3stepIT tarvitsi voimakasta kasvua varten ulkopuolista pääomaa pian alkuvuosiensa jälkeen. Apuun tuli vuonna 2000 ruotsalainen Accent Equity Partners, joka osti yrityksestä 42 prosenttia. Sen jälkeen toiminta laajeni Ruotsiin, ja matka on jatkunut laajemmin Itämeren alueelle sekä Britanniaan.

Yrityksellä on myös yhteisyritys ranskalaisen BNP Paribas Leasing Solutions -yhtiön kanssa. Kumppanuuden tavoitteena on yksikkö, joka tekee miljardin euron liikevaihdon viidessä vuodessa ja on Euroopassa alansa markkinajohtaja.

Yhteistyöyrityksen elinkaarenhallintakonsepti tulee 3stepIT:ltä, eli se tarjoaa asiakkailleen kustannustehokkaan ja ympäristöystävällisen tavan IT-laiteiden hankintaan, hallintaan ja uusimiseen.

– Voi sanoa, että meillä on hullu kasvunälkä. Minulla on kuitenkin vahva visio siitä, että tähänastinen on ollut vasta alkua, Veijalainen sanoo.

Mistä sitten johtuu, että Suomessa sanotaan olevan liian vähän kasvuhakuisia yrityksiä? Eikö esimerkiksi maailmalle meno kiinnosta suomalaisia?

Veijalaisen mukaan taustalla voi olla lukuisia eri syitä, että yksi ratkaiseva on omistajien tahto. Osa ei halua ottaa riskiä tai haluaa kotouttaa voitot omaan taskuun. Kasvu vaatii rahoitusta.

– Me haluamme investoida ja palkata lisää ihmisiä. Kasvu ei synny ilman ihmisiä.

Veijalaisella on tapana kysyä eri yritysten avainasemassa olevilta ihmisiltä, mikä heidät saa innostumaan, mistä he saavat kicksejä.

Veijalainen itse innostuu päästessään vaikuttamaan. Kicksejä tulee myös henkilöstön hyvästä palautteesta.

3 vinkkiä kiertotaloudesta

1. Mieti, onko laitteita pakko omistaa.

2. Selvitä laitteidesi ja kalustosi elinkaari.

3. Kerro ympäristöponnisteluista muillekin. Esimerkiksi 3stepIT:n asiakkaat voivat kertoa vastuullisuudesta raportoidessaan it-laitteidensa ympäristöystävällisestä elinkaaren hallinnasta.

Fennia-lehti 4/2019

Teksti: Kirsi Riipinen






Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja