Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Kansainvälistä kasvua revontulienloimussa

Kansainvälistä kasvua revontulienloimussa

24.3.2019

Matkailualalla menestyminen vaatii uudistumiskykyä ja herkkää korvaa asiakkaiden toiveille. Ekologiset ratkaisut ja kattoikkunoin varustetut revontulikodat ovat lomakeskus Pyhän Astelin valtteja, joihin myös ulkomainen asiakaskunta on ihastunut.

Hohtavat hanget, vauhdikkaan moottorikelkkasafarin hurma ja henkeäsalpaavat revontulet houkuttelevat yhä useampia ulkomaalaisia matkailijoita Suomen Lappiin. Trendi näkyy myös lomakeskus Pyhän Astelin asiakaskunnassa.

Yrittäjä Urpo Haapalainen on pyörittänyt Pyhätunturin tuntumassa sijaitsevaa, metsän keskelle kätkettyä lomakeskusta helmikuusta 2015.

– Lapissa kasvu tulee nyt kansainvälisiltä markkinoilta: ulkomaiset asiakkaat haluavat nähdä ja kokea suomalaisen luonnon. Kehitystä on kuunneltava tarkalla korvalla, jotta tietää tarjota sitä, mitä asiakkaat kaipaavat. Esimerkiksi revontulia tullaan katsomaan kaukaa, ja siksi päätimme panostaa erityisiin revontulikotiin ja -huoneisiin, joiden suurista kattoikkunoista taivaan värejä voi ihailla sängyllä makoillen, kuvailee Haapalainen.

Haapalaisen yritys Pyhän Paroni Oy on tehnyt jo pitkään yhteistyötä hollantilaisen matkanjärjestäjän kanssa. Sen kautta Pyhän Asteliin saapuu hollantilaisasiakkaita lomailemaan viikoksi kerrallaan aina joulukuusta huhtikuuhun. Joulukuussa Lapin talvisista maisemista nauttimaan lentää usein myös brittejä ja espanjalaisia.

Kokemus tuo varmuutta ja verkostoja

Matkailuala on Haapalaiselle tuttu jo vuodesta 1984. Ennen Pyhän tunturimaisemiin siirtymistä hän toimi kymmenen vuoden ajan yrittäjänä Ivalossa, missä kansainvälisten markkinoiden merkitys vainuttiin jo varhain.

– Pyhän Astelin pyörittämisessä valmiit matkailualan verkostot ja vahva usko omaan näkemykseen Lapin matkailusta ovat olleet suureksi avuksi. Ivalon-vuosilta tarttui mukaan ymmärrys siitä, että Lapin matkailuala saadaan kasvamaan nimenomaan ulkomaan markkinointiin panostamalla ja suunnittelemalla tuotteet ja palvelut alun alkaenkin siten, että ne vetoavat kansainväliseen asiakaskuntaan, kertoo Haapalainen.

Matkailualan kaupankäynti on vuosien vieriessä muuttunut, ja digitaalinen markkinointi kuuluu nykyään erottamattomasti kansainväliseen kaupantekoon. Digikelkkaan hyppääminen onkin Haapalaisen mukaan alan suurimpia haasteita. Alan kehityksessä on pysyttävä mukana, jos haluaa menestyä – niinpä Pyhän Astelissa ollaan panostettu myös ekologisiin ratkaisuihin.

Kestävä kehitys kannattaa

Pyhän Astelissa kiinnitetään erityistä huomiota energiankulutukseen. Kaikkiin huoneistoihin on esimerkiksi asennettu ympäristöystävälliset ilmalämpöpumput, jotka lämmittävät sisätilat energiatehokkaasti.

– Revontulihuoneet lämmitetään pääasiassa maalämmöllä, ja katoille on asennettu aurinkokeräimet, joiden avulla tuotamme sähköä valoisaan aikaan. Kun sähkönkulutus esimerkiksi kovilla pakkasilla kasvaa, akkulämmitin kytkeytyy päälle automaattisesti niin, että energiaa säästyy. Ulkolamput on vaihdettu energiaa säästäviin led-valoihin, ja moottorikelkkasafareilla käytämme nelitahtimoottorilla varustettuja kelkkoja, jotka saastuttavat tavallisia vähemmän, listaa Haapalainen.

Astelissa tullaan tulevaisuudessa siirtymään sähkökelkkoihin, kunhan niiden kantama kasvaa safareita ajatellen riittävän pitkäksi. Uudistumisen onkin Haapalaisen mukaan oltava jatkuvaa niin kestävän kehityksen kuin kannattavuudenkin kannalta:

– Pyrimme koko ajan toimimaan ekologisemmin ja kehittämään toimintaamme eteenpäin yhdessä muiden paikallisten yrittäjien kanssa. Seuraava askel on kehittää kesämatkailua Pyhätunturin alueella. Uskon, että riittävän kiinnostavat kesäpalvelut käyvät kyllä kaupaksi kansainvälisillä markkinoilla. Paikallisten yritysten yhteistyö on matkailualalla merkittävä voimavara. Hyvä yhteishenki on näissä hommissa kantava voima nyt ja tulevaisuudessa.

Urpo Haapalaisen vinkit yrittäjyyteen

  1. Usko omaan näkemykseesi. Yrityksen rakentamisessa ja kasvattamisessa auttaa vahva visio siitä, mitä liiketoiminnalta haluaa. Kannattaa miettiä, mitkä ovat yrityksen mahdollisuudet, tunnistaa omat vahvuudet ja uskoa niihin. Siitä on hyvä lähteä ponnistamaan eteenpäin.
  2. Valitse yhteistyökumppanit huolella. Perusasiat, kuten hyvät yhteistyökumppanit ovat yrittäjänä onnistumisen tärkeimpiä rakennuspalikoita. Esimerkiksi rahoittajien, vakuutusyhtiön ja tilintarkastajan kanssa kannattaa rakentaa luottamuksellinen, keskusteleva suhde. Asiantunteva palvelu ja toimiva yhteistyö vievät pitkälle.
  3. Pidä mielessä jatkuvan kehittymisen tärkeys. Menestyksen kannalta on äärimmäisen tärkeää jaksaa uudistaa ja kehittää omaa yritystään. Joustava suhtautuminen muutokseen kantaa karikkojen yli – yrittäjänä on ymmärrettävä, että vaikka ennen olisi toimittu tietyllä tavalla, voi toimintatapojen tuulettaminen tehdä hyvää.

Pyhän Paroni Oy

  • Perustettu helmikuussa 2015
  • Tarjoaa majoituspalveluita, ravintolatoimintaa sekä moottorikelkkasafareita Lapin
  • Pyhätunturin kupeessa lomakeskus Pyhän Astelissa
  • Toimitusjohtaja Urpo Haapalainen
  • Työllistää sesonkiaikana 10 henkilöä

    Fennia-lehti 1/2019
    Teksti: Pauliina Harno
    Kuvat: Kota Collective


Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Yksityisyyden suoja puhelinpalvelussa
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisää evästeistä.