Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Innostumisen voima – sisäinen roihu tuottaa tulosta ja tyytyväisyyttä

Innostumisen voima – sisäinen roihu tuottaa tulosta ja tyytyväisyyttä

19.12.2018

Innostunut, motivoitunut työntekijä on jopa 44 prosenttia tuottavampi kuin henkilö, jolle työ on pakkopullaa. Avaimet ovat sisäisen motivaation johtamisessa. Johtajia ja esimiehiä innostamiseen ja inspiroimiseen valmentavan Petteri Kilpisen intohimona on lisätä energiaa työyhteisöihin Suomessa ja maailmalla.

Yli puolet työssäkäyvien ajasta menee työssä olemiseen, sinne siirtymiseen tai työnajattelemiseen. Työ on merkittävässä roolissa hyvinvointimme ja yleisen tyytyväisyytemme kannalta, sanoo lääkärikeskus Aavassa hyvinvointivalmennuksiin keskittyvän Virta-yksikön vetäjä ja innostavasta johtamisesta kaksi kirjaa kirjoittanut Petteri Kilpinen.

– Jos ihminen ei nauti elämästä, se usein liittyy työhön: sitä on liikaa, se ei innosta tai on huono esimies. Sillä, millaisessa työpaikassa aikaamme vietämme, on iso merkitys elämässämme – työ joko antaa tai vie meiltä energiaa.

Innostunut ja motivoitunut työntekijä on 44 prosenttia tuottavampi ja pysyy kauemmin samassa työpaikassa kuin työntekijä, jota työ ei inspiroi. Innostavan ja energisen johtajan esimerkin voima on vahva. Kysyttäessä Kilpiseltä esimerkillistä johtajaa, nostaa hän esiin Virgin-yhtiöryhmän perustajan.

– Kyllä Richard Branson on klassikko. Hänen humaani tapansa käyttää kaikki luovuutensa henkilökunnan viihdyttämiseen on upeaa. Useimmat johtajat sanovat käyttävänsä luovuutensa asiakkaisiin ja kääntävät selkänsä omalle henkilöstölleen. Branson näkee tärkeimmäksi tehtäväkseen innostaa henkilöstöään – asiakkaiden inspiroiminen on puolestaan henkilöstön tehtävä.

Miten innostumista johdetaan?

Innostavan johtamisen puhemies Petteri Kilpinen kertoo, että perustan innostumiselle luovat ulkoiset motivaatiotekijät, kuten hyvät työolosuhteet ja palkka. Kun perusasiat ovat kunnossa, hyvän esimiehen on vaalittava työntekijän sisäistä motivaatiota ja innostusta, joilla saa hänet antamaan parhaansa yhteisen tavoitteen eteen.

– Työstä innostuminen vaatii autonomian tunteen, kokemuksen omasta kyvykkyydestä sekä esimiehen luottamuksesta siihen, että työntekijä onnistuu tehtävässään toimimalla parhaaksi katsomallaan tavalla. Tällöin on mahdollisuus kokea onnistumisen tunteita.

Säännöllinen palaute vahvistaa sisäistä onnistumisen tunnetta. Jos ihminen ei koskaan saa palautetta, hän ei voi olla tyytyväinen. Lisäksi se, millainen oma rooli työyhteisössä on ja millainen kulttuuri yhteisössä vallitsee vaikuttavat työtyytyväisyyteen ja työn vetovoimaan.

– Ihailen Supercellin toimitusjohtajan Ilkka Paanasen puheita sisäisen motivaation ja itseohjautuvuuden malleista, ja miten hän huolehtii ihmisten hyvinvoinnista. Ilkan johtamistyyli on elävä esimerkki siitä, miten kulttuurin rakentaminen on merkittävä osa työnantajabrändiä – hyvä työkulttuuri houkuttelee parhaat tekijät ja pitää ihmiset siellä. Suomessa edelläkävijöinä ovatkin useat modernit IT-alan yritykset.

Johtajan on oltava hyvä vuorovaikuttaja

Kilpinen kertoo, että suomalaisissa yrityksissä on ymmärretty sitoutuneiden työntekijöiden merkitys yrityksen menestymiselle. Innostumisen johtamista pidetään silti vielä vähän ”pehmeänä henkilöstöhallinnon puuhasteluna”.

– Teollisen ajan yrityksen paradigma on edelleen vahvasti läsnä: kontrolli ja kuri ovat yhä johtamisen ytimessä. Johtajuus tänä päivänä vaatii kuitenkin ennen kaikkea ihmistuntemusta. Johtajan pitäisi olla tietoinen alaistensa vahvuuksista, ruokkia sisäisisiä motivaatiotekijöitä ja varmistaa, että yrityksen tavoitteet ja visio sekä oma rooli niiden toteuttamisessa ovat ymmärretty.

Johtamiskeskustelussa on korostunut, että johtamisen ongelmat liittyvät noin 85-prosenttisesti viestintään. Kilpinen sanookin hyvän johtajan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi vuorovaikutustaidot ja kiinnostuksen ihmisiin.

– Hyvällä johtajalla kommunikaatiotaidot ovat oleellisia ja ne ovat harjoiteltavissa aivan niin kuin urheilullisetkin taidot. Jos haluat innostaa ihmisiä, on kerrottava, mitä heiltä odotetaan ja luotava työlle merkitystä.

Kun suunta ja tavoitteet ovat selvät, sisäinen palo kasvaa ja pääsee roihuamaan.

Työpäivästä pitää jäädä energiaa vielä kotiin vietäväksikin

Arjen, työn, perheen ja omien harrastusten yhdistäminen on haastavaa – kaikkea ei ennätä hoitaa haluamallaan intensiteetillä. Mitä tästä ajattelee viiden vilkkaan pojan isä Petteri Kilpinen, joka toimii useassa hallituksessa, juoksee maratoneja ja kirjoittaa ohessa kirjoja?

– Hyvän energiatason hyödyntäminen suunnitelmallisesti on kaiken ytimessä. Monet ajattelevat työpäivää maratonina, mutta se pitäisi nähdä sprintteinä: aamun energiataso on kuin alkuerät, joiden jälkeen palaudutaan ennen välieriä ja finaalia. On hyvä miettiä jo etukäteen vaikkapa kolme kohtaa päivässä, joissa laittaa kaikki peliin ja on täysin läsnä. Energiaa ei saa kuitenkaan kokonaan hukuttaa työpäivään, sillä kotona odottaa vielä niin sanottu grand prix, hetket itselle tärkeimpien ihmisten kanssa.

Petteri Kilpisen 3 vinkkiä innostamisen johtamiseen:

  1. Näytä tunteesi ja intohimosi työtäsi kohtaan: älä muutu totiseksi johtajaksi, esimerkkinä toimiminen on kaikkein valloittavinta.
  2. Itsensä johtaminen: energiset ihmiset ottavat vastaan haasteita, joita muut välttävät. Huolehdi, että alaisillasi riittää energiaa ottaa vastaan isompia haasteita.
  3. Inhimillisyys: luottamus syntyy sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka ovat aitoja ja haavoittuvia, ei niitä, jotka esittävät täydellistä.


    Petteri Kilpinen
  • Naimisissa ja viiden pojan isä
  • Kirjoittanut kirjat Inspiroitunut – miten johtaa ja menestyä muuttuvassa työelämässä (2017) ja Liekeissä! Miten johtaja saa ihmiset inspiroitumaan muutokselle? (2009)
  • Kilpinen on vetänyt työeläkeyhtiö Elon kiertuetta Hulluna työelämään – miten inspiroitua muutoksesta, joka on edessämme.


Fennia-lehti 4/2018
Teksti: Tiina Nurmi

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Yksityisyyden suoja puhelinpalvelussa
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisää evästeistä.