Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Vilpe Oy:s starka företagskultur skapar en grund för nya idéer

Det riksomfattande företagarpriset 2022: Vilpe Oy:s starka företagskultur skapar en grund för nya idéer

22.10.2022

Framgångsrika företag kännetecknas av en stark företagskultur. Alla företag kan bygga upp storstilade värderingar på papper, men i slutändan är det de vardagliga handlingarna som räknas.

Vilpe har lyckats ovanligt bra med att skapa sin företagskultur. Det har resulterat i innovation, skapar en känsla av gemenskap och stärker arbetsgivarens image.

– Under lång tid var vi en ingenjörsfirma där innovation innebar endast nya produkter. Idag kan innovation också handla om hur vi marknadsför oss på ett mer uppfinningsrikt sätt. Samtidigt involveras hela organisationen. Människor får aldrig känna skam, utan en experimentell kultur kräver en trygg miljö, säger verkställande direktören Tuomas Saikkonen.

Nya uppfinningar sitter i Vilpes ryggrad. 14 personer arbetar med produktutveckling och företaget innehar tiotals patent. Den senaste uppfinningen är ett smart tak, där en algoritm övervakar till exempel luftfuktigheten i konstruktionen och justerar ventilationen enligt behov.

Takhuvar på sociala medier

Namnet Vilpe är uppfinningsrikt i sig självt, eftersom det sammanfattar allt som företaget gör: Viemärin, Ilmanvaihdon, Liesikuvun, Poistoputken Elementti (element till avlopp, ventilation, köksfläkt och avloppsrör). Hos Vilpe pratar man dock oftare om takhuvar.

– Våra produkter måste släppa ut luft så fritt som möjligt, men samtidigt förhindra att vatten tränger in. Huvarna måste även tåla stora temperaturskillnader. Temperaturen kan vara över 40 grader vid Medelhavet och -40 grader i norr, säger Saikkonen.

Vilpes företagskultur har inte fötts av sig själv. Enligt företagaren är öppenhet och öppen kommunikation, både internt och externt, viktigast av allt. Ett tydligt exempel på detta är TikTok, där Vilpe har över 90 000 följare och antalet ökar hela tiden.

– Vi beslutade att om vi skulle skaffa TikTok så skulle vi göra det ordentligt. Vi började skapa ett känslomässigt band där. Det var en stor överraskning att vi har fått fler produktfrågor på TikTok än någon annanstans på sociala medier, säger Saikkonen.

– Ett företag kan inte vara luktfritt, smaklöst och färglöst om det vill bli globalt. Man måste vara lite ovanlig, fortsätter han.

Handelsförhandlingar traditionellt i bastun

Vilpe har sitt säte i Korsholm i närheten av Vasa. Exporten står för 55 procent av företagets omsättning på nästan 23 miljoner euro. Hela koncernen har 180 anställda och en omsättning på 27,7 miljoner euro.

Allt började för 47 år sedan när Tuomas pappa Eero Saikkonen var arbetsledare för takläggare och funderade på lösningar på praktiska problem. En av lösningarna var att grunda ett eget företag.

Vilpe genomgick ett vaktbyte, en generationsväxling, för knappt tre år sedan. Slutresultatet kom till efter en två minuter lång bastukonversation mellan far och son.

– Min tid som verkställande direktör har känts som att sitta i en tvättmaskin hela tiden. Först kom coronan och sedan kriget. De skapar stress utanför arbetet för alla, vilket också påverkar företaget. Vardagen är hektisk, men samtidigt är det svårt att bedöma var vi kommer att befinna oss om sex månader. Det skulle vara trevligt att leva i en så kallad normal tid, för jag tvivlar oundvikligen på att ledarskapet alltid är så här, säger Saikkonen.

Vilpe är inte immunt mot konjunkturen i byggsektorn, även om företaget har strävat efter tillväxt med beaktande av riskerna.

– Som företag har vi aldrig gått ”all in”. Alla investeringar görs med eget kapital. Just nu är vi inne på vår elfte fabriksutvidgning, säger verkställande direktören.

Enligt honom är det riksomfattande företagarpriset en stor ära för hela företaget. Alla är tacksamma för priset.

VILPE Oy

  • Grundat: 1975

  • Grundare: Eero Saikkonen

  • Verkställande direktör: Tuomas Saikkonen

  • Hemort: Korsholm

  • Antal anställda: 180 anställda

  • Hela koncernens omsättning: 27,7 miljoner euro (2021)

  • Hela koncernens rörelseresultat: 4,1 miljoner euro (2021)

Det riksomfattande företagarpriset är ett erkännande grundat av Fennia och Företagarna i Finland och delades ut för första gången 1968. Idag består juryn förutom av grundarna även av Föreningen för finländskt arbete och stiftelsen Yksityisyrittäjäin Säätiö.

FöretagandeArtikelFennia

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderFenniakoncernenLediga jobbBriefly in English
© Fennia-konserni
Konsernin yhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor