Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

När cykelsäsongen börjar ökar också antalet färdolycksfall och cykelstölder

18.4.2023

Många gräver fram tramp- eller elcykeln under våren. Under de senaste åren har cykling blivit allt populärare, och elcyklarna ger nytt liv i cykelhandeln. Populariteten innebär också fler stölder och olyckor på vägarna – det lönar sig att ta hänsyn till situationer och medmänniskor och se till att cykeln förvaras säkert för att undvika stöld.

Enligt undersökningen Tuhat suomalaista (Tusen finländare), som gjordes av IRO Research 2019, cyklar omkring 75 procent av alla finländare. Cyklingens popularitet ökade också ytterligare i och med coronapandemin, då många bytte ut rusningsbussarna mot cykelpendling – även om distansarbetet samtidigt minskade behovet av pendling.

Även om många informationsarbetare under coronatiden började arbeta på distans åtminstone på deltid, kan man förutse att cykeltrenden kommer att fortsätta att öka, särskilt i och med beslutet om skattebefrielse för tjänstecyklar. Sedan 2021 har tjänstecykeln varit en skattefri förmån upp till 1 200 euro.

Utvecklingen av elcyklarna har också gett näring åt marknaden. Förra året dämpades visserligen handeln med elcyklar på grund av bristen på komponenter, men i år har man förutspått bättre tillgång till elcyklar.

Särskilt dyra cyklar i sikte för cykelstölder

Cykelstölderna ökar ofta under vårmånaderna vid sidan av cykling. I fjol fick polisen kännedom om nästan 18 000 cykelstölder, varav var tionde var elcyklar. De flesta stölder sker naturligtvis i de mest folkrika städerna, där man också cyklar mer.

Av finansbranschens ersättningsstatistik framgår att antalet ersatta cykelstölder i fjol minskade tydligt jämfört med året innan. I fjol var antalet ersatta cykelstölder drygt 15 000 medan de år 2020 var över 20 000. Efter en lång tid har också den ersättning som försäkringsbolagen betalar minskat. I fjol var ersättningen var cirka tio miljoner euro i fjol.

Enligt Fennias statistik ersattes i genomsnitt 650 euro för en cykelstöld, men priset på cyklarna varierar stort.

– Cykeltjuvar brukar känna till de mest populära och de dyraste cykelmärkena, eftersom de också är lättare att sälja vidare. Förutom hela cyklar stjäls även cykeldelar. Till exempel dyrare sadlar eller elektroniska tillbehör och särskilt elcyklars batterier kan vara eftertraktade för export, säger Mikko Pöyhönen, direktör för Fennias fordons- och egendomsförsäkringar.

– Det är bra att låsa cykeln ordentligt, helst så att man låser fast cykelstommen vid en cykelställning eller en stolpe. Det lönar sig också att förvara cykeln låst i ett låst utrymme hemma, om det bara är möjligt. Elcyklar kan dessutom ha olika typer av inbrottsskydd.

Pöyhönen rekommenderar husbolagen att satsa på säkerhet i cykelkällare.

– Allt fler husbolag har låsta förråd för cykelförvaring. Övervakning med videokamera är också värt att tänka på. Utöver att det kan hjälpa till att få fast tjuvarna är det effektivt som avskräckning, säger Pöyhönen.

Stulna el- och trampcyklar som anmälts till polisen 2022

Antalet cykelstölder börjar vanligen öka på våren när cykelsäsongen börjar. Mest cyklar stjäls vanligen i augusti, då pendlings- och skoltrafiken inleds. Källa: Polisstyrelsen

Antalet cykelstölder börjar vanligen öka på våren när cykelsäsongen börjar. Mest cyklar stjäls vanligen i augusti, då pendlings- och skoltrafiken inleds. Källa: Polisstyrelsen

Antal cykelstölder som anmälts till försäkringsbolag 2012–2022

Antalet cykelstölder som anmälts till försäkringsbolagen och ersättningsbeloppet för dem har minskat. Källa: Finansbranschen.

Antalet cykelstölder som anmälts till försäkringsbolagen och ersättningsbeloppet för dem har minskat. Källa: Finansbranschen.

Nästan 11 färdolycksfall varje dag

Enligt Olycksfallsförsäkringscentralens statistik råkade nästan 4 000 cyklister ut för färdolycksfall 2021. Antalet har minskat jämfört med de senaste åren, troligen på grund av distansarbete i många branscher till följd av coronapandemin. En stor del av olycksfallen var lindriga, men varje år inträffar hundratals olycksfall som leder till sjukledighet på mer än en månad.

Enligt Minna Niemi, ansvarig chef för Fennias lagstadgade olycksfallsförsäkringar, inträffade de flesta olycksfallen i Nyland, där trafiken också är mycket större än i resten av landet. I oktober–november inträffar klart flest olyckor på de hala vägarna i slutet av hösten, men i mars och juni i fjol syntes också tydliga toppar i statistiken.

– I mars kan cykelvägarna fortfarande vara hala på morgonen efter nattfrost eller rester av sandningsgrus. Bakom antalet olyckor i juni ligger däremot en större cykeltrafik, som sedan lugnar ner sig till semesterperioden i juli, säger Niemi.

– När man cyklar, eller tar sig fram på annat sätt, inträffar ibland olyckor. Man kan med egna handlingar och försiktighet sträva efter att minska och förutse dem. Cykling är dock till stor nytta för din hälsa, så jag rekommenderar definitivt att du hellre cyklar mer än mindre.

Niemi vill fästa särskild uppmärksamhet vid användning av cykelhjälm. År 2021 inträffade rejält över 300 huvudskador och. Enligt Fennias statistik ökade antalet färdolycksfall under våren 2022 något jämfört med året innan.

– Även om cykelhjälmen i sig inte nödvändigtvis förhindrar olyckan, kan den avsevärt lindra skadorna. När en skada är framme är risken för en längre sjukskrivning större om man inte haft hjälm på sig, konstaterar Niemi.

Enligt Niemi finns det inte ett enda sätt att minska antalet färdolycksfall. Den största faktorn är cyklistens – och de övriga trafikanternas – attityd. Det lönar sig att reservera tid för arbetsfärden och undvika att ha bråttom.

– Har du rätt hastighet och kommer du ihåg trafikreglerna? Det viktigaste är att anpassa hastigheten, eftersom tillbuden inte alltid beror på cyklisten. Ju snabbare det går, desto mindre tid har man på sig att reagera.

– Om du haft cykeln i källaren hela vintern och tar fram den först på sommaren, är det sannolikt att även trafikkänslan är ”rostig”. Därför är det viktigt att börja cykla lugnt och försiktigt, tipsar Niemi.

– Olycksfall orsakade av cykelpendling ersätts från olycksfallsförsäkringen som arbetsgivaren tecknat. Det lönar sig att reda ut det egna försäkringsskyddet på fritiden: en del arbetsgivare har försäkrat sina arbetstagare även på fritiden.

Antalet färdolycksfall med cykel 2021 och medeltalet för 2016–2020

Antalet färdolycksfall med cykel är klart störst under oktober–november. Även i mars och juni inträffar många olyckor. Utöver antalet arbetsresor påverkas olyckstalen bland annat av mängden pendeltrafik och hala vägar. Källa: Olycksfallsförsäkringscentralen

Antalet färdolycksfall med cykel är klart störst under oktober–november. Även i mars och juni inträffar många olyckor. Utöver antalet arbetsresor påverkas olyckstalen bland annat av mängden pendeltrafik och hala vägar. Källa: Olycksfallsförsäkringscentralen

Försäkring av elcyklar eller cyklar som skaffats som personalförmån

Enligt Pöyhönen finns idag ett par faktorer som påverkar försäkringen av cykeln: om det är fråga om en trampcykel, en elassisterad cykel eller en effektivare elcykel.

En trampcykel eller elassisterad cykel som du har köpt själv omfattas i regel av hemlösöresförsäkringen. För en elcykel med en motoreffekt på mer än 250 watt eller en hastighet på mer än 25 kilometer i timmen med enbart motorkraft krävs däremot också trafikförsäkring och registrering. Då omfattas den inte längre av hemlösöresförsäkringen, utan det lönar sig att skaffa en frivillig kaskoförsäkring utöver trafikförsäkringen.

– Om cykeln blir stulen och ersättning för den söks från försäkringen, ska du även göra en brottsanmälan. Många ägare får även tillbaka sina cyklar, berättar Pöyhönen.

Antalet tjänstecyklar har ökat betydligt sedan cykelförmånen blev skattefri för två år sedan. Enligt cykelförbundet använder nästan 40 000 personer förmånen.

Försäkringen av tjänstecykeln beror på anskaffningssättet. Tjänstecyklarna omfattas i allmänhet av arbetsgivarens egendomsförsäkring eller eventuellt av leasingpartnerns försäkring.

Om man bara skaffar några cyklar, är det ofta klokt att köpa dem i företagets namn. Ett större antal skaffas ofta genom leasingavtal, eftersom det minskar det administrativa arbetet, tipsar Pöyhönen.

Niemi anser att det finns många fördelar med cykelförmånen.

– Vi vet alla att regelbunden motion ökar välbefinnandet. Var och en kan välja vilken cykel som passar bäst: vissa cyklar kortare sträckor medan andra kan cykla tiotals kilometer till och från arbetet. En elassisterad cykel kan sänka tröskeln, särskilt för längre sträckor.

– Det är bara positivt att cykling blir mer populärt. Nyttan av denna sorts motion är obestridlig och ger långtgående positiva effekter. Även miljön tackar dig som cyklar. I den livliga trafiken lönar det sig dock att vara försiktig och att inte glömma sitt ansvar, säger Niemi.

Fennia – för företagande och liv

Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.

Lue lisää

HemförsäkringTrafikförsäkringArbetarskyddOlycksfallsförsäkringFörsäkringar för företagMeddelandeHem

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor