Gå till innehållet

Många cykelolyckor inträffar nu på arbetsresor – flera orsakas till följd av brådska och hala vägar

31.10.2024

Cykelvägarna kan vara hala på många ställen nu i slutet av året efter en kall natt. Det lönar sig att reservera tillräckligt med tid för arbetsresan, eftersom de flesta olyckor framför allt beror på brådska och för höga situationshastigheter.

Bland de som avverkar arbetsresan på cykel inträffar varje år i genomsnitt över 4 000 olycksfall på vägen till och från arbetet. Framför allt inträffar många olycksfall under arbetsresor i oktober och november.

Vägarna kan vara mycket hala efter kalla nätter och det är samtidigt mörkt på morgonen. Om situationshastigheten är för hög hinner cyklisten kanske inte reagera i oväntade situationer.

– Personer som cyklar till och från arbetet råkar ut för flest olycksfall under arbetsresan efter personer som går till och från arbetet. De flesta olyckor som drabbar cyklister är lindriga och leder till högst tre dagars arbetsoförmåga. Varje år råkar dock cyklister ut för i genomsnitt över 450 olycksfall på resan till och från arbetet som leder till mer än en månads arbetsoförmåga, säger Pia Välimaa, riskhanteringschef på Fennia.

Olycksfall under arbetsresor bland cyklister i genomsnitt per månad 2019–2023

November är den absolut mest olycksdrabbade månaden för cyklister som åker till och från arbetet. I december lägger många undan sina cyklar för vintern, vilket gör att cykeltrafiken till och från arbetet och relaterade olyckor minskar betydligt. Julhelgen innebär också att resorna mellan hemmet och arbetsplatsen minskar avsevärt. Källa: Statistikappen Pakki, Olycksfallsförsäkringscentralen, 14.10.2024

November är den absolut mest olycksdrabbade månaden för cyklister som åker till och från arbetet. I december lägger många undan sina cyklar för vintern, vilket gör att cykeltrafiken till och från arbetet och relaterade olyckor minskar betydligt. Julhelgen innebär också att resorna mellan hemmet och arbetsplatsen minskar avsevärt. Källa: Statistikappen Pakki, Olycksfallsförsäkringscentralen, 14.10.2024

Antalet olycksfall under arbetsresor minskade klart under coronapandemin, eftersom distansarbetet ökade och arbetsresorna minskade. Förra året började antalet olycksfall återigen att öka betydligt. Enligt Välimaa beror detta sannolikt på att företagen i allt högre grad använder sig av tjänstecyklar. Enligt Cykelförbundet har antalet tjänstecyklar redan överskridit 80 000, och i synnerhet antalet elcyklar har ökat.

– Det är bara positivt att det blir mer populärt att cykla till och från arbetet. Nyttan av denna sorts motion är obestridlig och ger långtgående positiva effekter. Även miljön tackar dig som cyklar. När man cyklar är det dock viktigt att ta det lugnt och försiktigt, påminner Välimaa.

Enligt Fennias egen preliminära statistik är antalet olycksfall under arbetsresor med cykel i år detsamma som förra året.

Olycksfall under arbetsresor bland cyklister per år 2019–2023

Efter förra året började antalet olycksfall under arbetsresor bland cyklister öka igen. Även om de flesta olycksfall under arbetsresor bland cyklister leder till mindre än fyra dagars arbetsoförmåga, blir flera hundra cyklister sjukskrivna i mer än en månad varje år. Källa: Statistikappen Pakki, Olycksfallsförsäkringscentralen, 14.10.2024

Efter förra året började antalet olycksfall under arbetsresor bland cyklister öka igen. Även om de flesta olycksfall under arbetsresor bland cyklister leder till mindre än fyra dagars arbetsoförmåga, blir flera hundra cyklister sjukskrivna i mer än en månad varje år. Källa: Statistikappen Pakki, Olycksfallsförsäkringscentralen, 14.10.2024

Det finns mycket att förbättra när det gäller användningen av hjälm

Enligt Trafikskyddet använde strax över hälften av alla cyklister cykelhjälm 2023. Även om det viktigaste när det gäller cykelsäkerhet är cyklistens egen inställning och situationshastighet, kunde många allvarligare skador enligt Välimaa undvikas genom användning av hjälm.

– Särskilt slag mot huvudet kan vara mycket allvarliga och leda till långvarig arbetsoförmåga eller i värsta fall till och med till döden. Även arbetsgivarna kunde uppmuntra mer till användning av cykelhjälm, säger Välimaa.

Fram- och bakljus på cykeln är lagstadgad utrustning. Det lönar sig också att satsa på dem, och inte nöja sig med ett minimum. Välimaa rekommenderar också att man använder reflexer även om cykeln har bra belysning.

– Bakom ratten är det svårt att upptäcka en cyklist om det är dåligt väder och cyklisten inte har bra belysning. Det är också lättare för cyklister att upptäcka varandra när alla har tillräcklig belysning. Reflexer är också viktiga för att hålla cyklisten synlig även efter att cykeln parkerats.

Förutom belysning och hjälm är det värt att överväga dubbdäck på cykeln, särskilt om man planerar att fortsätta cykla även under vintermånaderna.

Att inte ha bråttom är det bästa botemedlet mot cykelolyckor

Personer som cyklar till och från arbetet bör reservera tillräckligt med tid för färden, eftersom det inte alltid är möjligt att själv styra över den tid som går åt till arbetsresan. Särskilt i morgon- och eftermiddagstrafiken kan det finnas många cyklister på cykelvägarna. Dessutom kan den övriga trafiken fördröja cykelfärden. Många olyckor beror på brådska och för snabb situationshastighet.

– Alla cyklister borde åtminstone känna till de grundläggande trafikreglerna innan de ger sig iväg. Var och en ansvarar för att följa de gemensamma trafikreglerna och för att för egen del bidra till att främja säkerheten på cykelvägarna, säger Välimaa.

Bromssträckan ökar särskilt på hala vägar och plötsliga rörelser kan leda till fall. Förutsägelse i trafiken är av största vikt. Olycksfall blir dyrt för både cyklisten och cyklistens arbetsgivare.

– Ansvaret för cykelåkningen och säkerheten ligger förstås hos cyklisten, men även arbetsgivaren borde satsa på cykelsäkerhet. En arbetstagares frånvaro beräknas kosta i genomsnitt 400 euro per dag, och ännu mer för nyckelpersoner, säger Välimaa.

Enligt Välimaa skulle arbetsgivaren till exempel kunna dela ut reflexer och cykelhjälmar till cyklister på arbetsplatsen och belöna de arbetstagare som använder dem. På arbetsplatsen skulle man också mycket väl kunna ordna olika slags evenemang, som dagar med cykelunderhåll eller byte av dubbdäck.

– Det lönar sig också att tala öppet på arbetsplatsen om faktorer som påverkar säkerheten vid arbetsresor. På arbetsplatsen kan man till exempel komma överens om flexibilitet på arbetsplatsen om föret är dåligt, så att säkerheten håller högsta prioritet. Det lönar sig också att satsa på förvaringsutrymmen för cyklar.

Det är viktigt att försäkra både cykeln och cyklisten. Den lagstadgade arbetsolycksfallsförsäkringen täcker arbetsresor, men de flesta olycksfall inträffar på fritiden och därför lönar det sig för arbetsgivaren att också försäkra sina arbetstagare på fritiden.

Tips för säker cykelpendling

  • Se till att cykeln är i gott skick och ordentligt utrustad. Cykeln eller cyklisten måste ha belysning både fram och bak i skymning och mörker. Se också till att cykeln har reflexer och en ringklocka för att kunna varna andra cyklister. Vid halt väglag kan du också överväga dubbdäck.
  • Tänk också på din egen utrustning: Använd cykelhjälm och reflexer eller en reflexväst.
  • Avsätt tillräckligt med tid för cykelfärden. I brådska och hög hastighet kan oväntade situationer leda till fara för både dig själv och andra.
  • Fokusera på cyklingen. Använd inte mobiltelefonen när du cyklar, utan stanna vid behov på en plats där du inte stör den övriga trafiken.
  • Om möjligt bör du förvara din cykel inomhus, särskilt under vintertid, för att hålla den i gott skick.
  • Pendlingssäkerhet, och därmed cykelpendling, bör ingå i säkerhetsarbetet på arbetsplatsen. Öka medvetenheten genom kampanjer och evenemang – lyft fram och belöna goda exempel.

Hjälpte det här dig?

Dela