Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Cyckel.

Cykelfärden till och från arbetet kräver tålamod – i november beror många olyckor på brådska och hala vägar

1.11.2023

Under de senaste åren har det blivit allt mer populärt att cykla till och från arbetet. Cykelvägarna kan nu på många ställen vara hala efter kalla nätter och morgontimmarnas mörker är i sig en utmaning för arbetsresan. Det lönar sig att reservera tillräckligt med tid för arbetsresan, eftersom de flesta olyckor framför allt beror på brådska och för höga situationshastigheter.

Bland de som avverkar arbetsresan på cykel inträffar varje år i genomsnitt över 4 000 olycksfall på vägen till och från arbetet. Antalet olycksfall under arbetsresor minskade klart under coronapandemin och därefter, eftersom distansarbetet har ökat och arbetsresorna minskat.

‒ Det är bra att allt fler cyklar till arbetet, men att antalet olyckor ändå inte har ökat. Varje olycka är dock en för mycket. Särskilt nu när nattfrosten börjar måste cyklisterna vara uppmärksamma på cykelvägarna, säger Minna Niemi, direktör för lagstadgade personförsäkringar på Fennia.

I november råkar särskilt många cyklister ut för olycksfall under resan mellan hemmet och arbetet. Vägarna kan vara mycket hala efter kalla nätter och det är samtidigt mörkt på morgonen. Om situationshastigheten är för hög hinner cyklisten kanske inte reagera i oväntade situationer.

Personer som cyklar till och från arbetet råkar ut för flest olycksfall under arbetsresan efter personer som går till och från arbetet. De flesta olyckor som drabbar cyklister är lindriga och leder till högst tre dagars arbetsoförmåga. Varje år råkar dock cyklister ut för i genomsnitt över 450 olycksfall på resan till och från arbetet som leder till mer än en månads arbetsoförmåga.

Olycksfall under resor mellan hemmet och arbetsplatsen bland cyklister i genomsnitt per månad 2016–2020

November är den farligaste månaden för personer som cyklar till och från arbetet. I december lägger många undan sina cyklar för vintern, vilket gör att cykeltrafiken till och från arbetet och relaterade olyckor minskar betydligt. Källa: Olycksfallsförsäkringscentralen

November är den farligaste månaden för personer som cyklar till och från arbetet. I december lägger många undan sina cyklar för vintern, vilket gör att cykeltrafiken till och från arbetet och relaterade olyckor minskar betydligt. Källa: Olycksfallsförsäkringscentralen

Det finns mycket att förbättra när det gäller användningen av hjälm

Enligt Trafikskyddet använde hälften av cyklisterna cykelhjälm år 2021. Även om det viktigaste när det gäller cykelsäkerhet är cyklistens egen inställning och situationshastighet, kunde många allvarligare skador enligt Niemi undvikas genom användning av hjälm.

– Särskilt slag mot huvudet kan vara mycket allvarliga och leda till långvarig arbetsoförmåga eller i värsta fall till och med till döden. Även arbetsgivarna kunde mer uppmuntra till användning av cykelhjälm, säger Niemi.

En stor del av de olycksfall som cyklister råkar ut för under resan till och från arbetet orsakar skador på flera ställen på kroppen. I synnerhet ben och knän, huvuden och nackar samt axlar och axelleder är kroppsdelar som skadas under resor till och från arbetet.

Fram- och bakljus på cykeln är lagstadgad utrustning. Det lönar sig också att satsa på dem, och inte nöja sig med ett minimum. Niemi rekommenderar också att man använder reflexer även om cykeln har bra belysning.

– Bakom ratten är det svårt att upptäcka en cyklist om det är dåligt väder och cyklisten inte har bra belysning. Det är också lättare för cyklister att upptäcka varandra när alla har tillräcklig belysning. Reflexer är också viktiga för att hålla cyklisten synlig även efter att cykeln parkerats, påminner Niemi.

Förutom belysning och hjälm är det värt att överväga dubbdäck på cykeln, särskilt om man planerar att fortsätta cykla även under vintermånaderna.

Kroppsdel som skadats vid olycksfall under resan till och från arbetet bland cyklister år 2021

Vid cykelolyckor utsätts ofta flera kroppsdelar för skador. Benen och händerna är oftast mycket utsatta. Källa: Olycksfallsförsäkringscentralen

Vid cykelolyckor utsätts ofta flera kroppsdelar för skador. Benen och händerna är oftast mycket utsatta. Källa: Olycksfallsförsäkringscentralen

Att inte ha bråttom är det bästa botemedlet mot cykelolyckor

Personer som cyklar till och från arbetet bör reservera tillräckligt med tid för färden, eftersom det inte alltid är möjligt att själv styra över den tid som går åt till arbetsresan. Särskilt i morgon- och eftermiddagstrafiken kan det finnas många cyklister på cykelvägarna. Dessutom kan den övriga trafiken fördröja cykelfärden. Många olyckor beror på brådska och för snabb situationshastighet.

– Alla cyklister borde åtminstone känna till de grundläggande trafikreglerna innan de ger sig iväg. Var och en ansvarar för att följa de gemensamma trafikreglerna och för att för egen del bidra till att främja säkerheten på cykelvägarna, säger Niemi.

Bromssträckan ökar särskilt på hala vägar och plötsliga rörelser kan leda till fall. Förutsägelse i trafiken är av största vikt. Olycksfall blir dyrt för både cyklisten och cyklistens arbetsgivare.

– Ansvaret för cykelåkningen och säkerheten ligger förstås hos cyklisten, men även arbetsgivaren borde satsa på cykelsäkerhet. En arbetstagares frånvaro beräknas kosta i genomsnitt 350 euro per dag, och ännu mer för nyckelpersoner, säger Niemi.

Enligt Niemi skulle arbetsgivaren till exempel kunna dela ut reflexer och cykelhjälmar till cyklister på arbetsplatsen och belöna de arbetstagare som använder dem. På arbetsplatsen skulle man också mycket väl kunna ordna olika slags evenemang, som dagar med cykelunderhåll eller byte av dubbdäck.

– Det lönar sig också att tala öppet på arbetsplatsen om faktorer som påverkar säkerheten vid arbetsresor. På arbetsplatsen kan man till exempel komma överens om flexibilitet på arbetsplatsen om föret är dåligt, så att säkerheten håller högsta prioritet. Det lönar sig också att satsa på förvaringsutrymmen för cyklar.

Det är viktigt att försäkra både cykeln och cyklisten. Den lagstadgade arbetsolycksfallsförsäkringen täcker arbetsresor, men de flesta olycksfall inträffar på fritiden och därför lönar det sig för arbetsgivaren att också försäkra sina arbetstagare på fritiden.

Olycksfall under resan till och från arbetet bland cyklister enligt längden på den arbetsoförmåga olyckorna orsakat 2018–2022

De flesta olycksfall under resan till och från arbetet som drabbar cyklister orsakar en arbetsoförmåga på under fyra dagar. Varje år förlorar flera hundra cyklister sin arbetsförmåga i mer än en månad på grund av olyckor som inträffat under resan till och från arbetet. Siffrorna för 2022 baseras på Olycksfallsförsäkringscentralens prognos. Källa: Olycksfallsförsäkringscentralen

De flesta olycksfall under resan till och från arbetet som drabbar cyklister orsakar en arbetsoförmåga på under fyra dagar. Varje år förlorar flera hundra cyklister sin arbetsförmåga i mer än en månad på grund av olyckor som inträffat under resan till och från arbetet. Siffrorna för 2022 baseras på Olycksfallsförsäkringscentralens prognos. Källa: Olycksfallsförsäkringscentralen

ArbetarskyddOlycksfallsförsäkringFörsäkringar för arbetstagareMeddelandePå väg

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor