Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

HEI Schools.

HEI Schools koncept för småbarnspedagogik vinner Finlands största designtävling Fennia Prize Grand Prix

4.5.2022

Koncepteringen av det finska daghemmet till en exportprodukt gav Helsinki International Schools vinsten på 15 000 euro i tävlingen Fennia Prize Grand Prix.

Fennia Prize är en av Finlands främsta designtävlingar. Den arrangeras av Design Forum Finland och Fennia tillsammans med Patent- och registerstyrelsen och Elo. I Fennia Prize belönas företag och organisationer som i stor skala använder design i sin affärsverksamhet. Det kan komma till uttryck på olika sätt i bland annat produkter, tjänster och affärskoncept.

HEI Schools är ett koncept baserat på den finska småbarnspedagogikplanen där det finska daghemmet har produktifierats till en exportprodukt. HEI Schools fick sin början 2015 efter en idé av Helsingfors universitet och experter på småbarnspedagogik, och är en helhet som består av ett undervisningsprogram (pedagogiska innehållsplaner och material), en lärarutbildning, ett utrymmeskoncept och stöd för lokala daghemsaktörer. Idag finns det på fem kontinenter cirka tjugo daghem som drivs med en HEI Schools-licens och snart femtio skolor som använder det pedagogiska innehållet. Enligt tävlingsjuryn är HEI Schools ett bra exempel på social design, där man med hjälp av design har höjt värdepluralismen och barnens livskvalitet. Konceptet visar prov på export av finsk expertis och immateriellt värde när den är som bäst.

– Även i år höll Fennia Prize en mycket hög nivå. I tävlingen deltog verkligen intressanta projekt där man med hjälp av strategisk design har förbättrat bland annat kund- och användarupplevelsen. Jag är också glad över att vi fortfarande har både företag som år efter år är framgångsrika och nya aktörer i Fennia Prize-tävlingen, säger Hanna Länsivuori, jurymedlem och Fennias Chief Digital Officer.

– Fennia Prize-priserna är ett utmärkt sätt att visa mervärdet som design kan ge och att visa allmänheten ett exempel på hur ett företag kan utnyttja design på olika sätt i sin affärsverksamhet. För oss på Design Forum Finland fungerar dessa prisbelönta företag som konkreta exempel på hur det immateriella värdet av ett varumärke bygger upp en konkurrensfördel vad gäller kundupplevelsen och de olika områdena inom design, säger Joakim Karske, juryordförande och Design Forum Finlands verkställande direktör.

– Det är bra för alla företagare och företag att utnyttja design. Det handlar ju helt enkelt om att förbättra en produkt, process eller tjänst med hjälp av metoder som används inom design. Kärnan i designtänket är smidighet och kundinriktning: man strävar efter ett bättre resultat genom att förstå användaren, Länsivuori tillägger.

Utöver Fennia Prize Grand Prix delas fyra Fennia Prize Winner-pris på 5 000 euro ut i tävlingen. Dessa går till Ponsse Oyj för företagets nya förarhytt för skogsmaskinen Ponsse Scorpion, till Posti Group Oyj för sin tjänstereform, till Nokian Raskaat Renkaat Oy för sitt smarta däck Nokian Ground King with Intuitu och till Myssyfarmi Oy för sitt Myssy-koncept.

Följande nio företag belönas med ett Fennia Prize-hedersomnämnande: Framery Oy (Framery One-arbetsbås), Genelec Oy (Genelec 6040R Smart Active-högtalare), Hologic/Mobidiag Oy (Novodiag® System-diagnosticeringsenhet), Isku-Yhtymä Oy (MyFlow-möbelserie), Kempower Oy (snabbladdningslösning för elfordon), Mysoda Oy (Mysoda Woody-kolsyremaskin), Ponsia Oy (Nykytaide osana muotoilua ja arkkitehtuuria-tjänsten), Tablebed Oy (Tablebed – från bord till säng på 10 sekunder) och Vaisala Oyj (Indigo-handmätare).

Utöver Fennia Prize-priserna delar Patent- och registerstyrelsen ut ett IPR Excellence-hedersomnämnande på totalt 5 000 euro för förtjänstfull användning av immateriella rättigheter. År 2022 går priset till två företag, Genelec Oy för skydd av mönsterrättigheter, patent och varumärken och Mysoda Oy för skydd av varumärken och mönsterrättigheter.

– Enligt undersökningar inverkar design starkt på företagets framgång och konkurrenskraft. Det är framför allt ett utmärkt sätt att förstå och betjäna kunder allt bättre. Fennia utnyttjar också design för att utforma affärsverksamheten, varumärket, kundupplevelsen samt nya produkter och tjänster, säger Länsivuori.

Design Forum Finland Awards-utställningen är öppen i Glasshouse Helsinki 5–28.5.2022.

Mer information om tävlingen på Design Forum Finlands webbplats (på finska)

FöretagandeDesignAnsvarNyhetFennia

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor