Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

I tävlingen Fennia Prize 22 spelar ansvarsfullhet en viktig roll: de finska företagens koncept för ansvarsfullhet utstrålar internationell framgångspotential

5.5.2022

På Myssyfarmi, Mysoda och Kempower har design ända från början varit en strategisk resurs som har gett upphov till en ansvarsfull affärsverksamhet inte bara i hemlandet utan även på den internationella marknaden. De prisbelönta företagen vill uppmuntra också andra företag och konsumenter att ta den ansvarsfulla vägen.

Fennia Prize Winner-belönade Myssyfarmi samt Mysoda och Kempower som belönats med hedersomnämnandet Fennia Prize IPR anser att det nu om någonsin krävs konkreta åtgärder för ansvarsfullhet av företagen. Endast genuint ansvarsfulla företag kan bedriva en lönsam verksamhet och förändra världen i en mer hållbar riktning.

Enligt företagen lönar det sig att inkludera ansvarsfullhet redan i den mest grundläggande affärsverksamheten och att satsa på en så kort och transparent produktionskedja som möjligt. Ett ansvarsfullt företag hjälper även konsumenten att skilja mellan genuina ekologiska åtgärder och påklistrade grönmålningar.

Med pensionärernas flinka fingrar föds designmössor av inhemsk ull

När ett intresse, värderingar och en generationsövergripande tradition möttes på en ekologisk gård i Pöytyälä föddes ett unikt och genuint stickvarumärke. Nu har de tjusiga mössorna som de lokala gummorna stickar hittat fram till internationella medier och högklassiga butiker.

– Vi har ända från början byggt vår affärsverksamhet på en ekologiskt och socialt hållbar grund. Vi tar vara på inhemsk ull för återanvändning och erbjuder pensionärer något meningsfullt att göra, säger Myssyfarmis kreativa chef och verkställande direktör Anna Rauhansuu.

Myssyfarmi har lyckats revolutionera den finska ullmarknaden under de senaste åren. Nu slutar inte den förstklassiga textilråvaran – ullen från finullsfår – som avfall längre, utan fårgårdarna får en adekvat ersättning för den.

Sin slutliga form får ullen som stickade plagg signerade av Myssymummot. Idén till mössorna kläcktes av Anna Rauhansuus man Janne Rauhansuu, men Anna har i första hand stått för planeringen och genomförandet av konceptet.

– Även om vi som modevarumärke inte passar in i ett visst fack, är vi stolta över det vi gör. Ju större vi blir, desto mer välbefinnande kan vi skapa i vår omgivning, berättar hon.

Världens vackraste kolsyremaskin fick en boost av ekologiskt material

Skulle det vara möjligt att i stället för en traditionell kolsyremaskin utveckla ett köksredskap som skulle vara estetiskt, tyst, enkelt att använda och ekologiskt? Mysoda löste utmaningen när de tog farväl av fossil plast och designade en sprillans ny anordning av biokomposit.

Så föddes kolsyremaskinen Mysoda Woody. Som värd för projektet fungerade Mysodas verkställande direktör David Solomon medan Arni Aromaa och Veli-Pekka Niska på Pentagon Design ansvarade för designarbetet.

– UPM Formi EcoAce-biokomposit tillverkas av spill från trä- och cellulosaindustrin, så inga träd behöver huggas för kolsyremaskinen. Tack vare det innovativa materialet är utsläppen från produktionen till och med negativa, berättar Salomon glatt.

Utöver kolsyremaskinen syns ansvarsfullhet även i Mysodas övriga verksamhet: koldioxidflaskor fylls och dryckeskoncentrat tillverkas så nära konsumentens kök som möjligt. Dessutom är flaskorna återvinningsbara i upp till 40 år. Och vattnet kommer naturligtvis direkt från kranen.

– Vi vill förändra hela branschen med design och ansvarsfullhet. Därför har vi ersatt anordningarna av plast på marknaden med en genuint ekologisk produkt som är ett resultat av konsumentundersökningar och ett långt planeringsarbete.

Med snabbladdningslösningar mot en renare luftkvalitet och tystare städer

Övergången till eldrivna färdmedel har snabbats upp under de senaste åren för att få koldioxidutsläppen från trafiken under kontroll. Kempower ville underlätta och snabba upp bilförarnas liv genom att designa en unik lösning för snabbladdning av elfordon.

Kempowers eget produktutvecklingsteam ansvarade för designen och planeringen av innovationen.

– Vår laddningslösning är den enda på marknaden som är skalbar för olika fordonskategorier, som personbilar och bussar. Med hjälp av ett mobilt användargränssnitt kan man även följa laddningen i realtid, berättar Kempowers teknikchef Mikko Veikkolainen.

Konceptet för laddstolpen bottnar i användarupplevelsen: den ska vara lättillgänglig för alla och så intuitiv och säker att använda som möjligt. Också laddstolpens aluminiumstruktur är ansvarsfull, den är nämligen återvinningsbar till hundra procent.

– Kempowers laddsystem med sina satelliter är smidigt att placera i till exempel trånga parkeringshallar, och det digitala användargränssnittet gör laddningen enkel. Dessutom är det möjligt att sköta i bruktagningen och underhållet av laddsystemet på distans, vilket betydligt minskar vårt behov av att resa, berättar Kempowers kommunikationschef Paula Savonen.

– Vi har bara ett jordklot och hoppas därför att vår unika snabbladdningslösning minskar investeringshinder och gör ansvarsfull elbilkörning populärare i framtiden.

*

De mest framgångsrika företagen nyttjar designkunskaper. Tävlingen Fennia Prize efterlyser företag och organisationer med en verksamhet där design är en strategisk resurs. Designtävlingen arrangeras av Design Forum Finland och Fennia i samarbete med Patent- och registerstyrelsen och Elo.

DesignFöretagandeAnsvarArtikelFöretag

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderFenniakoncernenLediga jobbBriefly in English
© Fennia-konserni
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänsten