Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

HEI Schools.

Suomen suurin muotoilupalkinto Fennia Prize Grand Prix HEI Schools -varhaiskasvatuskonseptille

4.5.2022

Suomalaisen päiväkodin konseptointi vientituotteeksi toi 15 000 euron Fennia Prize Grand Prix'n Helsinki International Schoolsille.

Fennia Prize on yksi Suomen merkittävimmistä muotoilukilpailuista. Sen järjestävät Design Forum Finland, ja Fennia yhdessä Patentti- ja rekisterihallituksen ja Elon kanssa. Fennia Prize -kilpailussa palkitaan yrityksiä ja organisaatioita, jotka käyttävät muotoilua laaja-alaisesti liiketoiminnassaan. Tämä voi näkyä monin eri tavoin mm. tuotteissa, palveluissa tai liiketoimintakonsepteissa.

HEI Schools on suomalaiseen varhaiskasvatussuunnitelmaan perustuva konsepti, jossa suomalainen päiväkoti on tuotteistettu vientituotteeksi. Vuonna 2015 Helsingin yliopiston ja varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden ideasta alkunsa saanut HEI Schools on kokonaisuus, johon kuuluvat opetusohjelma (pedagogiset sisältösuunnitelmat ja materiaalit), opettajien koulutus, tilakonsepti ja paikallisen päiväkotitoimijan tuki. HEI Schools -lisenssillä toimivia päiväkoteja on nyt noin parikymmentä ja sen pedagogisia sisältöjä käyttäviä kouluja kohta viisikymmentä viidellä mantereella. Palkintojuryn mukaan HEI Schools on hyvä esimerkki sosiaalisesta designista, jossa muotoilun avulla on lisätty moniarvoisuutta ja lasten elämän laatua, ja se on suomalaisen osaamisen ja aineettoman arvon vientiä parhaimmillaan.

– Fennia Prize oli tänäkin vuonna erittäin korkeatasoinen. Kilpailussa oli jälleen mukana todella mielenkiintoisia hankkeita, joissa strategisella muotoilulla on parannettu muun muassa asiakas- ja käyttökokemusta. Olen myös iloinen siitä, että meillä on edelleen palkittujen joukossa niin Fennia Prize -kilpailun kestomenestyjiä kuin uusiakin toimijoita, Fennian Chief Digital Officer Hanna Länsivuori.

– Fennia Prize -palkinnot ovat oiva tapa näyttää muotoilun avulla luotava lisäarvo ja tuoda yleisön nähtäväksi yritysten tapa hyödyntää muotoilua eri tavoin liiketoiminnassaan. Meille Design Forum Finlandissa nämä palkitut yritykset toimivat konkreettisina esimerkkeinä siitä, miten aineeton arvo brändistä asiakaskokemukseen ja designin eri alueisiin rakentaa kilpailuetua, sanoo Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Joakim Karske.

– Jokaisen yrittäjän ja yrityksen kannattaa hyödyntää muotoilua. Kysehän on yksinkertaisesti oman tuotteen, prosessin tai palvelun jalostamisesta paremmaksi muotoilun metodein. Muotoiluajattelun ytimessä on ketteryys ja asiakaskeskeisyys: pyritään parempaan lopputulokseen ymmärtämällä käyttäjää, Länsivuori lisää.

Fennia Prize Grand Prix’n lisäksi kilpailussa jaetaan neljä 5 000 €:n suuruista Fennia Prize Winner -palkintoa. Ne saavat Ponsse Oyj uudesta Ponsse Scorpion -metsäkoneen ohjaamosta, Posti Group Oyj palvelu-uudistuksesta, Nokian Raskaat Renkaat Oy Nokian Ground King with Intuitu -älyrenkaista ja Myssyfarmi Oy Myssy-konseptista.

Fennia Prize -kunniamaininnan saavat seuraavat yhdeksän yritystä: Framery Oy (Framery One -työtila), Genelec Oy (Genelec 6040R Smart Active -kaiutin), Hologic / Mobidiag Oy (Novodiag® System -diagnosointilaite), Isku-Yhtymä Oy (MyFlow-kalusteperhe), Kempower Oy (sähköajoneuvojen pikalatausratkaisu), Mysoda Oy (Mysoda Woody -hiilihapotuslaite), Ponsia Oy (Nykytaide osana muotoilua ja arkkitehtuuria -palvelu), Tablebed Oy (Tablebed – pöydästä sängyksi 10 sekunnissa) ja Vaisala Oyj (Indigo-käsimittari).

Fennia Prize -palkintojen lisäksi Patentti- ja rekisterihallitus jakaa yhteensä 5 000 €:n suuruisen IPR Excellence -kunniamaininnan ansiokkaasta immateriaalioikeuksien hyödyntämisestä. Vuonna 2022 palkinto annetaan kahdelle yritykselle, Genelec Oy:lle mallioikeuksien, patenttien ja tavaramerkkien suojaamisesta ja Mysoda Oy:lle tavaramerkin ja mallioikeuksien suojaamisesta.

– Muotoilulla on tutkitusti vahva vaikutus yrityksen menestykseen ja kilpailukykyyn. Se on ennen kaikkea erinomainen lähestymistapa ymmärtää ja palvella asiakkaita yhä paremmin. Myös me Fennialla hyödynnämme muotoilua liiketoiminnan, brändin, asiakaskokemuksen sekä uusien tuotteiden ja palveluiden muotoilussa, Länsivuori sanoo.

Design Forum Finland Awards -näyttely on avoinna Glasshouse Helsingissä 5.–28.5.2022.

Lisätietoa kilpailusta Design Forum Finlandin sivuilla

YrittäjyysMuotoiluVastuullisuusUutinenFennia

Jaa

Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluAsiakasedutUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleYritysasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusYksityisyyden suoja puhelinpalvelussaEvästeet