Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Distansbesök allt populärare inom hälso- och sjukvårdstjänster
Distansbesök.

Distansbesök allt populärare inom hälso- och sjukvårdstjänster

27.6.2023

Allt fler tar kontakt med läkare eller sjukskötare på distans, till exempel via telefon, chatt eller videosamtal. Coronapandemin fick verkligen fart på förändringen, även om trenden har börjat redan tidigare i och med digitaliseringen. Utnyttjandet av distansanslutningar frigör också resurser för mottagningsbesöken. Det viktigaste är att identifiera vilka problem som kan hanteras på distans och vilka som kräver ett besök.

Hälso- och sjukvårdstjänster används allt oftare via nätet. Enligt THL:s utredning var andelen distansbesök 30 procent av alla besök 2020, då andelen ökade med åtta procent jämfört med året innan. Coronapandemin var en viktig faktor i ökningen, men trenden har pågått under en längre tid.

Enligt THL:s statistik besöker man läkarmottagningen först och främst på grund av sjukdomar i muskuloskeletala systemet och bindväven. På andra plats kommer sjukdomar i andningsorganen samt andra icke-klassificerade symtom och laboratoriekonsultationer.

Den vanligaste orsaken till att kontakta läkare via distansanslutning i realtid är sjukdomar i andningsorganen, därefter sjukdomar i muskuloskeletala systemet och psykiska störningar.

‒ Det är viktigt att kunna hantera besvären i rätt kanaler. I vissa fall räcker det med ett distansbesök, men det är långt ifrån alltid möjligt att ersätta ett besök hos sjukvårdspersonal med ett distansbesök. Målet är att distansbesök genomförs endast i de fall där ärendet kan skötas på distans, och detta är samtidigt en utmaning för distansbesöken, säger Mikko Kokko, chef för Fennias frivilliga personförsäkringar.

De tio vanligaste orsakerna till läkarkontakt 2022

Behandling av sjukdomar i muskuloskeletala systemet och bindväven är den vanligaste orsaken till att man kontaktar läkare, och majoriteten av fallen behandlas vid mottagningsbesök. Vid sjukdomar i andningsorganen är besöken fördelade mellan distansbesök i realtid och mottagningsbesök. De senaste åren har psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar ökat. Källa: THL/Avohilmo

Behandling av sjukdomar i muskuloskeletala systemet och bindväven är den vanligaste orsaken till att man kontaktar läkare, och majoriteten av fallen behandlas vid mottagningsbesök. Vid sjukdomar i andningsorganen är besöken fördelade mellan distansbesök i realtid och mottagningsbesök. De senaste åren har psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar ökat. Källa: THL/Avohilmo

Ärendehanteringen i FenniaVårdaren börjar med distansbesök

Fennia har använt sig av distansbesök i flera år. I tjänsten FenniaVårdaren kontaktar hälsoförsäkringskunden en sjukskötare per telefon eller via chatten.

Sjukskötaren i sin tur anvisar kunden vid behov till nästa instans, exempelvis en specialist beroende på situationen. Man kan tala om en hybridmodell som kombinerar distansbesök och mottagningsbesök. Samtidigt gör sjukskötaren en skadeanmälan på kundens vägnar.

‒ Naturligtvis bör man inte kedja sig fast vid en viss servicekanal, utan utnyttja alla kanaler efter omständighet och behov. Det går enklast och snabbast att kontakta FenniaVårdaren per telefon eller via chatten, och då bedöms det om det finns behov av att besöka en hälso- och sjukvårdsmottagning eller om till exempel en specialist kan konsulteras via distansanslutning, säger Kokko.

‒ För oss är det av största vikt att kunden snabbt får rätt behandling. Då kan även kunden snabbare komma tillbaka till vardagen.

Antalet ärenden i Pihlajalinnas barnläkarchatt har mångdubblats

Pihlajalinna, som även ordnar tjänsten FenniaVårdaren, har tillhandahållit tjänster på distans i flera år. De senaste tilläggen till serviceutbudet är chattjänster med läkare, barnläkare och sjukskötare.

‒ Orsakerna till att man kontaktar läkarna i chatten har under de senaste åren varit förvånansvärt likartade. De vanligaste orsakerna är övre luftvägsinfektioner, det vill säga förkylningar och liknande, och därefter andra infektioner, till exempel ögoninfektioner. Psykiska problem kan skötas väl via videosamtal. Kunder som har problem i stöd- och rörelseorganen besöker fortfarande den traditionella mottagningen, säger Mikko Vesamäki, specialist i allmänmedicin och chefsläkare vid Pihlajalinnas Distansklinik.

Enligt Vesamäki har chattjänsten med sjukskötare eller barnläkare under de senaste åren nått en enorm popularitet.

‒ Det går väldigt snabbt att få hjälp via distansanslutning, och det är en viktig faktor när till exempel ditt barn blir sjukt. Med läkaren eller sjukskötaren kan man då se om det finns behov av ett mottagningsbesök, och ofta kan man också boka tid samtidigt. Barnläkarchatten, som grundades i slutet av 2021, har ökat sin popularitet enormt och besöksfrekvensen har tiodubblats under 2022. För närvarande är distansbesök hos barnläkare nästan lika populära som traditionella mottagningsbesök, säger Vesamäki.

Enligt Vesamäki har ökningen också varit naturlig på grund av coronapandemin.

‒ Ännu för drygt ett år sedan rekommenderades distansbesök närhelst det var möjligt. Därmed blev många bekanta med distanstjänster, även om man tidigare hade undvikit att använda dem.

Distanstjänsterna underlättar särskilt under sommarmånaderna

Enligt Vesamäki finns det efterfrågan på distanstjänster särskilt nu under sommarmånaderna, då många finländare tillbringar sin semester utanför hemorten.

‒ I händelse av skada eller sjukdom kan läkarstationen på stugorten till exempel ha längre avstånd eller kortare öppettider. Med distanstjänsten kan man redan få hjälp med besväret och vid behov boka tid hos läkare, säger Vesamäki.

På sommaren utmärker sig typiska sommarproblem i Pihlajalinnas distanstjänster, till exempel insektsstick, hudförändringar och hudutslag samt lindriga förkylningar.

Andelen distansbesök i realtid hos läkare, sjukskötare och hälsovårdare har ökat

Andelen distansbesök i realtid av alla besök hos läkare, sjukskötare eller hälsovårdare har ökat under de senaste åren, även om andelen distansbesök hos läkare i år har minskat något. I siffrorna bör man beakta att det under olika år har lagts till aktörer inom social- och hälsovårdssektorn i statistiken, vilket kan påverka jämförbarheten mellan olika år. Källa: THL/Avohilmo

Andelen distansbesök i realtid av alla besök hos läkare, sjukskötare eller hälsovårdare har ökat under de senaste åren, även om andelen distansbesök hos läkare i år har minskat något. I siffrorna bör man beakta att det under olika år har lagts till aktörer inom social- och hälsovårdssektorn i statistiken, vilket kan påverka jämförbarheten mellan olika år. Källa: THL/Avohilmo

SamarbetspartnerSjukförsäkringOlycksfallsförsäkringFörsäkringar för arbetstagareFörsäkringar för företagareMeddelandeVälbefinnande

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor