Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Det riksomfattande företagarpriset 2021: Tana är maskinverkstad utan verkstad

25.9.2021

Ett företag tynar bort utan vision och modiga beslut. Tana, som specialiserat sig på anordningar och maskiner för miljöunderhåll, har ömsat skinn tre gånger under de 25 senaste åren. Det har varit ett livsvillkor, men även nyckeln till tillväxt.

Egentligen tillverkar Tana ingenting på egen hand, utan låter avtalsparten tillverka anordningarna och maskinerna. Återförsäljarna ansvarar för försäljningen till över 50 länder. Export har varit inbyggt i företagets dna från första början. För närvarande kommer över 90 procent av omsättningen utanför Finland.

– Vi är en maskinverkstad utan verkstad. Det kan låta konstigt, men vi är mer av ett nätverksföretag. Vi vill att alla i värdekedjan får nytta, från komponenttillverkare till kund. För det har vi ett sabla bra team, säger Tanas huvudägare och styrelseordförande Kari Kangas.

Han var lönearbetare, men blev företagare av en slump när en polare bad honom komma med. Tana var då nästan ett konkursfärdigt företag.

De nya ägarna var tvungna att fatta drastiska överlevnadsbeslut, som att outsourca vissa funktioner. Till slut outsourcade man hela produktionen till avtalsparter och konceptet Tana 2.0 såg dagsljus.

– Vi konstaterade att vi inte har råd att ha så mycket rörelsekapital. Då kastade vi oss rakt ut i den djupa änden, minns Kangas.

Data ger kunden mervärde

Soptipparna har under Kangas 25 år långa företagarkarriär förändrats till avfallshanteringsanläggningar, där återvinning framhävs. Hela branschen lever internationellt sett i en ständig brytningstid i och med striktare lagstiftning.

Förändringar skapar dock möjligheter.

– På Tana lever vi nu i skedet 3.0, där hantering av data och ledning med data är i nyckelroll. Vi erbjuder reservdelar i skräddarsydda havscontainrar, som levereras direkt till kunderna. Kunden har alltid ett eget lager, och med hjälp av en avläsare ser vi behovet av reservdelar. Tanas produkter utgör en väsentlig del av kundens process och därför är deras användbarhet livsviktig, säger företagaren.

I och med digitaliseringen kan man från Jyväskylä även vara i distanskontakt med samtliga Tanas maskiner. Data visar i realtid hur maskinen fungerar. Data kan till och med utnyttjas i utvecklingen av kundens affärsverksamhetsprocesser och koncept.

– Vår största konkurrent inom vältar är Caterpillar. Det är en riktig David mot Goliat-fajt. Vår fördel är att vi erbjuder exceptionella verksamhetssätt. Alla våra kunder är ännu inte redo att betala för data. Men vändpunkten närmar sig och vi är redo, konstaterar Kangas.

Misstag måste accepteras

Tana har som mål att fördubbla omsättningen under de närmaste åren. Tillväxt uppnås i huvudsak genom företagsaffärer och strategiska kompanjonskap.

Företagets motto stödjer tillväxtplanen: du gör vad du har lovat. Att hålla sina löften till kunderna skapar förtroende och ger möjlighet att utöka affärsverksamheten. Samtidigt jobbar man på utan rädsla för misstag.

– Man ska våga ta risker, eftersom man inte kan fatta beslut utan risktagning. Samtidigt ska man godkänna att man ibland gör misstag. Min lista över misstag är redan tjockare än Bibeln, flinar Kangas.

Tana är ett av de företag som tilldelades det riksomfattande företagarpriset i år. Företagarprisets rötter går ända till 1960-talet då Fennias dåtida ledningsgrupp föreslog idén om priset för Företagarna i Finland. I dag består prisjuryn av Fennia, Företagarna i Finland, Förbundet för Finländskt Arbete och stiftelsen Yksityisyrittäjäin säätiö.

– Detta var en fullständig överraskning för oss, men en trevlig sådan. Priset är ett tecken på att vi är uppskattade och att vi gjort ett bra jobb, säger Kangas.

Lue lisää

FöretagandeArtikelFennia

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderFenniakoncernenLediga jobbBriefly in English
© Fennia-konserni
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänsten