Bilarnas vindrutor prövas nu hårt – våren är säsongen för stenskott
28.3.2023
Vintervädret börjar så småningom ge vika. När asfalten blottas under snön på bilvägarna slungas inte bara dubbar som lossnar från bildäcken men även småstenar omkring. Det lönar sig att snabbt reparera stenskott på vindrutor, eftersom de kan utvecklas till sprickor och orsaka ännu större skada.
Skador på bilvindrutor förekommer året runt, men vindrutorna prövas särskilt i mars-april. Temperaturväxlingar mellan köld och plusgrader samt tjälskador sliter på vägytan, vilket gör att stenar lättare lossnar från asfalten. Dessutom börjar vinterdäck slitas och dubbar lossna. Som värst inträffar det hundratals skador på bilvindrutor varje dag, mest på motorvägar. Omkring en tredjedel av alla kaskoskador är glasskador.
– Under de senaste åren har glasskador blivit en av de vanligaste skadorna som ersätts från bilförsäkringen. Glasskador förekommer typiskt under mars-april när snön håller på att smälta på de livligt trafikerade vägarna i Södra Finland, säger Mikko Pöyhönen som ansvarar för fordonsförsäkrings- och skadeärenden på Fennia.
Anmälningar per månad om glasskador till Fennia, medeltalen 2018–2022, index (100)=januari
Glasskador anmäls till Fennia framför allt på våren. Källa: Fennias statistik
Det lönar sig att genast reparera även små stenskott
Många låter bli att reparera de mindre stenskotten, eftersom de anser att det är en liten skada. Bilvindrutan som gått sönder är dock alltid en säkerhetsrisk. Att man drar ut på reparation eller att det förekommer stora temperaturskillnader kan göra att sprickan ökar. Stora temperaturskillnader kan förekomma till exempel då het luft blåser på vindrutan i kyla. Ett litet stenskott är enklare och snabbare att reparera än en stor spricka.
– En verkstad kan eventuellt reparera ett stenskott medan du väntar, medan det kan ta en hel dag att byta ut en vindruta. Skillnaden känns även i den slutliga fakturan, säger Pöyhönen.
Man upptäcker normalt ganska enkelt de stenskott som träffat glaset under torkarbladen, men även vindrutornas kanter bör kontrolleras regelbundet. Det är enklare att upptäcka även de mindre skadorna om vindrutor hållas rena. Även små stenskott kan snabbt utvecklas till sprickor.
På grund av tekniken i nya bilar är vindrutorna i de nya bilarna inte bara dyrare att reparera men även mer känsliga för skador.
– Vindrutorna i nya bilar är lättare för att bilens totala vikt, bränsleförbrukning av bilen och därmed utsläpp kan hållas låga, säger Pöyhönen.
Glasskador kan förhindras genom att man tänker på säkerhetsavståndet
En stor del av sprickorna i bilvindrutorna orsakas av dubbar och småstenar som slungas iväg från däcken eller underifrån däcken från bilen som kör framför. Det säkraste sättet att undvika vindruteskador orsakade av småstenar och dubbar är att hålla ett större än normalt säkerhetsavstånd till bilen framför.
Av samma anledning bör man svänga tillbaka till den egna filen först när man ser den omkörda bilen i backspegeln, förstås med hänsyn till övrig trafik och mötande trafikanter.
– Att ge akt på andra i trafiken skyddar inte enbart vindrutan, utan ökar generellt trafiksäkerheten, påminner Pöyhönen.
Om man dock hör att det knäpper till i vindrutan, lönar det sig att så snabbt som möjligt skydda träffpunkten med stenskottstejp eller -folie. Vid nödfall hjälper även en vanlig klar packtejp. Tejpen förhindrar smuts att tränga in i glaset, vilket underlättar reparation av skadan.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela