Hyppää sisältöön
    Privathushåll
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Kapitalförvaltning (S-Pankki)
  • Anvisning
Företagskunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia

Identitetsstölder sker allt oftare – var förutseende och gardera dig med identitetsstöldsförsäkring

24.11.2019

Identitetsstölder har ökat under de senaste åren både i Finland och utomlands. Läs våra tips om hur du kan förebygga identitetsstölder.

Identitetsstöld betyder att man använder någon annans person- eller identifieringsuppgifter för att begå t.ex. bedrägeri. Med stulna personuppgifter kan man t.ex. beställa varor på en webbutik, handla på avbetalning och registrera mobilabonnemang. I värsta fall kan någon ta ut snabblån, ansöka om kreditkort eller lån.

Personuppgifter fiskas ofta på webben, t.ex. på sociala medier eller via e-post, men uppgifter kan även stjälas från slarvigt förvarade papper eller t.ex. i samband med inbrott. Även olika dataläckor kan leda till att personuppgifter hamnar i fel händer.

Identitetsstölder ökar

– Nästan var fjärde finländare har blivit offer för identitetsstöld eller vet någon som blivit det, säger Erja Wasenius-Kesseli från cxLoyalty, som är Fennias samarbetspartner och har specialiserat sig på identitetsstölder.

Enligt Wasenius-Kesseli anmäldes cirka 2 100 identitetsstölder under den första halvan av 2019, vilket är ungefär tio procent mer än vid samma tidpunkt året innan.

– En stor del av finländarna låter dock bli att anmäla dessa fall till polisen, vilket betyder att identitetsstölder i verkligheten är fler än vad statistiken visar, konstaterar Wasenius-Kesseli.

Vem som helst kan bli offer för identitetsstöld.

– Tjuven behöver bara hitta en människa vars kredituppgifter är i skick. Kredituppgifter kan användas även om personen inte har pengar alls, säger Wasenius-Kesseli.

Snabbt agerande är avgörande

Hur vet man att man blivit offer för identitetsstöld?

– Larmklockorna borde ringa om du får begäran om kreditupplysning eller räkningar, betalningspåminnelser eller telefonsamtal om lån- och kreditansökan som du inte gjort. Ett tecken är också om du plötsligt slutar få post eller om ett okänt telefonnummer registrerats i ditt namn, säger Wasenius-Kesseli.

Vid identitetsstölder är snabbt agerande avgörande, men tyvärr upptäcks stölden ofta för sent.

Du kan gardera dig mot identitetsstölder med försäkring

Identitetsstöld kan leda till ekonomiska skador och till allehanda besvär och huvudbry. För en privatperson kan det vara svårt att får reda på vad man gjort med den stulna identiteten eller vad man kommer att göra med den. Dessutom är det jobbigt att reda ut och minimera skadorna.

Förebyggande åtgärder är därför a och o vid bekämpning av identitetsstölder. Med noggrannhet och uppmärksamhet kan man förebygga att uppgifter hamnar i fel händer, men även om man är hur noga som helst kan man trots allt hamna i en situation där det är skäl att misstänka identitetsstöld.

Du kan gardera dig mot identitetsstölder med försäkring. Med försäkringen får du vid en identitetsstöld expertråd för att upptäcka och begränsa skadornas omfattning. Fennias identitetsstöldsförsäkring är en del av rättsskyddsförsäkringen, som beviljas i samband med

hemförsäkringen
. Försäkringen omfattar , som hjälper att reda ut och sköta identitetsstölden. Tjänsten gör att du snabbt får experthjälp och stöd om du misstänker att dina personuppgifter har stulits.

– Vår uppgift är att lugna ner, hjälpa och ge råd. Till identitetsstölder hör ofta förfallna räkningar och förlust av kredituppgifter. Vi kontaktar borgenärerna och reder ut situationen med dem. Vi är med kunden så länge att hens kredituppgifter är i skick igen, säger Wasenius-Kesseli.

Läs vår artikel om vad identitetsstöldsförsäkringen omfattar.

Så här ska du göra för att dina personuppgifter inte ska hamna i fel händer

  • Om du får post i en postlåda, skaffa en låda med lås.
  • Släng inte papper med dina personuppgifter i pappersinsamlingen eller annanstans där de lätt kan hamna i fel händer. Använd papperstugg för att förstöra dokument med personuppgifter eller riv dem noggrant på ett annat sätt.
  • På postens tjänst OmaPosti kan du öppna en digital postlåda för räkningar och brev, vilket betyder att utomstående inte kan förhindra posten komma fram.
  • Kontrollera räkningar och kredituppköp, och reagera omgående om du debiteras för varor du inte beställt.
  • Dela inte ut dina bankkoder. Stäng koderna omgående om uppgifter hamnat i händerna av utomstående. Skriv inte ner koder eller lösenord.
  • Tänk noga efter på vilka webbplatser du ger dina personuppgifter. Om du misstänker webbutikens säkerhet, gör du klokt i att inte handla där. Säkra anslutningar på webben känner du igen på hänglåset i adressfältet.
  • Teckna Fennias och känn dig trygg. Försäkringen är en del av rättsskyddsförsäkringen, som beviljas i samband med. Försäkringen hjälper vid identitetsstölder genom att förebygga, upptäcka och begränsa skador.

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Företagskunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd