Hyppää sisältöön
Nainen puhelin kädessään.

Hae muutosta korvauspäätökseen

Fennia on asiakkaidensa omistama keskinäinen vakuutusyhtiö. Uskomme, että selkeä ja reilu palvelu on keino erinomaiseen asiakaskokemukseen. Tavoitteemme on tarjota sinulle paras mahdollinen palvelu ja olla tukenasi kaikissa vakuutusasioissasi.

Meille on tärkeää, että olemme pystyneet perustelemaan korvauspäätöksen sinulle selkeästi ja ymmärrettävästi. Jos emme ole tässä onnistuneet, ota meihin yhteyttä.

Korvauspäätöksen läpikäynti

Jos haluat keskustella korvauspäätöksen perusteluista tai et ymmärrä päätöstä, voit soittaa meille korvauspäätöksessä ilmoitettuun puhelinnumeroon tai lähettää viestin Oma Fennia -verkkopalvelussa. Voimme yhdessä käydä läpi vahinkoasiasi ja korvauspäätöksen perustelut. Oikaisemme mahdolliset väärinkäsitykset ja virheet viipymättä.

Jos haluat, että joku muu henkilö hoitaa yhteydenoton puolestasi, valtuuta hänet ensin hoitamaan vahinkoasioitasi.

Henkilöasiakkaan valtakirjaYritysasiakkaan valtakirja

Toimi näin, jos haluat hakea oikaisua korvauspäätökseen

Jos asiasi ei ratkea yhteydenotolla, voit pyytää meiltä päätöksen oikaisemista. Oikaisupyynnön tekeminen onnistuu parhaiten Oma Fennia -viestillä.

Varmista, että olet ymmärtänyt tekemämme korvauspäätöksen ja sen perustelut. Kerro meille, millä perusteilla vaadit muutosta tehtyyn korvauspäätökseen. Voit liittää mukaan selvityksiä, jotka tukevat vaatimustasi ja joita et ole aiemmin meille toimittanut.

Seuraa alla olevia ohjeita niin varmistat, että valituksesi on selkeä ja hyvin perusteltu. Tämä auttaa korvauspäätöksen uudelleenkäsittelyssä.

1. Perehdy korvauspäätökseen

Käy läpi saamasi korvauspäätös läpi ja kiinnitä huomiota sen perusteluihin. Voit tarkastaa vakuutuksesi sisällön sekä sovellettavat vakuutusehdot omasta vakuutuskirjastasi, jonka löydät Oma Fenniasta.

2. Toimita lisäselvitykset

Toimita meille sellaiset asiaan liittyvät selvitykset, joita et ole aiemmin toimittanut. Saattaa olla, että korvauspäätöksen saamisen jälkeen olet huomannut, että kaikkia asiaan vaikuttavia tietoja ei ole ollut käytössämme korvauspäätöstä tehtäessä. Toimita meille myös korvauspäätöksen saamisen jälkeen mahdollisesti hankkimasi uudet selvitykset.

3. Ilmoita tarvittavat tiedot

Kerro meille oikaisupyynnössä

  • nimesi ja yhteystietosi
  • käsittelytunnus, jonka löydät korvauspäätöksestä
  • mistä päätöksestä ja miltä osin päätökseen haetaan muutosta
  • millä perusteilla olet eri mieltä kanssamme.

4. Tarkista ja lähetä oikaisupyyntö

Ennen oikaisupyynnön lähettämistä tarkista se virheiden ja puutteiden varalta. Voit halutessasi pyytää vielä luotettavaa henkilöä lukemaan kirjeesi läpi. Varmista, että kaikki liitteet ovat mukana ja että ne on selkeästi merkitty.

Lähetä oikaisupyyntö meille Oma Fennian kautta tai kirjeellä.

Kun pyydät muutosta tehtyyn korvauspäätökseen, vahinkoasiaasi perehtyy asiantuntijamme, joka ei ole tehnyt muutoksenhaun kohteena olevaa päätöstä. Näin varmistamme riippumattoman ja oikeudenmukaisen uudelleenkäsittelyn.

Käsittelemme oikaisupyynnön mahdollisimman nopeasti. Olemme sinuun yhteydessä yleensä 14 päivän kuluessa oikaisupyyntösi saapumisesta. Käymme läpi aiemman korvauspäätöksen sekä toimittamasi uudet selvitykset ja vaatimuksesi perusteet. Saat meiltä uuden, perustellun korvauspäätöksen tai vastauksen siihen, miksi aiemmin antamamme päätöksen muuttaminen ei ole perusteltua. Joskus vahinkoasiaan on tarpeellista hankkia vielä lisäselvityksiä ja tällöin olemme sinuun yhteydessä ja kerromme asian etenemisestä.

Jos teet muutoksenhaun työtapaturma- tai ammattitautiasiassa saamaasi korvauspäätökseen, hae muutosta tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalta 30 päivän kuluessa siitä, kun sait tiedon päätöksestä. Muutoksenhaku osoitetaan tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle ja toimitetaan Fenniaan. Käsittelemme asiasi uudelleen ja oikaisemme tarvittaessa annettua päätöstä. Jos emme muuta muutoksenhaun kohteena olevaa päätöstä, toimitamme muutoksenhakusi tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle.

Muutoksenhaku vakuutusyhtiön päätökseen lautakunnissa ja tuomioistuimissa

Haluamme ensisijaisesti käsitellä korvauspäätöksiin liittyvät asiakkaidemme oikaisupyynnöt mahdollisimman nopeasti sisäisessä muutoksenhakuprosessissamme.

Jos et ole tyytyväinen Fennian antamaan korvauspäätökseen, voit aina hakea siihen muutosta korvauspäätöksen liitteenä olevan muutoksenhakuohjeen mukaisesti lautakunnalta tai tuomioistuimelta. Huomioi, että vapaaehtoisten vakuutusten ja lakisääteisten vakuutusten (liikennevakuutus ja lakisääteinen työtapaturma- ja ammattitautivakuutus) muutoksenhakumenettelyissä on eroja.

Alla on yleiskuvaukset vakuutusasioiden muutoksenhakuja käsittelevistä tahoista. Tutustu tarkasti omaa asiaasi koskevaan muutoksenhakuohjeeseen, jonka olet saanut korvauspäätöksen mukana.

Jos ratkaisumme on mielestäsi virheellinen, voit ottaa yhteyttä maksuttomaan FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan. Sieltä saat riippumatonta neuvontaa ja opastusta. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta sekä sen yhteydessä toimiva Vakuutuslautakunta antavat myös ratkaisusuosituksia riita-asioihin. FINE hoitaa puolestasi yhteydenpidon meidän kanssamme ja pyytää esimerkiksi lisätietoa vahingon käsittelyyn liittyen. FINE ei käsittele riitaa, joka on vireillä tai käsitelty kuluttajariitalautakunnassa tai tuomioistuimessa.

Vapaaehtoisia vakuutuksia koskevissa erimielisyyksissä voit pyytää lausuntoa myös kuluttajariitalautakunnalta. Kuluttajariitalautakunnalta voi pyytää lausuntoa vain kuluttajan asemassa oleva henkilö, ei yritys.

Jos olet tyytymätön liikennevahinkoasiassa saamaasi korvauspäätökseen, voit pyytää siihen ratkaisusuositusta liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalta.

Jos olet tyytymätön venevahinkoasiassa saamaasi korvauspäätökseen, voit saattaa sen Suomen merivahingonlaskijan ratkaistavaksi. Merivahinkolaskijan korvausselvitys on maksullinen. Maksun maksaa Fennia kuluttajan pyytäessä selvitystä. Huomioithan, että ennen tuomioistuinkäsittelyä venevahinkoasiassa on aina suoritettava Merivahingonlaskijan korvausselvitys.

Jos olet tyytymätön työtapaturma- tai ammattitautiasiassa saamaasi korvauspäätökseen, voit hakea siihen muutosta tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalta 30 päivän kuluessa siitä, kun sait tiedon päätöksestä. Muutoksenhaku osoitetaan tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle ja toimitetaan Fenniaan. Käsittelemme asiasi uudelleen ja oikaisemme tarvittaessa annettua päätöstä.

Jos emme voi oikaista muutoksenhaun kohteena olevaa päätöstä, toimitamme muutoksenhakusi tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle.

Sinulla on mahdollisuus riitauttaa Fennian antama korvauspäätös nostamalla kanne käräjäoikeudessa. Kanne Fenniaa vastaan on nostettava kolmen vuoden kuluessa siitä, kun sait tiedon sinua koskevasta korvauspäätöksestä ja muutoksenhakuohjeesta.

Jos olet tyytymätön Fennian korvaustoiminnan menettelytapoihin

Jos epäilet Fenniaa esimerkiksi kuluttajansuojaan, tuotteisiin tai tietojärjestelmien turvallisuuteen liittyvästä väärinkäytöstä, voit tehdä ilmoituksen Whistleblowing-kanavassamme. Se on sisäinen ilmoituskanavamme, jonka tarkoitus on ehkäistä väärinkäytöksiä. Huomioi, että kanavaa ei tule käyttää asiakasvalituksiin tai henkilökohtaisiin kiistoihin liittyvästä ongelmasta ilmoittamiseen.

Jos et ole tyytyväinen Fenniasta saamaasi vastaukseen ja olet tyytymätön Fennian menettelytapoihin, esimerkiksi tuotteesta saamiisi tietoihin, tapaamme hoitaa asiaasi tai epäilet Fennian toimivan sääntelynvastaisesti, voit tehdä kantelun Finanssivalvonnalle (finanssivalvonta.fi) tai eduskunnan oikeusasiamiehelle (oikeusasiamies.fi) .