Hyppää sisältöön
    Henkilöasiakkaat
  • Fennia
  • Henki-Fennia
  • Ohjeet
  • Yritykset ja yhteisöt
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

  • Etusivu
  • Sisältöstudio
  • Sähköauton kulut: mistä kaskon hinta muodostuu?
Nainen auton ratissa.

Sähköauton kulut: mistä kaskon hinta muodostuu?

18.1.2023

Sähköauton kaskovakuutus tuo autoilijalle mielenrauhaa liikkumiseen ja korvaa ajoneuvoon kohdistuvia vahinkoja. Me Fenniassa pyrimme miettimään vakuutuksen turvan ja palvelujen kautta, miten voimme auttaa sähköautoilijoita arjessa ja vähentää epätietoisuuden tunnetta.

Sähköautojen suosio kasvaa, sillä moni tahtoo vähentää liikennepäästöjään. Tänä vuonna rekisteröidyistä uusista autoista jopa 35 prosenttia on täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä, kun vielä viisi vuotta sitten vastaava osuus oli noin 2,6 prosenttia.

– Muutos näkyy pikkuhiljaa. Ajoneuvorekisterissä on hieman vajaa kolme miljoonaa henkilöautoa, ja näistä puhtaasti sähkökäyttöisiä autoja on nyt noin parikymmentätuhatta, toteaa Mikko Pöyhönen, Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvakuutuspalveluiden johtaja.

Tällä hetkellä energian hinta askarruttaa monia, kuten myös sähköautoilijoita ja heitä, jotka ovat autonostoaikeissa. Onko sähköauto järkevä valinta?

– On totta, että sähkön hinta nousee, mutta sähköautoilu on jatkossakin suhteellisen edullista. Jos sähkön hinta nousisi esimerkiksi 4–5 kertaiseksi nykyisestä, on sähköauton lataaminen edelleen huokeampaa suhteessa polttoaineen hintaan. Lopullisen ostopäätöksen tekee jokainen toki omia liikkumisen tarpeitaan, hintaa ja arvojaan tarkastellen.

Mistä sähköauton kaskon hinta koostuu?

– Kerrataan ensin kaskon hinnoitteluperiaatteita: jokainen kasko on yksilöllisesti hinnoiteltu riippumatta siitä, mitä autoa ajat. Hintaan vaikuttavat muun muassa, kuka vakuutuksen ottaa, ja missä autoa ajetaan. Näin myös jokaisen sähköauton kaskon hinta on yksilöllinen, Pöyhönen vastaa.

Voidaan kuitenkin ajatella, että jos kaksi täysin samanlaista kuskia vakuuttaisivat samalla hetkellä sähköauton ja polttomoottoriauton, mutta autot olisivat muilta ominaisuuksiltaan identtisiä, sähköautoilijan kasko olisi hieman kalliimpi, koska auton korjaamisen kustannukset ovat kalliimpia.

– Käytännössä kasko hinnoitellaan sen perusteella, mitä tiedetään vahingoista ja niiden todennäköisyyksistä. Sähköauton korjauskustannukset ovat hieman polttomoottoriautoja korkeammat, sillä niissä on uudempaa teknologiaa ja korjaaminen vaatii erityisosaamista. Tämä näkyy myös kaskon hinnassa.

Mitä jos virta loppuu ja auto jättää tielle?

Sähköautoa harkitseva todennäköisesti pohtii, onko taloyhtiössä autolle latauspistettä tai pitäisikö sellainen hankkia kotipihaan? Tietoa kotona lataamisesta on onneksi helppo löytää, voit lukea täältä artikkelimme aiheesta. Autoa tarvitsee myös ladata matkan aikana, jolloin tieto lähimmistä latauspaikoista löytyy helposti esimerkiksi Fintrafficin kartalta.

– Suomen latausinfra jalostuu jatkuvasti. Katvealueita kuitenkin on, eikä latauspisteitä ole vielä niin tiheässä kuin huoltoasemia. Vaikka riski koko ajan pieneneekin, vähintään teoreettisella tasolla lataus voi loppua, jos ajoreittiä ei ole suunniteltu etukäteen.

Siksi me Fenniassa haluamme huomioida automatkan keskeytymiseen liittyvän riskin:

– Vuoden 2023 alusta sähköautoilevien asiakkaidemme Autopalveluvakuutus kattaa automatkan keskeytymiseen liittyviä hinauskustannuksia, jos latausvirta sattuisi loppumaan kesken matkan. Näin kasko korvaa hinauksen paikan päältä lähimpään paikkaan, missä auto voidaan ladata.

Edellä mainittu etu koskee vain sähköautoilijoita, koska bensiiniä tai dieseliä tankkaaville autoille todennäköisyys vastaavalle vahingolle on pienempi. Bensiiniä voi myös tankata kanisteriin, mutta toistaiseksi Suomessa ei ole esimerkiksi liikkuvia latausautoja.

Yhä luotettavampi vaihtoehto

Kustannusten ja käytön luotettavuuden lisäksi sähköautokaupoille suuntaavaa voi askarruttaa auton elinkaari – onko se yhtä pitkä kuin polttomoottoriautolla ja miten jälleenmyyntiarvo kehittyy?

– Nämä ovat kysymyksiä, joihin ei vielä ole yksiselitteisiä vastauksia. Jälkimarkkina ei ole vielä iso, kun vanhempia käytettyjä sähköautoja on aika vähän, Pöyhönen toteaa ja jatkaa:

– Sähköautoilu on kiinnostava ilmiö ja kannustan kaikkia meitä miettimään sen mahdollisuuksia. Automalleja on monia erilaisia, eri käyttötarpeisiin ja budjetteihin. Infra kehittyy koko ajan, ja siinä samassa myös sähköautoilun luotettavuus.

Me Fenniassa haluamme erityisesti huomioida sähköautoilijaa askarruttavat asiat ja olla mukana muotoilemassa liikenteen muutosta. Olemme apunasi kaikissa sähköautoiluun liittyvissä vakuutusasioissa.

Lue lisää

AutovakuutusLiikennevakuutusAjoneuvotArtikkeliLiikkeellä

Jaa

Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluAsiakasedutUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleYritysasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusYksityisyyden suoja puhelinpalvelussaEvästeet