Hyppää sisältöön
    Privathushåll
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Kapitalförvaltning (S-Pankki)
  • Anvisning
Privatkunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Aktuellt
  • Realtidsfakturering förbättrar förutsägbarheten i affärsverksamheten

Realtidsfakturering förbättrar förutsägbarheten i affärsverksamheten

20.10.2020

Sedan Fennia övergått till att fakturera arbetsolycksfallsförsäkringen i realtid har ledningen av affärsverksamheten blivit mer förutsägbar i daghemskedjan Ankdammen.

Efter årsskiftet har försäkringsbolagen kunnat utnyttja inkomstregistret och de löneuppgifter som arbetsgivarna matat in. På Fennia har vi genast tagit vara på denna möjlighet och erbjuder våra företagskunder fakturering av arbetsolycksfallsförsäkringen i realtid. Ändringen underlättar uppföljningen av företagens försäkringsfakturor och gör det möjligt att förutse kassaflödet.

– Tack vare att olycksfallsförsäkringen faktureras i realtid har siffrorna för kassaflödet blivit mer förutsägbara i Ankdammen, berättar Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab:s ekonomi- och personalchef Nina Lampén.

Slut på ifyllandet av blanketter

Ankdammen är en privat daghemskedja som öppnades 2010. De 23 daghemmen finns i huvudstadsregionen och i Åbo.

– Vår utgångspunkt är tvåspråkighet i verksamheten och små daghemsgrupper. Hörnstenarna i vår vardag är yrkeskunnig personal, nöjda kunder och en trygg, hemlik miljö för barnen, berättar Lampén.

Inkomstregistret, som togs i bruk 2019, har enligt Lampén underlättat arbetet för Ankdammens HR och löneräknare.

– Den mångdubbla rapporteringsskyldigheten har slopats. Numera behöver vi bara meddela löneuppgifterna en gång och de skickas behändigt i elektronisk form till alla som behöver dem.

Nu när också försäkringsbolagen kan använda inkomstregistret behöver vi knappt fylla i några blanketter alls, säger Lampén.

Utjämningsfakturor behövs inte längre

På Fennia såg vi inkomstregistret som en möjlighet att betjäna våra kunder ännu bättre. Realtidsfaktureringen utnyttjar de löneuppgifter som kunden meddelar till inkomstregistret så att fakturorna för olycksfallsförsäkringen bygger på uppdaterade uppgifter och inga utjämningsfakturor längre behövs.

– Jag kan lita på att fakturorna grundar sig på korrekta uppgifter. Det finns inte längre något behov av utjämningsfakturor eftersom de fakturor som betalats under räkenskapsperioden grundar sig på uppdaterad information, säger Lampén.

Före realtidsfaktureringen infördes måste Lampén själv förutse hur stor utjämningsfakturan blir och säkerställa att det finns täckning för utgifterna när fakturan kommer. Utjämningsfakturan för fjolåret kom i månadsskiftet augusti-september, dvs. över ett halvt år efter den föregående räkenskapsperiodens slut.Detta har krävt framförhållning och god kassaförvaltning.

– Nu kan fakturan uppskattas bättre varje månad och det är därför enklare att förutse kassaflödet. I framtiden behöver man inte i bokslutet desto mer fundera på om det finns skuld eller fordringar att bokföra eftersom året gått enligt de faktiska kostnaderna.

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Privatkunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd