Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

EPSI Ratings undersökning Försäkring 2021 visar att Fennia igen har de nöjdaste företagskunderna

8.11.2021

Redan för tredje året i rad är Fennias kunder nöjdast i försäkringsbranschen. Resultatet framgår av EPSI Ratings årliga undersökning Försäkring 2021, som publicerades i dag.

Fennia tog första plats igen i fråga om nöjda företagskunder och förbättrade genomgående sitt resultat från i fjol inom alla delområden av kundnöjdhet. Resultatet för kundnöjdhet bland Fennias privatkunder var också bättre än året innan, även om placeringen sjönk en aning.

Enligt undersökningen förbättrades kundnöjdheten inom försäkringsbranschen efter att ha minskat i tre år. Speciellt i fjol återspeglades den allmänna osäkerheten också på kundnöjdheten inom försäkringsbranschen, men i år har branschen lyckats ge bättre kundservice.

– Vår vision är att ge den bästa kundupplevelsen i branschen, och det här resultatet bekräftar att vi är på rätt väg, säger Fennias koncernchef Antti Kuljukka.

– De digitala kanalernas betydelse för en lyckad kundupplevelse har betonats allt mer under coronapandemin. Inom vårt mångåriga förnyelseprojekt Framtidens Fennia utvecklar vi uttryckligen våra digitala kanaler och system, liksom också vårt varumärke och vår företagskultur. Vi vill svara på våra kunders behov i en omvärld som förändras, fortsätter Kuljukka.

Utöver i EPSI Rating-undersökningen förbättrade Fennia i år sin placering också i undersökningen Kundindex 2021 som genomförs av Finlands Kundmarknadsföringsförbund. Fennias placering steg mest när man ser på kundupplevelse och kundlojalitet. I undersökningen som omfattar 55 företag förbättrades placeringen i fråga om kundupplevelse med 20 platser och i fråga om kundlojalitet med 22 platser.

– I framtiden satsar vi framför allt på att våra tjänster är smidiga, lätta att förstå och empatiska. Jag ser att detta inverkar positivt på kundupplevelsen, säger Kuljukka.

Fennia klarade sig bra i det nya indexet för hållbar utveckling

Enligt undersökningen tar Fennia bättre hand om sina företagskunder nu än året innan. Betyget för produktkvalitet och valuta för pengar var också högre än förra året. Bland privatkunder fick Fennia bättre betyg inom pålitlighet, initiativtagande och ansvarstagande.

– Jag är mycket nöjd med att vi lyckades förbättra resultatet inom dessa viktiga delområden. Samtidigt inser vi dock att vi har mycket att förbättra till exempel för att vara lätta att förstå och att vara proaktiva mot våra kunder, säger Kuljukka.

EPSI Rating tog för första gången med indexet för hållbar utveckling i undersökningen. Det har tagits fram för att mäta kunders syn på och bedömning av aktörernas ansvarsfullhet i ett brett perspektiv. Fennia bedömdes vara bäst på att investera i hållbar tillväxt och att beakta kommande generationer. Framför allt företagskunder bedömde att Fennia jobbar bättre för hållbar utveckling än branschen i snitt.

– Alla måste ständigt fästa allt mer uppmärksamhet på hållbar utveckling. Också vi jobbar hela tiden för hållbar utveckling och en bättre framtid och tar fram nya sätt för att vara ansvarstagande i vårt arbete. Våra kunders goda betyg för hur vi beaktar hållbar utveckling värmer mitt hjärta alldeles särskilt, säger Kuljukka.

– Jag tackar både Fennias anställda och våra fantastiska kunder för dessa betyg. Vi tar ödmjukt emot dem och strävar ständigt efter att höja nivån på våra tjänster. Den här undersökningen ger oss god hjälp på vägen, fortsätter Kuljukka.

I EPSI Rating-undersökningen redogörs årligen för försäkringsbolagens image, kundernas förväntningar, produkt- och servicekvalitet samt valuta för pengar.

För undersökningen intervjuades ca 1 500 finländska privat- och företagskunder hos försäkringsbolag under september–oktober 2021. De viktigaste indikatorerna i undersökningen är kundnöjdhet och kundlojalitet.

Läs mer: Fennias företagskunder uppskattar Fennias personliga grepp och smidiga service

Välkommen bland våra nöjda kunder! →


Fennia – för företagande och liv

Försäkring betyder att du gör dig redo för framtida möjligheter. Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.

Lue lisää

Framtidens FenniaMeddelandeFennia

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor