Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Markus Heiskanen, Järvisydän Oy.

Det riksomfattande företagarpriset 2023: Lyxturismvarumärket Järvisydän är byggt på naturens villkor

7.10.2023

Järvisydän Oy har vuxit från några få stugor till Östra Finlands största turistföretag. Tillväxten har skett genom en stark tro på dragningskraften hos Saimens sjönatur och genom att skapa en serviceprodukt av så hög kvalitet att den lockar turister från hela världen till Rantasalmi.

”Uppbyggnaden av varumärket Järvisydän startade när istiden gav vika från Saimens stränder och Saimenvikaren blev kvar här”, berättar Järvisydän Oy:s verkställande direktör Markus Heiskanen.

”Saimens natur och nationalparken invid Järvisydän är så unika att jag inte ens kan föreställa mig hur mycket pengar det skulle kosta att bygga upp liknande förhållanden: 26 kvadratkilometer obebyggd, ren natur skyddad genom rikets lagstiftning. Den är vår spelplan, säkerhet och varumärkets kärna.”

Järvisydän har bekräftat den finska naturens dragningskraft. Före coronapandemin kom de flesta kunder från utlandet, till och med ända från Australien, för att beundra den unika miljön kring sjön Saimen. – För närvarande är de flesta av våra kunder finländare, men vi strävar efter att locka fler utländska turister, särskilt från Mellaneuropa.”

Hur uppnår man tillväxt?

Enligt Heiskanen handlar det inte om att uppfinna hjulet på nytt. ”Järvisydäns utveckling till sin nuvarande storlek bottnar helt och hållet i att vi har koncentrerat oss på sjönaturen, som är som bäst varje dag året om. I arbetet med att utveckla turisttjänster har vi också märkt att det som vi lokala invånare gärna gör här i naturen också fungerar för utlänningar. De vill inte ha något påklistrat.”

Föregångare inom finländsk lyxturism

”När mina föräldrar år 1980 byggde de första stugorna på området hade de riktiga duschar och toaletter, vilket var en lyx som ingen hade hört talas om tidigare i det här området”, säger Heiskanen och ler.

Heiskanen började själv som företagare 2003 och har sedan dess fortsatt att bygga – med allt högre standard. De viktigaste milstolparna är bygget av upplevelsehotellet Elämyshotelli 2015, som blev startskottet på åretruntturismen, och spahotellet Järvikylpylä som stod färdigt 2017. Det senaste projektet är att ansluta hotellområdet i Kuru till Järvisydän.

År 1980 var Järvisydän det minsta företaget i Rantasalmi. Idag är det Östra Finlands största företag inom turistbranschen och fungerar som draghäst för hela regionen. Järvisydän har 550 övernattningsplatser.

Turismen startade 1658 med en gästgiveriverksamhet på släktens stamfastighet. ”Vi är den elfte generationen inom turistbranschen på samma stamfastighet och mina söner redan den tolfte generationen. Det finns fortfarande plats för drömmar eftersom släkten har 300 hektar mark i Rantasalmi, varav endast 20 procent är bebyggd”, berättar Heiskanen.

Ytterligare bebyggelse sker dock med måtta och på naturens villkor. Järvisydän är föregångare inom grön turism. Elen i området produceras med jordvärme och ett stort solpanelfält. Järvisydän kommer också att hålla fast vid sin internationellt högklassiga turistprodukt.

”Det är också till fördel för miljön. Vår natur är känslig och tål inte det slitage som massturism för med sig”, betonar Heiskanen.

Priset är ett erkännande för en stor skara människor

”Den viktigaste lärdomen efter min far har varit samarbete. I utvecklingen av området deltar 30 företag och 163 företag levererar tjänster och produkter till oss”, berättar Heiskanen.

Med det riksomfattande företagarpriset vill Heiskanen tacka dem alla.

”Priset är ett erkännande av en stor grupps gemensamma arbetsinsatser. Det skapar tro på framtiden och tro på att kunna uppnå gemensamma drömmar. Vi är verkligen stolta över vår personal och de företag som deltar i uppbyggnaden av Järvisydäns historia.”

Järvisydän Oy

  • Grundat: 2003

  • Huvudägare: Markus Heiskanen och hans familj

  • Verkställande direktör: Markus Heiskanen

  • Hemort: Rantasalmi

  • Antal anställda: 160

  • Omsättning: 16 mn euro 2022

  • Rörelseresultat: 1,2 mn euro 2022

Video: Lyxturismvarumärket Järvisydän är byggt på naturens villkor

FöretagandeArtikelFöretag

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor