Hyppää sisältöön
    Privathushåll
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Kapitalförvaltning (S-Pankki)
  • Anvisning
Privatkunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Aktuellt
  • Hej företagare, utnyttjar du sommarjobbarens potential?

Hej företagare, utnyttjar du sommarjobbarens potential?

25.5.2020

Sommarjobbarna har potential som företagen inte alltid vet att utnyttja. Det är viktigt att samla in feedback, eftersom säsonganställda ser företaget med nya ögon.

Säsonganställda kan ge en helt ny syn på utvecklingen av företagets verksamhet och företagskultur. Företaget rullar ofta på i gamla spår, man arbetar på sitt invanda sätt utan att ifrågasätta det i större grad. Därför lönar det sig att be nya anställda om feedback på företagets sätt att arbeta. Fräscha tankar och nya idéer kan vara en start för nya tankesätt i företaget.

Satsa på regelbunden dialog med sommarjobbarna

Det är viktigt att säsongarbetarnas chef eller handledare för en regelbunden dialog med de anställda. Man ska uppmuntra de anställda att ge feedback och också ge feedback själv. Unga behöver uppmuntran och sparrning och de utvärderar sina prestationer utifrån den feedback som ges. Därför är det bra att arbetsgivaren redan när sommarjobbarna anställs tar upp vad man väntar sig och behöver av dem och uppmuntrar till att ge feedback.

Minneslista för företagaren för att utnyttja säsonganställdas potential

  • Satsa på att skapa en öppen och sporrande anda. När det är bra stämning och man har en känsla av förtroende på arbetsplatsen är det också lättare för sommarjobbarna att ge ärlig feedback och komma med egna idéer.
  • Uppmuntra sommarjobbarna genast i början av anställningen att ge feedback och framföra nya idéer.
  • För en regelbunden dialog med sommarjobbarna. Om samtal inte kommer av sig själv, kan du boka in till exempel en kvart i kalendern varje vecka. Boka också in ett par längre träffar för feedback. De kan placeras till exempel i mitten och i slutet av sommarjobbsperioden.
  • Värdesätt den feedback du får. Tacka för feedbacken och behandla den i företaget.
  • Du kan också låta sommarjobbarna vara med att utveckla och främja idéerna som kommit fram.
  • Sommarjobbarna är en ypperlig möjlighet för företagaren att få nya synsätt och idéer. Där kan finnas guldkorn, som leder verksamheten till en helt ny nivå.

För artikeln intervjuades Fennias HR-partner Riikamaria Vartiainen.

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Privatkunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd