Hyppää sisältöön
    Henkilöasiakkaat
  • Fennia
  • Henki-Fennia
  • Ohjeet
  • Yritykset ja yhteisöt
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

  • Etusivu
  • Sisältöstudio
  • Hei yrittäjä, hyödynnätkö kausityöntekijän potentiaalin?
Työntekijä nostaa laatikkoa.

Hei yrittäjä, hyödynnätkö kausityöntekijän potentiaalin?

1.6.2023

Kesätyöntekijöissä on potentiaalia, jota yrityksissä ei aina osata hyödyntää. Palautteen kerääminen on tärkeää, sillä kausityöntekijä näkee yrityksen toiminnan tuorein silmin.

Kausityöntekijöiltä voi saada uudenlaisia näkökulmia yritystoiminnan ja -kulttuurin kehittämiseen. Usein yrityksen toimintamallit urautuvat, ja asioita tehdään vanhoilla tutuilla tavoilla, niitä sen suuremmin kyseenalaistamatta. Uusilta työntekijöiltä kannattaakin kerätä palautetta yrityksen toimintatavoista. Tuoreet näkökulmat ja uudet ideat voivat käynnistää yrityksessä uudentyyppistä ajattelua.

Panosta säännölliseen dialogiin kausityöntekijän kanssa

Kausityöntekijän esihenkilön tai ohjaajan on tärkeää käydä säännöllistä dialogia työntekijän kanssa. Palautteen antamiseen tulee kannustaa, ja palautetta tulee antaa molemmin puolin. Nuoret kaipaavat rohkaisua ja kannustamista ja he arvioivat omaa toimintaansa palautteen perusteella. Työnantajan onkin hyvä tuoda esille heti kesätyöntekijää palkatessa, mitä häneltä odotetaan ja kaivataan sekä rohkaista palautteen antamiseen.

Muistilista yrittäjälle kausityöntekijän potentiaalin hyödyntämiseen

  • Panosta avoimen ja kannustavan ilmapiirin luomiseen. Kun fiilis työpaikalla on hyvä ja luottava, myös kausityöntekijöiden on helpompi antaa rehellistä palautetta ja esittää omia ideoita.

  • Rohkaise työntekijää heti työn alkaessa palautteen ja uusien ideoiden antamiseen.

  • Käy säännöllistä dialogia työntekijän kanssa. Mikäli keskustelua ei tunnu syntyvän itsestään, voi sille varata viikottain esimerkiksi vartin verran aikaa. Varaa kalenterista aikaa myös parille pidemmälle palautteenantotuokiolle, jotka voivat sijoittua esimerkiksi kausityöjakson puoliväliin sekä loppupuolelle.

  • Arvosta saamaasi palautetta. Palautteesta tulee kiittää ja se tulee käsitellä yrityksessä.

  • Kausityöntekijät voi ottaa mukaan myös jatkojalostamaan ja edistämään syntyneitä ideoita.

  • Kausityöntekijät ovat yrittäjälle ensiarvoisen hieno mahdollisuus saada uusia ajatuksia ja ideoita. Niiden joukosta saattaa löytyä kultahippunen, joka voi viedä toimintaa kokonaan uudelle tasolle.



Lue lisää

TyöturvallisuusYrittäjän vakuutuksetArtikkeliYritys

Jaa

Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleHenkilöasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusPuheluiden hinnat ja yksityisyyden suojaEvästeet