Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Fordon och trafik
  • Mitt fordon skadades utomlands

Mitt fordon skadades utomlands

När en kollisionsförsäkring ingår Fenniakasko gäller försäkringarna i Fenniakasko med vissa undantag inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och utanför EES i länder som har ingått Green Card-avtal (grönt kort). Försäkringarna gäller också under transport mellan dessa länder. Försäkringen gäller inte i Ryssland, Vitryssland, Iran eller Kosovo.

Om försäkringspaketet för ditt fordon inte omfattar kollisionsförsäkring (delkasko), gäller försäkringarna i Fenniakasko bara i de nordiska länderna. Den omfattande hyrbilsförsäkringen ersätter kostnader för hyrbil bara i Finland, om orsaken till att resan avbryts är ett tekniskt fel.

Vad ska jag göra på skadeplatsen?

  1. Be motparten visa sitt körkort, fordonsuppgifter och försäkringsuppgifter.

  2. Gör en skadeanmälan tillsammans med motparten, ta en kopia åt dig själv. Anteckna också eventuella ögonvittnens kontaktinformation.

  3. I oklara fall är det bra att tillkalla polis.

  4. Ta foton både av skadeplatsen och skadorna.

Fennias bilassistans 24h

Fennias bilassistans 24h hjälper dig när en fordonskada är framme. Bilassistans 24h hjälper att klara av skadan både i Finland och utomlands. Beställ bogsering eller vägtjänst antingen genom att ringa eller elektroniskt.

Var och hur gör jag skadeanmälan?

  1. Om det är fråga om en skada på ditt eget fordon eller om du är den skyldiga parten i en trafikolycka, kan du göra skadeanmälan antingen på nättjänsten Mitt Fennia, eller genom att ringa Fennias bilassistans 24h på +358 10 503 2008.

  2. Om du är den oskyldiga parten och skadan har inträffat i ett EU-land kan du ansöka om ersättning direkt från den skaderegleringsrepresentant som representerar motpartens försäkringsbolag i Finland eller använda din kaskoförsäkring. Fennia hjälper dig att ta reda på skaderegleringsrepresentanten och lämnar in en ansökan till den skyldiga partens försäkringsbolag om återbetalning av ersättning för kostnader som betalats ut till dig med stöd av kaskoförsäkringen, om det är möjligt. Det snabbaste sättet att få bilen reparerad är i allmänhet att använda kaskoförsäkringen.

Lisää aiheesta

Vaaka

Rättsskyddsskada – privatkunder

Lue lisää
Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor