Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Fordon och trafik
  • Kollisionskada

Kollisionskada

Vad ersätter kollisionsförsäkringen?

Försäkringen ersätter direkta sakskador som försäkringsobjektet drabbats av till följd

  • av kollision

  • avkörning

  • vältning

  • plötslig och oförutsedd, på försäkringsobjektet utifrån verkande händelse.

    Sådana skador kan vara till exempel att man backar in i ett fast hinder, kör av en hal väg eller att man kör omkull på motorcykel.

  • Självrisken i kollisionsförsäkringen ser du i ditt försäkringsbrev på nättjänsten Mitt Fennia, https://www.fennia.fi/mitt-fennia.

  • Utbetalning av ersättning sänker bonusen i kollisionsförsäkringen.

Fordonsinlösen

Fennia har rätt att lösa in fordonet, om man vid skadeinspektionen konstaterar att fordonsskadorna är så stora att det inte lönar sig ekonomiskt att reparera fordonet. I en inslösningssituation kontaktar skadainspektören dig.

Fenniakasko hyrbilsförsäkring eller omfattande hyrbilsförsäkring

Om du har en hyrbilsförsäkring eller omfattande hyrbilsförsäkring i Fenniakasko, ersätter vi kostnaderna för hyrbil på det sätt som närmare anges i försäkringsvillkoren.

  • Kostnader ersätts om din egen bil inte är körduglig eller repareras på grund av en kollisions-, älg-, skadegörelse-, brand-, stöld-, parkerings-, djur-, naturfenomen- eller glasskada som ersätts.

  • Som ersättning betalas enligt förlorade bruksdagar hyreskostnaderna för en hyrbil i högst den bilklass som överenskommits och som anges i försäkringsbrevet.

  • Om din bil löses in, ersätts hyreskostnader för högst 14 dygn.

  • Om din bil repareras, ersätts hyreskostnader för högst 30 dygn. I den här tiden kan ingå väntan på reservdelar och väntan på att reparationen inleds, högst sju dygn i båda fallen.

  • Fennia har rätt att bestämma biluthyraren. Bilen ska hyras hos Hertz, som är Fennias partner inom biluthyrning.

  • Om bilen inte hyrs hos Hertz, eller inte hyrs alls, betalar vi ut en penningersättning för förlorade bruksdagar som anges i försäkringsbrevet.

  • Fennias bilassistans 24h hjälper dig vid behov med att hyra en bil, tfn 010 503 2008.

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderFenniakoncernenLediga jobbBriefly in English
© Fennia-konserni
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänsten