Yritysasiakkaiden henkilötietojen käsittely
Käsittelemme henkilötietoja aina huolellisesti ja lainsäädännön velvoitteiden mukaisesti tarkasti vakuutussalaisuutta noudattaen. Tällä sivulla kerromme yritysasiakkaiden tietosuojaan liittyvistä erityisistä kysymyksistä.
Lisätietoa henkilötietojen käsittelystä löydät sivultamme Henkilötietojen käsittely Fennia-konsernissa.
Henkilötietojen käsittelyn peruste ja rekisterinpitäjän velvollisuudet
Käsittelemme yritysasiakkaidemme vakuutettujen työntekijöiden henkilötietoja osana vakuutuksen ottamista tai korvausasian hoitamista, esimerkiksi silloin, kun yritys on ottanut työntekijöilleen lakisääteisen työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen Fenniasta. Tällöin toimimme itsenäisenä rekisterinpitäjänä ja vastaamme henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä velvoitteista. Näissä tapauksissa erillisen tietojenkäsittelysopimuksen tekeminen vakuutuksenottajana toimivan yrityksen kanssa ei ole tarpeen.
Tilanteissa, joissa käsittelemme rekisterinpitäjänä yritysasiakkaan työntekijöiden tietoja, on kyseisillä henkilöillä oikeus tarkastaa omat tietonsa. Oikeus tarkastaa tiedot on aina henkilökohtainen oikeus, joten vakuutuksenottajana toimiva yritysasiakkaamme ei voi tarkastaa näitä tietoja työntekijöidensä puolesta.
Mistä saamme henkilötietoja?
Pääsääntöisesti saamme henkilötietoja henkilöiltä itseltään. Yritysasiakkaiden kohdalla vakuutuksenottajana toimivan yrityksen tulee kuitenkin ilmoittaa vahinkotapahtumasta vakuutusyhtiölle, ja näin ollen saamme tiedot suoraan vakuutuksen ottaneelta yritykseltä.