Hyppää sisältöön
    Henkilöasiakkaat
  • Fennia
  • Henki-Fennia
  • Ohjeet
  • Yritykset ja yhteisöt
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

Henri Arvonen, Adworks1

Yrittäjä sai korona-aikana idean, joka kopioitiin heti: Kun joku apinoi, asiat on tehty oikein

6.3.2024

Ideoille ja hyvälle laadulle on aina kysyntää, sanoo turkulaisen Adworksin toimitusjohtaja Henri Arvonen. Yrittäjä ei ole huolissaan, vaikka hänen idearikkaudestaan ovat kiinnostuneita asiakkaiden lisäksi myös kilpailijat.

Yksi esimerkki on korona-ajalta. Arvonen sai idean kauppojen lattioihin kiinnitettävistä tarroista, joissa kauppaan tulevia muistutettiin riittävästä turvavälistä. Hän soitti paikalliselle Citymarket-kauppiaalle, joka innostui heti ja tilasi tukun tarroja kauppaansa.

– Huomasin muutama viikko myöhemmin, että samankaltaisia tarroja oli ilmestynyt kaikkiin kauppoihin. Se ei harmittanut. Kun joku apinoi, niin silloin asiat on tehty oikein. Idearikkaus on yksi suurimmista vahvuuksistamme. Asiakkailla on paljon seiniä ja lasipintoja, jotka pitää täyttää. Me tarjoamme ongelmaan materiaalit ja ratkaisut, Arvonen sanoo.

Mainosteippauksiin, tarroihin, tulosteisiin, kyltteihin ja opasteisiin erikoistunut Adworks on saanut vankan jalansijan etenkin Turun alueella. Noin miljoona euroa liikevaihtoa tekevän yrityksen kädenjälki näkyy muun muassa kaupoissa, ajoneuvoissa, laivoissa, kiinteistöissä ja tapahtumissa. Vuoden aikana projekteja alkaa ja valmistuu noin 1 200.

– Yksi hienoimmista jutuista oli se, kun pääsimme toteuttamaan helposti siirrettävän Helsingin kaupungin logon valoteoksena. Niitä on jo useampi kappale. Logon pystyi sen jälkeen siirtämään yksi mies autolla, kun siihen aiemmin tarvittiin seitsemän henkeä, yrittäjä kertoo.

Laatu takaa, että asiakkuus pysyy

Arvonen puhuu paljon laadusta. Yksi tärkeimmistä merkkipaaluista yritykselle oli amerikkalaisen monialayhtiö 3M:n myöntämä partneristatus. Suomessa on Adworksin lisäksi kymmenkunta muuta partneria.

Käytännössä status tarkoittaa sitä, että partnerit sitoutuvat käyttämään laadukkaita materiaaleja ja asentamaan ne oikein. 3M myös valvoo ja kouluttaa yrityksiä. Pelkästään yliteippauksen näyttökoe kesti kaksi päivää.

– Asiakas maksaa koko lystin. Meidän täytyy tehdä työmme laadukkaasti ja aikataulussa. Etenkin koronavuodet olivat haastavia, kun messut olivat jäissä ja yrityksissä alettiin istua kassan päällä. Hyvälle laadulle oli onneksi silloinkin kysyntää. Elinkaariajattelu on nykyään vahvaa, Arvonen sanoo.

Hänen tavoitteensa on kasvattaa yritystä kannattavasti. Onnistuminen siinä edellyttää hyviä ja sitoutuneita tekijöitä. Adworks perustettiin kymmenen vuotta sitten. Tuolloin Arvonen oli yksin, mutta työntekijöiden palkkaukselle tuli nopeasti tarve. Tällä hetkellä yrityksessä on 12 henkilöä, jotka sijoittuvat tasaisesti myyntiin, tuotantoon ja asennustiimiin.

– Kun yritys voi hyvin, työntekijät voivat hyvin. Se on itselleni tärkeää, hän kiteyttää.

Henri Arvonen, Adworks 2

Läheinen suhde Fennian yhteyshenkilön kanssa

Yksi oman ja työntekijöiden hyvinvoinnin kulmakivistä on vakuuttaminen. Arvonen ei pidä vakuutuksia pakkopullana, vaan tärkeänä osana riskienhallintaa.

– On järkevää ennakoida ennen kuin joku asia osuu kunnolla tuulettimeen. Olen itse varautunut muun muassa työkyvyttömyyden varalle ja pyrkinyt minimoimaan riskit myös perheen näkökulmasta. Meillä on käytössä Fennian Hyvinvointiturva, jossa työntekijät saavat erikoislääkäritasoisen sairaanhoidon. Arvostan siinä erityisesti työntekijöiden vapaa-ajan tapaturmavakuutusta. Hyvinvointiturvassa vanhoilla vammoilla tai sairauksilla ei ole merkitystä, eikä urheilulajeja ole rajattu pois. Se on uskomattoman hieno tuote, yrittäjä kehuu.

Henkilökohtaisten vakuutusten lisäksi Arvonen on varautunut laajalti liiketoiminnan kannalta tärkeimpiin riskeihin eli vakuuttanut kiinteistön, kaluston ja varmistanut toiminnan jatkuvuuden.

– Olen ollut yrityksen perustamisesta lähtien Fennian asiakkaana. Yhteistyö on viime vuosina vain kasvanut. Ostimme äskettäin kiinteistön ja rahoitus siihen tuli Fennialta, hän sanoo.

Fennian asiakaspäällikkö Teemu Saarinen on nähnyt Adworksin kasvun niin ikään alusta asti. Hänen mukaansa yhteyshenkilön pitää tuntea asiakas, hänen liiketoimintansa ja toimialan lainalaisuudet. Esimerkiksi Adworksin halliprojektin rahoitus järjestyi sen ansiosta lyhyellä varoitusajalla.

– Yrittäjille on ensiarvoisen tärkeää, että heillä on oma luotettava henkilö, johon voi olla yhteydessä. He arvostavat sitä korkealle. Kun luottamus syntyy, niin silloin jaetaan niin ilot kuin surut. Yrittäjät myös tietävät, ettemme puhu heidän asioistaan eteenpäin.

Saarinen ja Arvonen tapaavat kerran vuodessa, jolloin kaikista vakuutuksista tehdään syvällisempi määräaikaistarkastus.

Tarkastuksen yhteydessä käydään läpi yrityksen liiketoimintaa, riskiympäristön muutoksia ja tulevaisuuden suunnitelmia. Lisäksi kaksikko tapaa muissa yhteyksissä useita kertoja vuodessa.

– Pidän siitä, että tutun yhteyshenkilön saa aina puhelimella kiinni, jos tulee murheita. Keskinäinen luottamus tarkoittaa myös sitä, ettei minulle tyrkytetä päällekkäisiä tai riskienhallinnan kannalta tarpeettomia tuotteita, Arvonen sanoo.

Lue lisää

YrittäjyysYrityksen vakuutuksetYrittäjän vakuutuksetArtikkeliYritys
Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleHenkilöasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusPuheluiden hinnat ja yksityisyyden suojaEvästeet