Hyppää sisältöön
    Henkilöasiakkaat
  • Fennia
  • Henki-Fennia
  • Ohjeet
  • Yritykset ja yhteisöt
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

  • Etusivu
  • Sisältöstudio
  • Miten riskejä voi hallita, jos kasvu on koko ajan mielessä?
Yritystarina, HimosLomat, Hannu ja Harri Haljala

Miten riskejä voi hallita, jos kasvu on koko ajan mielessä? Yrittäjäkaksikon yksi ohjenuora liittyy vakuutuksiin

2.2.2024

Himoksen matkailualue näyttäisi kovin toisenlaiselta kuin se nykyään on ilman Hannu ja Harri Haljalaa. HimosLomat-konsernin veljeskaksikko on nimittäin panostanut alueen matkailun kasvuun yli kolmen vuosikymmenen ajan.

Hannu Haljala ryhtyi yrittäjäksi jo 1980-luvun lopulla ja Harri seurasi veljensä viitoittamaa tietä muutama vuosi myöhemmin. Kaikki alkoi neljän mökin vuokrauksesta, jonka jälkeen kasvuvauhti on ollut hurja.

Pienestä laskettelukeskuksesta on samassa ajassa kasvanut ympärivuotinen matkailukeidas, jossa majoittuu vuosittain yli 300 000 matkailijaa. Haljaloiden liiketoiminta ulottuu Himoksella lähes kaikkeen muuhun paitsi rinneliiketoimintaan.

HimosLomat-konserniin kuuluu nykyään muun muassa Himos Hotelli, tapahtumapaikkana toimiva Himos Areena, keskusvaraamo Himos Center, ravintoloita, golfkenttä ja muita kiinteistöjä. Yritysryppään liikevaihto on noin 45 miljoonaa euroa.

– Meillä oli myös festivaalitoimintaa, joka sai alkunsa Himos Juhannuksesta. Mopo karkasi vähän käsistä ja parhaimmillaan olimme mukana järjestämässä 28 festivaalia yhden vuoden aikana. Tilanne rauhoittui, kun Sanoma osti liiketoiminnan 2018, hallituksen puheenjohtajana toimiva Hannu Haljala muistelee.

Hänen mukaansa kaiken tekemisen päämääränä on kehittää Himoksen matkailua. Muiden omistamien mökkien myynti, markkinointi ja kunnossapito on yhä kaiken sydän. HimosLomat välittää alueella 4 500 majoituspaikkaa.

Ja jotta matkailijat saapuisivat Himokselle myös talvikauden ulkopuolella ja viihtyisivät entistä pidempään, tarjolla täytyy olla paljon ympärivuotisia harrastusmahdollisuuksia. Viimeisin HimosLomien investointi, huvikeskus Willi Länsi, avautui joulukuun lopulla.

– Tavoitteena on koko ajan kasvu. Sen eteen teemme paljon töitä. Meillä on täällä kuitenkin kolme valttikorttia. Ne ovat sijainti, sijainti ja sijainti, yrittäjä sanoo.

HimosLomilla yli 30 vuoden suhde Fennian kanssa

Harri Haljala myöntää, että yrittäjäkaksikko on hypännyt monta kertaa syvään päätyyn riskienhallinnan näkökulmasta. Esimerkiksi hotellitoimintaa he ryhtyivät pyörittämään vailla minkäänlaista kokemusta. Harri on koulutukseltaan autoteknikko ja Hannu merkonomi.

– Riskejä on alkanut miettiä vasta siinä vaiheessa, kun ikää on tullut lisää. Kaiken on joutunut oppimaan kantapään kautta. Toisaalta olemme alusta asti pitäneet huolta, että vakuutukset ovat kunnossa. Etenkin kiinteistöjen osalta. Lisäksi otimme jo 1990-luvun alussa itsellemme eläke- ja henkivakuutukset, Haljalat muistelevat.

HimosLomat on ollut Fennian asiakas yli 30 vuotta. Harri Haljala toimi opiskeluaikana myös Fennian asiamiehenä. Veljekset korostavat keskinäisen luottamuksen olevan a ja o asiakassuhteessa.

– Asioiden sujuva hoitaminen on meidän kannaltamme tärkeintä. Asioista ei ole tarvinnut vääntää. Asiakassuhde on yhteyshenkilöiden kanssa muuttunut vuosien aikana jo ystävyyssuhteeksi, Hannu Haljala kertoo.

Fennian asiakaspäällikkö Jarno Jokinen allekirjoittaa luottamuksen merkityksen asiakassuhteen hoidossa. Hän on ollut itse HimosLomat-asiakkuudesta vastuussa vuodesta 2019 alkaen.

– Hannu ja Harri ovat kokeneita yrittäjiä. Käyn heidän kanssaan riskienhallinnan suunnitelmaa läpi 1–2 kertaa vuodessa. Perusliiketoiminnan vakuuttaminen on ollut kivijalkana, ja vakuutusten pitää olla oikein mitoitettu. Lisäksi meidän tiimimme hoitaa heidän henkilökohtaisia vakuutuksiaan, hän sanoo.

Päättäväisyys ja rohkeus ajaa yrittäjiä eteenpäin

Kasvu asettaa aina omat haasteensa. Hannu Haljalan mukaan yksi isoista haasteista on pääoman puute, vaikka perusliiketoiminta on voitollista. Kiinteistöinvestoinnit vaativat paljon pääomaa.

– Meillä on ollut joskus enemmän velkaa kuin liikevaihtoa. Toinen haaste on aika, kun tunnit eivät tahdo riittää päivässä. Kolmas haaste liittyy yleiseen hyväksyntään. Tuntuu yhä siltä, että matkailu katsotaan puuhasteluksi. Pikkuhiljaa asenne alkaa muuttua. Meillä on kuitenkin hyvä porukka. Kun päättäväisesti ja rohkeasti tekee työtä, niin asiat etenevät, yrittäjä listaa.

HimosLomat aikoo jatkaa perheyrityksenä, sillä muuta visiota yrittäjät eivät ole asettaneet. Molempien veljesten pojat ovat jo mukana yrityksen arjessa.

Sen sijaan uutta investointia ei ole luvassa ainakaan tänä vuonna.

– Nyt vedämme hetken happea. Tavoitteena on yhä palvelujen monipuolistaminen, Hannu Haljala kertoo.

Lue lisää

YrittäjyysYrityksen vakuutuksetYrittäjän vakuutuksetArtikkeliYritys
Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleHenkilöasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusPuheluiden hinnat ja yksityisyyden suojaEvästeet