Hyppää sisältöön
korttipakka

Usein kysyttyä matkavakuutuksesta

Matkavakuutus muodostuu yleensä kahdesta osasta: matkustaja- ja matkatavaravakuutuksesta. Voit vakuuttaa itsesi, matkatavarasi tai molemmat. Voit määritellä, onko vakuutus vain sinulle vai koko perheellesi. Lisäksi voit valita, haluatko jatkuvan matkavakuutuksen vai vakuutuksen jonkin yksittäisen reissun ajaksi.

Autamme mielellämme valitsemaan matkaasi vastaavan vakuutusturvan!

Huomioi, että matkavakuutus on voimassa kolme kuukautta. Tätä pidemmät matkustusajat pitää ilmoittaa Fennialle ennen matkalle lähtemistä, sillä tarvitset pidennetyn matkavakuutuskokonaisuuden koko matkustusajallesi.

Lisätietoja saat Oma Fenniasta tai asiakaspalvelustamme.

Lue lisää matkavakuutuksesta

Saat matkavakuutuskortin suoraan matkapuhelimeesi, kun ilmoitat asioinnin yhteydessä puhelinnumeron, jota käytät. Vaihtoehtoisesti toimitamme perinteisen matkavakuutuskortin postitse ostettuasi matkavakuutuksen.

Jos haluat tilata matkavakuutuskortin puhelimeesi, voit tilata sen täältä (Surveypal.com) .

Jos haluat tilata perinteisen matkavakuutuskortin, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Fennian matkavakuutusasiakkaana Fennian Reissuapu 24h auttaa, jos sairastut tai sinulle sattuu tapaturma ulkomaan matkalla. Palvelu on apunasi myös esimerkiksi matkajärjestelyissä matkasi keskeydyttyä. Reissuavusta saat myös hyväksynnän sairaankuljetukselle Suomeen.

Muista pitää matkavakuutuskortti mukanasi aina, kun reissaat ulkomailla!

Lue lisää hoitoon hakeutumisesta ulkomaanmatkalla

Saat toimintaohjeet helpoiten Vahingot-osiosta. Löydät sieltä käytettävissäsi olevien vahingosta selviytymistä helpottavien palveluiden yhteystiedot. Monessa tilanteessa sinun ei tarvitse täyttää korvaushakemusta itse ollenkaan, vaan saat apua suoraan kumppaneiltamme. Jos kuluja on jo syntynyt, löydät myös tarvittavat korvaushakemuslomakkeet Oma Fenniasta.

Korvaushakemuksen matkustajavakuutuksesta täyttää vakuutettu. Vakuutuksenottaja voi tehdä korvaushakemuksen alle 15-vuotiaan lapsen vahinkoasioista. Tarkista, että olet saanut Kelan korvauksen kaikista kuluista, joista sen voi saada. Tarvittaessa hae korvaus Kelasta ennen korvaushakemuksen täyttämistä. Säilytä kaikki vahinkoon liittyvät tositteet vuoden ajan. Ilmoitamme sinulle, jos tarvitsemme niitä.

Jotta voimme käsitellä korvaushakemuksesi mahdollisimman nopeasti, tarvitsemme seuraavat tiedot:

  • asiakas- tai vakuutusnumero
  • vakuutuksenottajan ja vakuutetun nimi ja henkilötunnus
  • korvauksensaajan pankkiyhteystiedot IBAN-muodossa mahdollisen korvauksen maksamista varten
  • tiedot maksamistasi kuluista.

Oma Fennia -palveluun kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Kun haet korvausta matkan peruuntumisesta, tarvitaan lisäksi:

  • tositteet ennen matkaa maksetuista matka- ja majoituskuluista
  • matkanjärjestäjän, lentoyhtiön tai palveluntuottajan todistus maksetusta hyvityksestä
  • sairauskertomus omasta tai lähiomaisen sairastumisesta tai esitutkintapöytäkirja tai tarkastusraportti, jos kyse on omaisuuteen kohdistuneesta vakavasta vahingosta.

Kun haet korvausta matkan keskeytymisestä, tarvitaan lisäksi:

  • tositteet ennen matkaa maksetuista matka- ja majoituskuluista sekä alkuperäinen matkasuunnitelma
  • tositteet ylimääräisistä matka- ja majoituskuluista
  • sairauskertomus omasta tai lähiomaisen sairastumisesta tai esitutkintapöytäkirja tai tarkastusraportti, jos kyse on omaisuuteen kohdistuneesta vakavasta vahingosta.

Kun haet korvausta matkalta myöhästymisestä, tarvitaan lisäksi:

  • alkuperäiset kulutositteet matka- ja majoituskuluista sekä alkuperäinen matkasuunnitelma
  • tositteet ylimääräisistä matka- ja majoituskuluista
  • matkanjärjestäjän, lentoyhtiön tai palveluntuottajan todistus myöhästymisen syystä.

Korvaamme akuutin matkakohteessa annetun hoidon, jos syynä on hammassärky. Jos hampaan lohkeaminen aiheuttaa kipua matkakohteessa, voit hakea ensiapua hammaslääkäriltä ja hakea korvausta meiltä. Matkan jälkeen annettu ensiapu- tai jatkohoito ei ole korvattavaa.

Voit hakea korvausta matkalta myöhästymisestä, jos käyttämäsi kulkuväline myöhästyy pakottavasti sääesteen, teknisen vian tai liikenneonnettomuuden takia ja myöhästyt alkuperäisen matkasuunnitelman mukaisen ulkomaille suuntautuvalta lento-, laiva-, juna- tai linja-automatkalta tai ulkomaille suuntautuvalta jatkoyhteydeltä.

Korvaamme välttämättömät ja kohtuulliset ylimääräiset kustannukset, jotka aiheutuvat matkan jatkamisesta. Korvauksena maksetaan enintään alkuperäisen matkan hinta, siltä osin kuin matka on peruuntunut, kuitenkin enintään 2 000 euroa.

Jos matkan jatkaminen on mahdotonta, korvataan myöhästymisen vuoksi peruuntuneen matkan etukäteen suoritettu hinta siltä osin kuin matka on peruuntunut, kuitenkin enintään 2 000 euroa. Korvausta ei makseta siltä osin kuin matkan järjestäjä, liikenneyhtiö tai vastaava suorittaa palautusta.

Ambulanssilennon ja saattajan korvattavuus tulee aina varmistaa etukäteen meiltä. Soita Fennian Reissuapuun.

Soita Reissuapu 24h +358 10 503 5503



Korvaushakemuksen voi täyttää sähköisesti jo matkalla ollessa. Jos kyse on sellaisesta vakavasta sairaudesta tai tapaturmasta, jota yhteistyökumppanimme SOS International hoitaa, ei sinulle aiheudu siitä kuluja matkan aikana eikä korvaushakemusta tällöin tarvitse täyttää. Jos kuluja syntyy vielä kotiinpaluun jälkeen, voit hakea itse maksamistasi jatkokuluista korvausta joko sähköisesti tai soittamalla puhelinkorvauspalveluun. Tarkemmat toimintaohjeet löydät Vahingot-osiosta.

Jos tapaturmasta on aiheutunut sairaanhoitokuluja, matkustajavakuutuksesta korvataan esinevahingoista ainoastaan tapaturman yhteydessä rikkoutuneet silmälasit sekä ensihoidon yhteydessä leikatut vaatteet.

Tapaturmassa muulla tavalla kuin ensihoidon yhteydessä rikkoutuneita vaatteita ei korvata matkustajavakuutuksesta. Puhelimia, kameroita tai muuta omaisuutta ei korvata matkustajavakuutuksesta, vaikka ne rikkoutuisivat tapaturmaisen ryöstön yhteydessä.

Matkatavaravahingoissa voit hakea korvausta täyttämällä sähköisen vahinkoilmoituksen Oma Fennia -palvelussa. Täytä korvaushakemus huolellisesti. Voit ilmoittaa vahingosta myös soittamalla puhelinkorvauspalveluumme.

Tarkemmat toimintaohjeet ja tarvitsemasi vahinkoilmoituksen löydät Vahingot-osiosta.

Matkustajavakuutus ei korvaa raskauden normaalin etenemisen mahdollisesti aiheuttamia lääkinnällisiä kuluja eikä matkan peruuntumisen tai keskeytymisen kustannuksia.

Vakuutuksesta korvataan vakuutusehtojen mukaisesti sairaudentilaksi katsottavista komplikaatioista aiheutuvat kulut. Korvattavia komplikaatioita ovat esimerkiksi istukan irtoaminen, raskausmyrkytys tai verenvuoto.

Helpoiten voit tilata vakuutustodistuksen Oma Fenniasta. Todistus vakuutuksesta on voimassa maksimissaan kolme vuotta. Todistus ei ole enää voimassa, jos matkavakuutuksesi päättyy.

Kirjaudu Oma Fenniaan