Ville Mäkinen tog ansvaret för att leda familjeföretaget mitt under coronapandemin – Företagaren gör allt han kan för att olycksfall i arbetet inte ska inträffa
29.4.2024
Åren 1992 och 2020 har lämnat ett bestående intryck på finländarna. I början av 1990-talet upplevde Finland en lågkonjunktur och för fyra år sedan gav coronaviruset upphov till en global pandemi. Årtalen är viktiga milstolpar även för Hämeen TavaraTaxi.
Det Tammerforsbaserade företaget som specialiserar sig på expresstransporter grundades nämligen mitt under den värsta lågkonjunkturen. TavaraTaxi genomgick under coronaåret en generationsväxling då Ville Mäkinen tog över ansvaret för att leda familjeföretaget och blev verkställande direktör.
– Min far gjorde tidigare affärer med jordbruksmaskiner och han behövde expresstransport av reservdelar. Det var så allt började. I början av 1990-talet skedde en omvälvning i och med avregleringen av de behovsprövade och reglerade godstransporterna. Inom busstrafiken slopades regleringen först långt senare, förklarar Mäkinen.
Rätt timing är av stor betydelse för hur framgångsrikt ett företag blir. De första paketbilarna i Hämeen TavaraTaxis färger körde längs en rutt mellan Helsingfors och Tammerfors.
Under årens lopp har verksamheten expanderat till att omfatta hela landet. Samtidigt har antalet bilar ökat till cirka 50 och TavaraTaxis förare gör mer än 1 000 kundbesök varje dag. Utöver den linjebaserade trafiken erbjuds även expresstransporter och hjälp med logistiklösningar. Företaget har en omsättning på mer än fyra miljoner euro.
– Stora händelser och kriser inträffar alltid längs vägen, om företaget har en lång historia. Det gör en ödmjuk. Under årens lopp har många företag och hela branscher försvunnit. Endast förändringen är konstant. Å andra sidan överraskar ingenting längre, eftersom man kan förbereda sig inför förändringar genom erfarenhet, säger företagaren.
Det bör verkligen satsas på företagskultur
Familjeföretaget är ett sätt att leva för Mäkinen. Han har varit med i vardagen vid TavaraTaxi sedan barnsben, även om han efter sina studier övergick till försäljnings- och marknadsföringsuppgifter vid ett programvarubolag för några år och blev en grundande delägare i en avknoppad del av bolaget.
Men blodsbanden fick Mäkinen att återvända till TavaraTaxi för knappt 15 år sedan. Sedan dess har han deltagit aktivt i att utveckla företaget. Kontinuerlig förnyelse och utveckling är sätt att öka försäljningen och kriståligheten.
– Redan innan min slutliga återkomst genomgick TavaraTaxi en stor förändring när vi införde ett nytt informationssystem. Det gjorde verksamheten mer skalbar. Vi införde till exempel GPS-positionering och skärpte vårt kvalitetssystem. Vi har också varit effektiva i vår marknadsföring. Under de senaste åren har hållbarhet och rapporteringen om hållbarhet blivit en viktig del av vår vardag, säger han.
Enligt honom måste företaget sträva efter tillväxt, eftersom det alltid kommer att finnas kundbortfall. Samtidigt måste lönsamheten säkerställas.
En engagerad personalstyrka är en av de grundläggande förutsättningarna för att serviceaffärsverksamheten ska kunna växa. Det talas mycket om företagskultur, men att bygga upp och värna om den kräver ett långsiktigt arbete.
– Gemenskapens intresse går alltid före individens. Alla gillar det kanske inte, sammanfattar Mäkinen.
Risker bör förutses
Säkerheten är en av hörnstenarna i TavaraTaxis företagskultur. Företagets paketbilar körs fyra miljoner kilometer per år, så det finns många risker. Risker och förutseende hänför sig till både utrustning och personal.
– Trots arbetets karaktär har vi endast marginellt med arbetsolyckor. Bilarna är helförsäkrade och personalen omfattas av en omfattande olycksfallsförsäkring som även täcker fritiden. Jag har också tecknat en omfattande olycksfallsförsäkring för företagare för mig själv, eftersom jag motionerar aktivt. Då ökar sannolikheten för olyckor. Jag tycker att det är klokt att ta hänsyn till alla risker i förväg, säger Mäkinen.
TavaraTaxi har varit kund hos Fennia i 25 år. Under årens lopp har den långa kundrelationen utvecklats till ett riktigt partnerskap.
– Jag uppskattar att ha en kontaktperson som jag kan vända mig till i personliga och företagsrelaterade frågor, berättar företagaren.
Boka webbmöte eller tid för möte på kontoret