Gå till innehållet
Bilen.

Varmare väder har satt fart på däckbyten – kontrollera skicket på däcken och beakta att det kan förekomma nattfrost

5.4.2023

Enligt vägtrafiklagen kan man byta vinterdäcken till sommardäck bara väglaget tillåter det. Bilförarna bör dock hålla koll på väderprognoserna, eftersom vägarna kan vara hala på grund av nattfrost även i södra Finland där de flesta bilarna finns. Det är absolut skäl att ännu använda vinterdäck om du kör bil i det vintriga norra Finland.

Många byter till sommardäck på bilen nu i april om våren redan är på god väg. Vid däckbyte lönar sig det att beakta väderförhållandena både på hemorten och eventuella resmål där förhållandena kan vara betydligt vintrigare.

– Även om det soligt och varmt på dagen kan nattfrost göra körbanan mycket hal om morgnarna. Man bör också observera skuggiga platser eftersom många vägar på våren kan vara hala på vissa ställen och fasta på andra ställen. – Däckens väggrepp är en av de viktigaste faktorerna för bilsäkerhet, säger Mikko Pöyhönen, direktör för Fennias fordonsförsäkrings- och fordonsskadetjänster.

Det lönar sig dock inte att vänta för länge med däckbytet. Torra och hårda vägar sliter i onödan på vinterdäcken och dubbar som lossnar kan orsaka stenskott på vindrutan på bilen bakom. Dubb- och friktionsdäck har dessutom ett sämre grepp än sommardäck på torr asfalt.

Däckens mönsterdjup är ett tecken på däckens skick och säkerhet

Däckens mönsterdjup ska alltid kontrolleras i samband med däckbytet. Däcken som närmar sig minimidjupet är inte längre säkra att använda.

– Den absoluta minimigränsen för mönsterdjupet på sommardäck är 1,6 mm, men man ska inte under några omständigheter vänta så länge med att köpa nya däck. En bra tumregel är att sommardäcken bör bytas ut mot nya när mönsterdjupet är dubbelt så stort som minimidjupet, dvs. 3,2 mm. Ansvarsfulla förare ska framför allt själva regelbundet kontrollera däckens skick och se till att de är trygga.

Djupa däckspår behövs framför allt för att leda bort vatten som samlats på vägen. Om spåren är för låga kan däcken tappa kontakten med vägen på grund av vattenansamling, vilket gör att föraren tappar kontrollen över bilen. Detta kallas för vattenplaning.

Enligt Pöyhönen spelar däckens väggrepp en viktig roll till exempel i plötsliga risksituationer, såsom när en hjort plötsligt korsar vägen eller om man kör med hög hastighet in i en brant kurva och sannolikheten för att bilen får sladd kan öka.

– Om sommardäcken ändå byts för tidigt och det fortfarande är minusgrader eller snöar på natten, ska man inte köra alls med sommardäck, säger Pöyhönen.

Utöver mönsterdjupet är det bra att kontrollera till exempel däcktrycket regelbundet – körning med fel däcktryck förkortar betydligt däckens livslängd.

Flest avkörningar under vintermånaderna

Enligt Fennias skadestatistik inträffar avkörningar särskilt under vintermånaderna från oktober till mars. Efter mars minskar de avsevärt men upphör inte helt och hållet.

– Även om avkörningarna avsevärt minskar från och med april, ska man vara försiktig med att byta till sommardäck. Nattfrost och snöblandat regn kan överraska också efter mars – till och med i södra Finland. Dessutom kan älgar som börjar röra på sig efter vintern orsaka farliga situationer i trafiken.

Månatligt medeltal för avkörningar 2010-2022, index (100) = januari

Enligt Fennias statistik inträffar avkörningar särskilt under oktober–mars. Avkörningarna minskar avsevärt efter mars. Källa: Fennias statistik

Enligt Fennias statistik inträffar avkörningar särskilt under oktober–mars. Avkörningarna minskar avsevärt efter mars. Källa: Fennias statistik

Mer information

Mikko Pöyhönen

Direktör, fordons- och egendomsförsäkringstjänster
mikko.poyhonen@fennia.fi
Tel. 040 653 0950

Fennia – för företagande och liv

Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.

Hjälpte det här dig?

Dela