Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Vår partner HelsingforsMissions hjälp hittade fram även i coronatider

Vår partner HelsingforsMissions hjälp hittade fram även i coronatider

9.2.2021

Fennias långvariga samarbetspartner HelsingforsMission hade fullt upp i fjol. Organisationen som kämpar mot ensamhet erbjöd hjälp åt tusentals seniorer och unga. Corona gjorde året extremt exceptionellt: ensamhet och behov av hjälp ökade, men man var tvungen att anpassa hjälpen efter rådande förhållanden. Allt fler fick hjälp av HelsingforsMission.

HelsingforsMissions frivilligverksamhet stödjer och hjälper unga, barnfamiljer och seniorer. Experter inom organisationen hjälper bland annat via Krisjouren för unga, samtalsgruppen Senioripysäkki, specialservicecentrumet för musik Resonaari och via utvecklingsprojektet mot våld Aggredi.

Omkring 1 400 unga fick i fjol hjälp via Krisjouren för unga. Antalet hjälpbehövande ökade med sju procent jämfört med året innan. Unga sökte hjälp framför allt för ångest och depression. För drygt hälften räckte HelsingforsMissions samtalshjälp, men omkring en tredjedel hänvisades till fortsatt hälsovård.

– Det är av stor betydelse för de unga att de får prata om sina problem, att de blir hörda och får kontakt med andra. De upplevde att förståelsen om sin egen situation ökade och att tankarna blev klarare. De unga fick verktyg för att behandla sina problem och de kände att de mår psykiskt bättre tack vare samtalshjälpen. Vi utvärderar vår verksamhet kontinuerligt. Enligt feedbacken från de unga är de nöjda med hjälpen och redo att rekommendera hjälpen för sina vänner, säger HelsingforsMissions direktör för välmående Hanna Kari.

Utöver Krisjouren för unga stöttade HelsingforsMission unga bland annat på sociala medier och arrangerade en egen stödperson för över hundra unga. Också här ökade verksamheten från året innan.

– Varje ung person förtjänar att få hjälp i tid. Det är viktigt att man får prata i ett så tidigt skede som möjligt. Corona och tillhörande begränsningar har påverkat oss alla, men läget har varit utmanande särskilt för de unga. Jag är ytterst glad över att vår stöd till HelsingforsMission för sin del hjälpt unga, säger Fennias direktör för kommunikation och ansvar Anne Perälä.

Samtalsgruppen Senioripysäkki hade mer kunder än året innan

HelsingforsMissionen hjälpte utöver unga också allt fler seniorer. Till exempel samtalsgruppen Senioripysäkki hade i fjol 337 kunder, vilket är 22 procent mer jämfört med året innan. Utöver Senioripysäkki-gruppen med traditionella teman lanserade vi 2020 en kollektivgrupp med låg tröskel och en ensamhetsgrupp.

– Seniorernas feedback visar att det är viktigt att få dela sina erfarenheter med andra. Genom att lyssna på andras levnadshistorier märker man att man inte är ensam med sina tankar. Gruppen var efterlängtad av många, säger Kari.

Såväl unga, barnfamiljer som seniorer kan drabbas av ensamhet. Det har beräknats att 400 000 finländare känner sig ensamma.

– Fennia har stöttat HelsingforsMission redan i över 15 år och vi på Fennia vill hjälpa organisationen att utmana finländare att ta till handlingar för att bekämpa ensamhet. Ensamhet försämrar hälsan och leder till andra problem. Därför är ensamhet utöver mänskligt lidande också en betydande utmaning för samhället, säger Perälä.

Fennia utvecklar sin verksamhet genom sitt mångåriga förnyelseprojekt, Framtidens Fennia. Även ansvarsverksamheten kommer att utvecklas starkt.

– HelsingforsMissions ansedda och ihärdiga arbete visar att behovet av ansvarsfull verksamhet ökar hela tiden, konstaterar Perälä.

AnsvarArtikelFennia

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor