Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Vad är legal design?

Vad är legal design?

24.5.2021

Legal design eller juridisk design förbättrar kundupplevelsen och gör det lättare att förstå juridiska tjänster.

Fennia har som strategiskt mål att ge den bästa kundupplevelsen i branschen. Förnyandet av affärsverksamheten är ett mångårigt projekt. Till att börja med förnyades bolagets varumärke och tonalitet genom att utveckla ett program för kundupplevelse och börja använda legal design. Men vad är legal design? Vi samlade ett behändigt informationspaket tillsammans med Fennias direktör för kundupplevelse, Heidi Nurminen, och kundupplevelsechef Liisa Karhi.

Legal design betyder att man i multiprofessionella team bearbetar juridiska tjänster och innehåll, så att de blir enkla att förstå och informativa för användaren. Tjänstedesign tillämpas i juridisk kontext med fokus på användaren.

Kundupplevelse får allt större betydelse. Traditionella textuella juridiska tjänster omarbetas allt mer till digital form.

Legal design är ett viktigt sätt att förbättra kundupplevelse och anpassa juridiska tjänster till kundens vardag och så att de är förståeliga också digitalt.

Designmetoder lämpar sig för all kundinriktad utveckling i alla branscher. Det viktigaste är att kundens röst blir hörd och styr aktiviteterna. Typiska utvecklingsobjekt inom legal design är olika typer av avtal.

Det lönar sig att använda sig av design när man vill vara säker på att tjänsterna motsvarar kundens verkliga behov och fungerar i vardagen. Inom design beaktar man numera också företagsverksamhetens samhälleliga inverkan och ansvars­frågor som helhet.

När de är som bäst hjälper designverktyg företaget att överträffa kundens förväntningar och skapar därigenom en betydande konkurrensförmån.

I vårt pilotprojekt för legal design testade vi hur vi kan kombinera vårt nya varumärke med juridiska krav och god försäkringssed, så att vi får kundinriktad kommunikation. Vi förnyade broschyren för Fennia-Livskydd för webben och designade en prototyp för framtida ersättningsbeslut och textmeddelanden för kommunikation vid handläggning av skadeärenden. Samtidigt skapade vi en grund för Fennias legal design-koncept.

Legal design kommer att bli vardag. Bättre kundupplevelse skapas genom att förstå kundernas behov. Hela bolaget, från ledningen till varje anställd, är del­aktigt i att skapa bättre kundupplevelse. En förändring av kultur och tillvägagångssätt står i fokus.

Legal Design betyder att man bearbetar juridiska tjänster och innehåll, så att de blir enkla att förstå och informativa för användaren.

DesignArtikelFennia

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderFenniakoncernenLediga jobbBriefly in English
© Fennia-konserni
Konsernin yhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor