Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Trafiken blir livligare på sommarvägarna – planering och din attityd inverkar på hur smidig och trygg semesterresan blir

22.6.2022

Sommaren har kommit igång och jämfört med tidigare år har turismen i hemlandet under de senaste två somrarna blivit allt populärare. Under sommaren minskar trafiken också traditionellt i Nyland och blir livligare i det övriga landet. När trafikmängden ökar, ökar också antalet olycksfall med personskador som följd. Bakom ratten behövs nu sommarhumör och lugn och ro.

Enligt statistiken ökar såväl antalet bilar som bilkörandet under sommaren, och därtill kommer motorcyklisterna. I Nyland sjunker trafikmängden under normalnivån, medan mängden ökar i övriga Finland. Enligt Fintrafics statistik var trafikmängderna under sommaren 2021 ungefär på samma nivå som 2019, men 2020 var det lite mindre trafik.

Med andra ord ledde coronapandemin till en tydlig minskning av trafiken i hela Finland i 2020, men i fjol var vi redan närmare trafikmängderna före coronapandemin och under sommaren var, med undantag för Nyland, trafiken till och med livligare än sommaren 2019. Tills vidare i år har trafikmängden varit större än i fjol, men mindre än 2019.

– Förra sommaren var det en tydlig ökning av resor i hemlandet när det under coronasommaren 2020 var lugnare. Jag tror också att ”stugboomen” till följd av corona fortsätter att locka finländare till stugan, även om utlandsresorna också ökar, säger Mikko Pöyhönen, direktör med ansvar för Fennias fordonsförsäkrings- och skadetjänster.

Trafikmängden i Nyland och övriga Finland per månad 2019–2021, tusen

Trafikmängden ökar ofta i övriga Finland och minskar i Nyland under sommarmånaderna. Förra sommaren ökade trafikmängden jämfört med året innan. Källa: Fintraffic

Trafikmängden ökar ofta i övriga Finland och minskar i Nyland under sommarmånaderna. Förra sommaren ökade trafikmängden jämfört med året innan. Källa: Fintraffic

– Det ligger flera faktorer bakom helhetsbilden över trafiken. Många bilar åker från Nyland till andra delar av Finland, men dock strömmar trafiken åt det andra hållet också. Det ökade cykelpendlandet kan minska bilkörandet under rusningstider, likaså det ökade distansarbetet. Men å andra sidan kan den som pendlat ha bytt från tåg eller buss till egen bil på grund av corona.

Trafikmängden utanför Nyland brukar öka under sommarmånaderna och då ökar även olycksriskerna. Risken för olyckor ökar också i och med längre körsträckor – att sitta längre tider bakom ratten påverkar så klart reaktionshastigheten.

– Om man räknar ihop alla vägolyckor, så sker det i regel mer krockar på vintern, särskilt i januari, än under andra tider, men på sommaren inträffar mer personskador. På vintertid är det mörkret och hala vägar som ställer till det, medan det på sommaren handlar mer om semesterrusning och brådska. Olyckor som krävt personskador har i regel minskat under de tio senaste åren. Enligt preliminära uppgifter inträffade det klart mindre olyckor under början av året jämfört med de två senaste åren.

Fordonsskador per årstid 2019–2020

Bilden visar egendoms- och personskador som ersatts utifrån trafikförsäkringen totalt under olika årstider 2019 och 2020. 2020 minskade olyckorna tydligt på grund av begränsningar och mindre trafikmängder till följd av corona, särskilt under vintern och våren. Dessutom var det väldigt snöfattigt i början av 2020 i Södra Finland. Källa: Institutet för Olycksinformation

Bilden visar egendoms- och personskador som ersatts utifrån trafikförsäkringen totalt under olika årstider 2019 och 2020. 2020 minskade olyckorna tydligt på grund av begränsningar och mindre trafikmängder till följd av corona, särskilt under vintern och våren. Dessutom var det väldigt snöfattigt i början av 2020 i Södra Finland. Källa: Institutet för Olycksinformation

Pöyhönen önskar sommarhumör bakom ratten.

– Det lönar sig absolut att ta den inställningen att avkopplingen börjar redan i bilen. Brådska är den värsta riskfaktorn i trafiken, och det har påvisats att det sparar rätt lite tid att ivrigt trampa på gaspedalen.

– Det är bäst att planera resan i förväg. Se till att bilen är servad, sommardäcken är i skick och att du har tillräckligt med bränsle eller energi. Ta med reservbatterier till nyckeln och tillräckligt med dricka. Ta redan i förväg också reda på rastplatser längs rutten, så du inte kör när du är för trött, tipsar Pöyhönen.

Pöyhönen uppmanar också att njuta av själva resan, inte bara av resmålet.

– Finland är fullt av häftiga platser, som det lönar sig att besöka. Fina landskap och personliga orter. Torg, caféer, naturparker. Förhoppningsvis reser finländarna mycket också i hemlandet i sommar så att de finländska turistföretagarnas situation förbättras nu efter corona.

– Jag tänker också resa och åka motorcykel den här sommaren. Jag försöker alltid påminna mig själv om att även njuta av själva resan.

Ansvarslöst körande och stölder ökar på sommaren

Enligt Pöyhönen är så kallat ansvarslöst körande och brottslighet ett kapitel för sig i sommartrafiken. Rattfyllerier ökar särskilt på sommaren, liksom fortkörningar och andra trafikförseelser.

– Särskilt midsommarhelgen sticker ut i statistiken på ett tråkigt sätt. Trafikmängden minskar drastiskt, men det sker många olyckor särskilt precis före midsommar. Antalet trafikolyckor på midsommar minskar i takt med trafiken, men inte antalet skador – med andra ord inträffar det förhållandevis mer skador.

Trafikmängd, olyckor och offer midsommaren 2020

Vid midsommar minskar trafikmängden och olyckorna, men det uppstår fler olycksoffer. Källa: Fintraffic och Institutet för Olycksinformation

Vid midsommar minskar trafikmängden och olyckorna, men det uppstår fler olycksoffer. Källa: Fintraffic och Institutet för Olycksinformation

På sommaren är det inte bara de som har semester som är ute. Under coronasommaren 2020 ökade fordonsstölderna, olovligt bruk och bruksstölderna av fordon tydligt, men i fjol minskade de och låg till och med på en lägre nivå än innan corona.

På längre sikt har fordonsstölderna dock minskat.

Utöver stölderna är också skadegörelse på fordon en plåga under sommaren. Enligt Pöyhönen ökar skadegörelseskadorna tydligt under sommarmånaderna. 2021 var antalet ungefär samma som 2020 och under de fyra första månaderna i år är antalet mindre än i fjol.

Anmälningar om skadegörelseskador på fordon till Fennia 2019–2021, index (100) = januari

Skadegörelseskador på fordon är något vanligare under sommaren. Källa: Fennias statistik

Skadegörelseskador på fordon är något vanligare under sommaren. Källa: Fennias statistik

Fordonsstölder som rapporterats till myndigheterna2019–2021

Enligt Statistikcentralens statistik minskade fordonsstölderna tydligt 2021 med flest stölder under sommaren jämfört med andra årstider. Även olovligt bruk och bruksstölderna minskade. Källa: Statistikcentralen

Enligt Statistikcentralens statistik minskade fordonsstölderna tydligt 2021 med flest stölder under sommaren jämfört med andra årstider. Även olovligt bruk och bruksstölderna minskade. Källa: Statistikcentralen

Det kan förekomma flera oerfarna bilister i den livliga sommartrafiken

På sommaren påställs fler bilar än under vintern. Många låter bilen stå i garaget under vintern och börjar köra bil först på sommaren.

Mängden av fordon i trafik har ökat hela tiden under de senaste åren och början av 2022 är inget undantag. Även om registreringen av nya bilar har minskat tydligt jämfört med tidigare år, fanns det under det första kvartalet över 20 000 nya registrerade fordon och nästan 130 000 sålda begagnade bilar.

– Om handeln av nya bilar minskar men antalet bilar i trafik ökar, innebär det på sikt att bilparken blir ännu äldre och det medför egna utmaningar för trafiksäkerheten. Men som vi vet så är utmaningen för bilhandeln inte köpvilja utan långa leveranstider. Orderstocken av bilar är rejält på plussidan och intressent för i synnerhet elbilar är stort nu.

Pöyhönen påminner om att kolla att sommarbilen är i skick och att den har servats. För många kan sommarbilen också vara äldre än genomsnittet.

– Mer erfarna bilister och de som kör året runt ska vara medvetna om att det i trafiken kan finnas oerfarna bilister eller bilister som inte kör så ofta. Det betonas i situationer där det krävs snabba beslut i höga hastigheter. Därför är det ytterst viktigt att du inte förhastar dig i trafiken.

Påställda personbilar per kvartal 2018–2022

Bilden visar hur antalet påställda personbilar ökar stadigt varje år. På sommaren är det omkring 80 000 fler bilar i trafiken än på vintern (s.k. sommarbilar i bruk). Källa: Traficom

Bilden visar hur antalet påställda personbilar ökar stadigt varje år. På sommaren är det omkring 80 000 fler bilar i trafiken än på vintern (s.k. sommarbilar i bruk). Källa: Traficom

Tips för en trygg sommar med bil

  • Planera resan noggrant så att du inte får bråttom i trafiken. Finland är fullt av fina rastplatser – njut även av själva resan, resmålet springer inte ifrån dig.

  • Håll tillräckligt många raster under resan. Att köra trött minskar din reaktionshastighet.

  • Lämna inte småbarn eller sällskapsdjur ensamma i bilen. Bilen kan snabbt bli oerhört varm i sommarhettan.

  • Undvik att köra i dåligt väglag. Sikten kan vara dålig i ösregn och man kan tappa kontrollen över bilen vid vattenplaning.

  • I Lappland kan det vara gott om renar på vägarna i juli. De söker sig till vägarna och öppna platser under myggsäsongen.

  • Kör inte om du inte mår bra.

  • Kom ihåg att uppföra dig i trafiken. Även om andra kör långsamt eller deras uppförande irriterar dig, ökar aggressivt körsätt olycksrisken och tär på sommarandan.

  • Om du råkar ut för en olycka eller hamnar på en olycksplats med skadade, sätt på varningsblinkern, ring 112 och följ instruktionerna. Hjälp de skadade och varna övrig trafik.

TrafikförsäkringBilförsäkringFordonMeddelandePå väg

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderFenniakoncernenLediga jobbBriefly in English
© Fennia-konserni
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänsten