Hyppää sisältöön
    Privathushåll
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Privatkunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Tillgänglighet är det nya normala

Tillgänglighet är det nya normala

21.10.2020

Nättjänsters tillgänglighet är bra för företagets medborgaransvar, men också affärsmässigt vettigt. Flera företag har redan börjat satsa på tillgänglighet, även om lagen inte förpliktar dem. Det är klokt, eftersom tillgänglighet blir ny standard.

Uppskattningsvis 15–20 procent av befolkningen har någon begränsning i sinnen, motorik eller kognitiva färdigheter, som försvårar eller till och med förhindrar användning av nättjänster.

Sedan september har lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förpliktat framför allt aktörer inom den offentliga sektorn att se till att deras nättjänster också är tillgängliga för denna ytterst heterogena målgrupp och att i princip ingen hamnar utanför.

Alla utgör målgrupp

Även om ett företag inte skulle omfattas av direktivet, är tillgänglighet viktigt för att den garanterar större målgrupp för tjänsten.

– Varför skulle ett företag medvetet lämna upp till en femtedel av sina potentiella användare utanför? frågar Corellia Oy:s tillgänglighetsexpert Kari Selovuo.

Det är inte alltid fråga om skador eller fysiska begränsningar hos användarna. Till exempel äldre, som är en viktig målgrupp inom flera branscher, kanske helt enkelt inte är vana vid att använda nättjänster.

– Inom fastighetsförmedlingsbranschen har man märkt att pensionärer är en förmögen och viktig målgrupp, som för närvarande inte kan betjänas fullt ut.

Tjänsten ska framför allt vara enkel att använda

Grundidén bakom tillgänglighet är att göra tjänsterna så tydliga och smidiga som möjligt att en människa, oberoende av begränsningar, kan använda dem enkelt. En tjänst som är enkel att använda och användarvänlig betjänar samtliga användare och utgör en konkurrensfördel.

– Du gör klokt i att satsa på tillgänglighet, eftersom det kommer att bli det nya normala, säger Siteimprove Oy:s tillgänglighetsexpert Ida Ojanen.

Ett av de mest kända företag som flaggar för tillgänglighet är Amazon, som inom kort kommer att landa på den finska marknaden. Jätten inom digital handel betonar att eftersom deras tjänst är till för alla, har man planerat den med tillgänglighet i spetsen.

Enligt Ojanen kommer Amazon att bli en effektiv drivande kraft för finska nätbutiker vad gäller tillgänglighet.

– Människor kommer helt enkelt att köpa där det går smidigast. Hur många konsumenter kommer att spendera sina pengar på finska nätbutiker om de är svåra att använda jämfört med Amazons vältrimmade köpupplevelse? frågar Ojanen.

Tydligt innehåll har viktig roll

En väsentlig del av tillgängligheten är utöver bra tekniskt och visuellt genomförande också klarspråkligt innehåll. Enbart innehållsmässiga förbättringar kan skapa betydliga kostnadsbesparingar.

– En av våra kunder inom den offentliga sektorn som har mycket invandrarkunder förbättrade tillgängligheten av sitt innehåll. Följden var att förfrågningar per telefon minskade med tio procent, säger teamledare Ari-Pekka Saarela på Siteimprove Oy.

Sökmotorer älskar tydliga och strukturellt standardenliga tjänster.

– Just det, Google fungerar ju som en blind användare. Även den uppskattar logiskt strukturerat innehåll, poängterar Saarela.

Enligt Saarela är det bara en tidsfråga innan Google meddelar offentligt att webbplatsers tillgänglighet höjer deras ranking bland sökresultat.

Tillgänglighet hjälper alla. Till exempel rätt kontrast på skärmen underlättar läsning i ljusa förhållanden.

Så här testar du webbplatsens tillgänglighet

Lev dig in i en blinds upplevelse
Pröva att använda webbplatsen utan syn. Ladda ner ett gratis NVDA-skärmläsarprogram, slut ögonen och börja leta efter uppgifter eller uträtta ärenden med biträdande teknik.

Kolla under motorhuven
Tekniska lösningar utgör grunden för tillgänglighet. Till exempel webbläsaren Chromes Lighthouse-verktyg analyserar webbplatsens tillgänglighet programmässigt och redogör för eventuella brister.

Läs webbplatsens textinnehåll med tillgänglighetsglasögon
Tumregeln är att innehållet ska vara så pass tillgängligt att man förstår texten med grundskolebakgrund. Fungerar din tjänst så?

LAGEN OM TILLHANDAHÅLLANDE AV DIGITALA TJÄNSTER
• Webbplatser som publicerats före den 23 september 2018 ska vara tillgängliga senast den 23 september 2020.
• Bygger på EU:s tillgänglighetsdirektiv, som gäller den offentliga sektorn och offentligrättsliga organisationer.
• I Finland omfattas även en del aktörer inom den privata sektorn, som banker, energibolag och försäkringsbolag, av den nationella lagen.

Nättjänster och applikationer som är tillgängliga är smidiga att använda med hjälpmedel, som skärmläsarprogram, som läser upp texten som visas på skärmen.

Artikel Företag

Dela

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Privatkunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd