Hyppää sisältöön
    Henkilöasiakkaat
  • Fennia
  • Henki-Fennia
  • Ohjeet
  • Yritykset ja yhteisöt
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

  • Etusivu
  • Sisältöstudio
  • Saavutettavuus on uusi normaali
Työporukka tietokoneella.

Saavutettavuus on uusi normaali

21.10.2020

Verkkopalveluiden saavutettavuus on paitsi hyvää yrityskansalaisuutta myös liiketoiminnallisesti järkevää. Monet yritykset ovatkin jo ryhtyneet panostamaan saavutettavuuteen, vaikka laki ei niitä siihen velvoittaisikaan. Se on viisasta, koska saavutettavuudesta tulee uusi standardi.

Arviolta noin 15–20 prosentilla väestöstä on esimerkiksi jokin aisteihin, motoriikkaan tai kognitiivisiin kykyihin liittyvä rajoite, joka vaikeuttaa tai jopa estää verkkopalvelujen käyttöä. Syyskuusta lähtien laki digitaalisten palveluiden saavutettavuudesta velvoittaa ennen kaikkea julkisen sektorin toimijoita huolehtimaan siitä, että heidän verkkopalvelunsa palvelee myös tätä erittäin homogeenista kohderyhmää eikä lähtökohtaisesti rajaa ketään ulkopuolelle.

Kohderyhmänä aidosti kaikki

Vaikka yritys ei olisikaan direktiivin piirissä, saavutettavuus on tärkeää jo siksi, että se takaa palvelulle laajimman mahdollisen kohderyhmän.

– Miksi yksikään yritys haluaisi tietoisesti sulkea pois jopa viidenneksen palvelunsa potentiaalisista käyttäjistä? kysyy Corellia Oy:n saavutettavuusasiantuntija Kari Selovuo.

Aina käyttäjähaasteissa ei ole kyse vammoista tai muista fyysisistä rajoitteista. Esimerkiksi ikääntyneet, jotka ovat monella alalla erittäin tärkeä asiakasryhmä, eivät vain ole välttämättä tottuneet käyttämään verkkopalveluita.

– Esimerkiksi kiinteistövälitysalalla valveutuneimmat yritykset ovat jo havahtuneet siihen, että eläkeikäiset ovat vauras ja tärkeä saavutettavuuden kohderyhmä, joita verkossa ei kyetä tällä hetkellä välttämättä palvelemaan kovin hyvin.

Ytimessä palvelun helppo­käyttöisyys

Saavutettavuuden perusajatus onkin tehdä palvelut niin selkeiksi ja sujuviksi, että niiden käyttäminen onnistuu helposti myös ihmiseltä, jolla on mikä tahansa rajoite. Helppokäyttöisyys ja käyttäjäystävällisyys palvelevat samalla kaikkia käyttäjiä ja muodostavat kilpailuedun.

– Saavutettavuuteen on viisasta panostaa, koska siitä tulee uusi normaali, sanoo Siteimprove Oy:n saavutettavuusasiantuntija Ida Ojanen.

Yksi tunnetuimmista saavutettavuuden puolesta liputtavista yrityksistä on Suomen markkinoille lähiaikoina rantautuva Amazon. Digitaalisen ostamisen jätti tuo korostetusti esiin, että koska heidän palvelunsa on tarkoitettu kaikille, se on suunniteltu saavutettavuus edellä.

Ojasen mukaan Amazon tulee toimimaan tehokkaana saavutettavuuden kirittäjänä kotimaisille verkkokaupoille.

– Ihmiset yksinkertaisesti hoitavat asiat siellä, missä se onnistuu sujuvimmin. Moniko kuluttaja enää laittaa rahansa kotimaiseen verkkokauppaan, jos se on hankalakäyttöinen verrattuna Amazonin viimeisen päälle trimmattuun ostokokemukseen? Ojanen herättelee.

Sisältöjen selkeydellä tärkeä rooli

Oleellinen osa saavutettavuutta on teknisen ja hyvän visuaalisen toteutuksen lisäksi selkeäkieliset sisällöt. Pelkät sisällölliset parannukset voivat tuoda merkittäviä kustannussäästöjä.

– Eräs julkisen sektorin asiakkaamme, jolla on paljon maahanmuuttaja-asiakkaita paransi sisältöjensä saavutettavuutta. Tämän johdosta puhelimitse tulevat tiedustelut romahtivat kymmenillä prosenteilla, kertoo tiiminvetäjä Ari-Pekka Saarela Siteimprove Oy:stä.

Selkeät ja rakenteeltaan standardin mukaiset palvelevat tyypillisesti myös hakukonelöydettävyyttä.

– Niin, Googlehan itse asiassa toimii sivuilla kuin sokea käyttäjä. Sekin arvostaa loogisesti jäsenneltyä sisältöä, Saarela huomauttaa. Saarelan näkemyksen mukaan onkin vain ajan kysymys, milloin Google ilmoittaa julkisesti, että sivujen saavutettavuus nostaa niiden rankkausta hakutuloksissa.

Saavutettavuus auttaa kaikkia. Esimerkiksi oikeat kontrastit ruudulla helpottavat tekstin lukemista kirkkaissa olosuhteissa.

Näin testaat verkkopalvelusi saavutettavuutta

Eläydy sokean käyttökokemukseen

Kokeile, minkälaista verkkopalveluasi on käyttää ilman näköaistia. Lataa ilmainen NVDA-ruudunlukuohjelma, laita silmät kiinni ja ala etsiä tietoa tai hoitaa asioita avustavan teknologian kanssa.

Tutki, mitä konepellin alla on

Tekniset ratkaisut luovat pohjan saavutettavuudelle. Esimerkiksi Chrome-selaimessa Lighthouse-työkalu analysoi verkkopalvelusi saavutettavuuden ohjelmallisesti ja kertoo mahdollisista puutteista.

Lue palvelusi tekstisisältö

Saavutettavuussilmälasien läpi Nyrkkisääntönä sisällön saavutettavuudelle on, että tekstin pitäisi olla ymmärrettävää peruskoulupohjalta. Toteutuuko tämä palvelussasi?

Laki digitaalisten palveluiden saavutettavuudesta

  • Ennen 23.9.2018 julkaistujen verkkosivujen täytyy olla saavutettavia viimeistään 23.9.2020.

  • Pohjautuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin, joka koskee julkista sektoria sekä julkisoikeudellisia yhteisöjä.

  • Suomessa myös tietyt yksityisen sektorin toimijat, kuten pankit, energiayhtiöt ja vakuutuslaitokset ovat kansallisen lain piirissä.

Saavutettavia verkkopalveluja ja sovelluksia on sujuvaa käyttää apuvälineillä, kuten ruudunlukuohjelmilla, jotka lukevat ääneen näytöllä esitetyn sisällön.

Lue lisää

  • Henkilökohtaisuus tulee mullistamaan kaiken digitaalisen palvelun
ArtikkeliYritys

Jaa

Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleHenkilöasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusPuheluiden hinnat ja yksityisyyden suojaEvästeet