Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Hala vägar.

Kontrollera däckens skick när du byter dem – slitna däck kan orsaka risksituationer

26.10.2023

Nätterna blir allt kallare när vintern närmar sig och denna höst har det regnat mycket. För bilister betyder det här vägar med mycket vatten och halka. Nu är det bra att kontrollera däckens skick: däcken ska ha ett tillräckligt mönsterdjup och rätt lufttryck och vinterdäcken ska ha bra dubbar.

Hösten för med sig svalare nätter och på många platser går temperaturen redan under noll. Vägytan kan vara isig och hal i morgontrafiken. Det gäller att ta det lugnt och försiktigt på vägarna, vare sig du rör dig med bil, cykel eller till fots. Fäst uppmärksamhet vid skicket på bilens däck.

Enligt vägtrafiklagen ska man använda vinterdäck från november till mars, om vädret eller väglaget förutsätter det. Slitbanans huvudspår på vinterdäck ska ha ett djup på minst 3 millimeter. På sommardäck ska huvudspårens djup vara minst 1,6 millimeter.

Enligt Mikko Pöyhönen, direktör för fordons- och egendomsförsäkringstjänster på Fennia, försämras däckens prestanda dock avsevärt redan före den gräns som finns i lagstiftningen.

– Om mönsterdjupet är för lågt och det finns vatten eller slask på vägen, kan däcket stiga upp på vattenskiktet. Däcken håller inte längre och det går inte längre att styra bilen. Det här kallas vattenplaning.

Däckens väggrepp beror på hur djupa huvudspåren är. När det finns vatten eller slask på vägen, kan däcket stiga upp på vattenskikten och däcken håller inte. Det här kallas vattenplaning. Ju mer slitna däcken på bilen är, desto mer ökar sannolikheten för att fordonet börjar vattenplana.

– Många risksituationer beror på att bilarna fortfarande har sommardäck när väglaget blir sämre. Å andra sidan ökar även olycksrisken till följd av att däcken är i dåligt skick. Den del av bildäcket som träffar vägytan är bara stor som en handflata, och när däcket slits blir ytan ännu mindre. Samtidigt blir det svårare att kontrollera bilen, påpekar Pöyhönen.

Enligt lagen ska vinterdäck användas från november till mars om vädret eller väglaget förutsätter det. Pöyhönen rekommenderar låg tröskel för däckbyte.

– Det är inte många som tänker på att vinterdäck ger skydd också på mycket våta vägar, eftersom spårdjupet är större på dem. Dubbar ger förstås ett bättre grepp på isiga vägar.

Enligt Pöyhönen är det bra att kontrollera skicket på både vinter- och sommardäck nu, såväl vad gäller spårdjup och lufttryck. På dåliga vägar är det bra att sänka hastigheten och undvika att köra i slitspåren på vägen.

– Vänta inte på att det blir glashalt, utan du kan redan före mild nattfrost byta till vinterdäck. Om snön redan fallit, ska man inte köra med sommardäck.

Avkörning vanligare på hösten, topp i januari

Fennias skadestatistik visar att antalet fordon som kör av vägen ökar betydligt efter september. Antalet avkörningar är störst i januari.

– På hösten och vintern finns det många faktorer som förklarar avkörningarna, såsom skicket på däcken, däckbyte vid rätt tid och förutseende körsätt. Även väderförhållandena påverkar mycket, såsom regn och mängden vatten på vägarna, svart is, den första snön och mörkret och andra faktorer som kan påverka sikten, säger Pöyhönen.

– Om vägytan är hal och man ännu inte har bytt till vinterdäck eller de är i dåligt skick, blir bilens bromssträcka längre. Detta orsakar farliga situationer för dig själv, andra bilister och i synnerhet fotgängare.

Enligt Pöyhönen är däckens väggrepp viktigt också i andra situationer än i plötsliga risksituationer, såsom när en hjort plötsligt kommer upp på vägen. Om man kör in i en brant kurva i hög hastighet, kan bilen få sladd om väggreppet inte är ordentligt.

Månatligt medeltal för avkörningar 2010-2022, index (100) = januari

Enligt Fennias statistik inträffar avkörningar särskilt under oktober–mars. Avkörningarna minskar avsevärt efter mars. Källa: Fennias statistik

Enligt Fennias statistik inträffar avkörningar särskilt under oktober–mars. Avkörningarna minskar avsevärt efter mars. Källa: Fennias statistik

Hur undvika vattenplaning

  • Kolla skicket på däcken i god tid. Om väderprognosen utlovar regn och kalla nätter, är det bra att överväga att byta till vinterdäck.

  • Håll rätt hastighet i olika situationer. Risken för vattenplaning ökar framför allt när man kör med för hög hastighet eller när däcken är för slitna.

  • Undvik att köra i slitspåren på vägen.

  • Om du råkar i vattenplaning, håll ratten rakt och lätta på gasen. Undvik snabba styrrörelser, eftersom de kan leda till att riktningen överraskande ändras när bilen återfår väggreppet.

Kontrollera däcken

  • Kolla däckens skick också både under vinter- och sommardäcksperioden och framför allt sommardäcken på hösten.

  • Det är bra att kolla vinterdäcken när det är dags för vintersemester, eftersom de har kunnat bli slitna under vintern.

  • Kom också ihåg lufttrycket i däcken, eftersom däck med för lågt tryck ger sämre kontroll över bilen och får däcken att slitas snabbare.

  • Skaffa nya däck redan innan minimigränsen enligt lag nås.

  • Om du själv byter däck på en elbil, kom ihåg att omsorgsfullt följa biltillverkarens anvisningar. Att lägga en domkraft på fel ställe kan skada batteriet på bilen, och domkraften håller inte nödvändigtvis tunga elbilar uppe.

TrafikförsäkringBilförsäkringFordonMeddelandePå väg

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor