Hyppää sisältöön
Privatkunder Företagskunder
Suomeksi

Logga in

Fennias tar sikte på att ge branschens bästa kundupplevelse genom en omfattande affärsverksamhets- och systemförnyelse

1.9.2021

Fennia bygger upp ett helt nytt försäkringssystem i samarbete med Salesforce och Accenture. Projektet är en del av förändringsprogrammet Framtidens Fennia, där Fennia har som målsättning att ge den bästa kundupplevelsen i branschen.

Försäkringshelheten som byggs upp i samarbete mellan försäkringsbolaget Fennia, Salesforce, som är känt för sina system för Customer Relationship Management, och Accenture, som är konsultföretag inom teknologi, är ett helt nytt koncept inom försäkringsbranschen i Finland. Nuvarande CRM- och försäkringssystem kommer att ersättas av en helt ny systemhelhet. Samtidigt förnyar Fennia sin försäkringsverksamhet. På så sätt kan vi se över hela försäkringsprocessen på ett genuint kundinriktat sätt.

– Vårt mångåriga program Framtidens Fennia har som målsättning att ge den bästa kundupplevelsen i branschen. Vi vill att våra kunder ska kunna designa sitt liv, pröva och vara företagsamma utan oro. Vi har redan förnyat vårt varumärke och utvecklat kundupplevelsen. Nu tar vi ett stort steg i utvecklingen av våra digitala tjänster. För att enligt vår vision kunna ge den bästa kundupplevelsen i branschen måste vi se över hela vår affärsverksamhet och systemen som stöder den så att vi har kunden i fokus, säger Fennias koncernchef Antti Kuljukka.

– Vi bygger en helt ny kundupplevelse med starkt digitalt stöd i försäkringsbranschen, och Fennia får en ny generation av plattform som kan anpassas enligt kundernas behov, kommenterar Esa Tihilä, Accentures ansvariga direktör för finansbranschen i Norden.

– Det gläder oss att få samarbeta med Salesforce för att ge Fennia en ny typ av lättrörlighet, kostnadsbesparingar och förändringsledarskap – och att samtidigt säkra att Fennia ger den bästa kundupplevelsen i branschen

– Inom det banbrytande projektet överför Fennia alla nyckelfunktioner till en plattform. Förnyelsen berör försäkringsverksamhetens bassystem och kundgränssnitten inom marknadsföring, försäljning och kundservice. Samtidigt frigörs data från bakgrundssystem för bruk inom affärsverksamheten genom lättrörliga integrationer. Därigenom kan man öka automatiseringsgraden och ge ännu bättre kundupplevelser än tidigare, säger rörelsedirektör Timo Niinivaara på Salesforce.

Uppbyggnadsskedet tar flera år

Det tar flera år att bygga upp affärsverksamhets- och systemhelheten.

– Vi har ett enormt jobb framför oss och vi kommer att förnya affärskoncept, förtydliga produkter och underlätta processer. Den nya systemhelheten byggs från noll och systemet som vi har valt är mer flexibelt och anpassningsbart än ett traditionellt försäkringssystem, vilket ger oss bättre förutsättningar att skapa den bästa kundupplevelsen i branschen, säger Fennias utvecklingsdirektör Patrik Serén.

Den nya systemhelheten byggs framför allt upp med tanke på framtiden: slutresultatet är en systemhelhet som enkelt och flexibelt kan utvecklas vidare. Tack vare molnteknologi är systemet ständigt uppdaterat och det kan användas oberoende av tid och plats.

– I praktiken bygger vi en ny försäkringsverksamhet vid sidan av den nuvarande i stället för att börja lappa och laga den nuvarande. På så sätt kan vi bygga för framtiden med kunden i fokus, fortsätter Serén.

Fennias lösning kan anses vara modig och fördomsfri. I Finland har inga förnyelser av samma storleksordning setts tidigare.

– Förnyelsen är betydande också internationellt inom försäkringsbranschen, bekräftar Tihilä.

– Vi fick bra betyg i EPSI Ratings undersökning Försäkring 2020. Men undersökningen visade att kunderna önskar mer relevanta kontakter från försäkringsbolaget. Den här förnyelsen är svaret också på det. När vi i framtiden är bättre insatta i våra kunders data kan vi svara på deras behov på ett förutseende sätt i alla situationer, säger Kuljukka.

Mer information

Fennia

Antti Kuljukka, Fennias koncernchef, antti.kuljukka@fennia.fi
Patrik Serén, Fennias utvecklingsdirektör, patrik.seren@fennia.fi

Accenture

Accenture Finland Press Office, tfn 040 137 3954

Salesforce

Ulrika Anderson, Head of PR & Corporate Communications, Nordics & Public Sector Northern Europe, Salesforce, uandersson@salesforce.com

Joni Svärd, kommunikationsbyrån Netprofile, (Salesforce), joni@netprofile.fi

Fennia – för företagande och liv

Försäkring betyder att man gör sig redo för framtida möjligheter. Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.

Framtidens Fennia Meddelande Fennia

Dela

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Företagskunder Aktuellt Medietjänster Fenniakoncernen Lediga jobb Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd