
Fennias omställningsförhandlingar har avslutats – en organisationsstruktur som stöder kundorientering träder i kraft 1.1.2026
6.11.2025
Fennias omställningsförhandlingar för att möjliggöra genomförandet av tillväxtstrategin har avslutats. Till följd av omorganiseringen upphör vissa av de nuvarande arbetsuppgifterna och nya inrättas. Förändringarna påverkar huvudsakligen den högsta och den mellersta ledningen. Vi strävar i första hand efter att hitta experter till de nya arbetsuppgifterna genom interna omplaceringar. Den nya organisationsstrukturen träder i kraft 1.1.2026.
– För att förverkliga vår tillväxtstrategi genomför vi en omfattande förnyelse som berör verksamhetsmodellen, organisationsstrukturen, ledarskapet och rutinerna i det dagliga arbetet. Omställningsförhandlingarna inleddes för att diskutera verksamhetsmodellen och organisationens struktur, säger Fennias verkställande direktör Hanna Hartikainen.
I omställningsförhandlingarna presenterade arbetsgivaren sitt förslag till en ny verksamhetsmodell och en organisationsstruktur som stöder den. Omställningsförhandlingarna inleddes 14.10 och avslutades 4.11.
– Den nya verksamhetsmodellen beaktar de olika skedena av kundresan på ett heltäckande sätt och förenar processer, människor och teknologi så att kunden får en sömlös upplevelse genom hela servicekedjan. Syftet med förändringen är att vi ska arbeta mer kundorienterat, effektivt och enhetligt mot en hållbar tillväxt, förtydligar Hartikainen.
– Målet med organisationsförändringarna är tydligare roller, ansvar och beslutsbefogenheter.
Fennia inledde inte omställningsförhandlingarna av ekonomiska skäl, utan utgångspunkten har varit omorganisering. Till följd av förändringarna i organisationsstrukturen upphör vissa arbetsuppgifter samtidigt som nya uppgifter inrättas. Förändringarna påverkar huvudsakligen den högsta och den mellersta ledningen. Vi strävar i första hand efter att hitta experter till de nya arbetsuppgifterna genom interna omplaceringar.
Förändringarna i verksamhetsmodellen och organiseringen kräver inga åtgärder från Fennias kunder.
– Jag tackar Fennias anställda och deras representanter för de konstruktiva förhandlingarna. Vår förnyelse skapar nya möjligheter för de anställda och stärker vår förmåga att ännu bättre möta behoven och förväntningarna hos våra ägarkunder, säger Hartikainen.
Hjälpte det här dig?
Dela