Gå till innehållet
Pasilanportti, Fennias fasad.

Fennia omstrukturerar och effektiviserar sin verksamhet för att förbättra kundupplevelsen och lönsamheten

30.11.2021

Fennia har slutfört sina samarbetsförhandlingar. Bolaget omstrukturerar och effektiviserar sin verksamhet för att förbättra kundupplevelsen och lönsamheten. Den största förändringen är omstruktureringen av bolagets kundservice.

– Vi befinner oss på en intressant och utmanande förändringsresa. Våra kunder förväntar sig allt fler digitala försäkringstjänster i realtid och en del av Framtidens Fennia är att leva upp till dessa förväntningar. Vi utvecklar nya lösningar och genomför några av de största investeringarna i bolagets historia. Samtidigt måste vi värna om bolagets lönsamhet, säger Antti Huhtala, operativ direktör för Fennias skadeförsäkringsverksamhet.

Antalet kundbesök på kontoren har minskat betydligt under flera år då kunderna har övergått till digitala kanaler. I fortsättningen vill Fennia erbjuda ännu bättre service där kunderna är.

– En betydande förändring är omstruktureringen av bolagets kundservice. I fortsättningen erbjuder vi kunderna mångsidigare möjligheter till webbmöten och ännu bättre chattjänster. Våra kunder önskar aktivare kontakt och bland annat detta behov vill vi tillgodose, säger direktör Jarkko Mattinen som ansvarar för Fennias kundrelationer.

– Digitala tjänster, interaktion och tätare kontakt med kunderna lyftes fram bland resultaten i EPSI Ratings undersökning Försäkring 2021 och det kommer vi även att satsa på, säger Mattinen.

Förändringarna innebär att Fennia i fortsättningen har 14 kontor på olika håll i landet.
De kontor som kommer att stängas under 2022 finns i Björneborg, Borgå, Hyvinge, Kajana, Karis, Kotka, Kouvola, Närpes, Raumo, Tavastehus, Träskända, Salo, S:t Michel, Torneå, Villmanstrand, Ylivieska och Östra Centrum i Helsingfors.

– I fortsättningen erbjuder vi högklassig individuell betjäning på våra kontor samt per telefon, på webbmöten , i chatten och i webbtjänsten Mitt Fennia oavsett tid och plats. Även i fortsättningen träffar vi våra upptagna företagare och företagskunder via de kanaler som passar dem bäst, säger Mattinen.

Besluten kan leda till nedskärningar eller väsentliga förändringar i anställningsförhållandet för högst 137 personer. Bolaget uppskattar att nedskärningsbehovet blir mindre eftersom nya uppgifter och roller uppstår inom Fennia till följd av omstruktureringen. Den slutliga inverkan på personalen fastställs senare.

Hjälpte det här dig?

Dela