Gå till innehållet
Sensofusion Tuomas Rasila

Det riksomfattande företagarpriset 2025: Sensofusion avslöjar och slår ut drönare i luften

25.10.2025

Högteknologi, produktutveckling, tajming och en av marknadens främsta produkter. Dessa utgör Sensofusions framgångstrappa. Sensofusions system är mycket efterfrågade, eftersom de bekämpar autonoma vapen såsom drönare.

Företagets system och utrustning upptäcker inte bara radiosignaler som sänds ut av drönare, utan de identifierar, lokaliserar och vid behov även slår ut drönarna. Identifiering kan göras på avstånd upp till hundratals kilometer.

– Ursprungligen tillverkade vi inte utrustning för militära kunder. I stället var våra första kunder aktörer som ansvarar för säkerheten inom civil luftfart, fängelser och säkerhetsansvariga för statschefer i olika länder. Sedan förändrades världen radikalt, säger verkställande direktör Tuomas Rasila och syftar på Rysslands anfall mot Ukraina 2022.

Efterfrågan på Sensofusions utrustning är för närvarande så stor att ingen i företaget arbetar med försäljning och marknadsföring. Produkten säljer sig själv och det syns också i siffrorna. Prognosen visar att Sensofusions omsättning på 20 miljoner euro kommer att öka avsevärt i år.

– Kriget i Ukraina var en vändpunkt i företagets historia. Vi visste inte om vår utrustning fungerade under de förhållandena, så vi donerade material för 2,5 miljoner euro, packade det i en paketbil och körde det till Ukraina. Efter en utbildning kunde vi göra de nödvändiga korrigeringarna med programuppdateringar inom några veckor, minns Rasila.

– I den här branschen handlar det om en teknisk kapplöpning. Att utveckla något nytt är svårt och kräver både intelligens och hög moral, fortsätter han.

Världsledande med cowboy-ledarskap

Sensofusions knappt tioåriga historia rymmer också andra vändpunkter. Företaget fick sin första produkt i operativt bruk efter ett års produktutveckling. Nästa steg var skalningsfasen, det vill säga produkterna tillverkades för lagerhållning, vilket säkerställde en snabb expansion och tillväxt.

I den tredje fasen har Sensofusion satsat mycket resurser på produktutveckling.

– Vårt mål är att tiodubbla vår produktutvecklingskapacitet. Det innebär att vi använder artificiell intelligens som hjälp vid kodning och anställer fler personer. Redan i slutet av året kommer vi att presentera många nya tekniska lösningar, säger Rasila.

Han inledde sin karriär hos Försvarsmakten genom att arbeta med utveckling relaterad till radioapparater. Den militära karriären fick dock ge vika för företagarkarriären.

Rasila medger att han älskar situationer där man utvecklar något nytt. Det kräver också en ovanlig ledarskapsstil som företagaren kallar cowboy-ledarskap. Beslut fattas snabbt med tillit till intuitionen, många olika försök görs och ett misslyckande ses inte som ett problem.

– Vi har en stark tro och vilja att göra saker, men jag har också haft tur med tajmingen. Vi vill vara det bästa företaget i världen när det gäller att bekämpa autonoma vapen, ett företag som många i Finland kan känna stolthet över. Jag tar emot det riksomfattande företagarpriset med glädje, eftersom priset har tilldelats många företagare som jag ser upp till. Det här känns väldigt bra och gör en mållös, säger Rasila.

Sensofusion Oy

  • Grundat: 2016
  • Verkställande direktör: Tuomas Rasila
  • Hemort: Tusby
  • Antal anställda: 65
  • Omsättning: 21 miljoner euro (2024)
  • Rörelseresultat: 15 miljoner euro (2024)

Hjälpte det här dig?

Dela