Hyppää sisältöön
Sensofusion Tuomas Rasila

Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2025: Sensofusion paljastaa ja lamauttaa droonit taivaalla

25.10.2025

Korkea teknologia, tuotekehitys, ajoitus ja yksi markkinoiden johtavista tuotteista. Näistä muodostuvat Sensofusionin menestyksen portaat. Sensofusionin laitteille on kova kysyntä, sillä ne torjuvat autonomisia aseita kuten drooneja.

Yrityksen järjestelmät ja laitteet paitsi havaitsevat droonien lähettämiä radiosignaaleja myös tunnistavat, paikantavat sekä tarvittaessa lamauttavat droonit. Tunnistus voidaan tehdä jopa satojen kilometrien etäisyydeltä.

– Alun perin emme valmistaneet laitteita armeija-asiakkaille. Sen sijaan ensimmäiset asiakkaamme olivat siviilipuolella ilmailun turvallisuudesta huolehtivat toimijat, vankilat ja eri valtioiden päämiesten turvaamisesta vastaavat tahot. Sitten maailma muuttui radikaalisti, kertoo toimitusjohtaja Tuomas Rasila ja viittaa Venäjän hyökkäykseen Ukrainaan vuonna 2022.

Sensofusionin laitteille on tällä hetkellä niin paljon kysyntää, ettei kukaan yrityksessä tee myyntiä ja markkinointia. Tuote myy itse itsensä ja se näkyy myös luvuissa. Ennusteen mukaan Sensofusionin 20 miljoonan euron liikevaihto kasvaa tänä vuonna reippaasti.

– Ukrainan sota oli yksi käännekohta yrityksen historiassa. Me emme tienneet, toimivatko meidän laitteemme niissä olosuhteissa, joten lahjoitimme 2,5 miljoonan euron edestä materiaaleja, pakkasimme ne pakettiautoon ja veimme Ukrainaan. Koulutuksen jälkeen saimme tehtyä tarvittavat korjaukset ohjelmistopäivityksillä muutamassa viikossa, Rasila muistelee.

– Tällä alalla kyse on teknologiakilpailusta. Uuden kehittäminen on vaikeaa ja vaatii älliä sekä korkeaa moraalia, hän jatkaa.

Cowboy-johtamisella maailman parhaaksi

Sensofusionin vajaan kymmenen vuoden historiaan mahtuu myös muita käännekohtia. Yritys sai ensimmäisen tuotteensa operatiiviseen käyttöön vuoden tuotekehityksen jälkeen. Seuraavaksi oli vuorossa skaalautumisvaihe eli tuotteita valmistettiin varastoon, mikä varmisti nopean laajentumisen ja kasvun.

Kolmannessa vaiheessa Sensofusion on lisännyt runsaasti resursseja tuotekehitykseen.

– Tavoitteemme on kymmenkertaistaa tuotekehityskapasiteettimme. Se tarkoittaa, että käytämme koodaamisen apuna tekoälyä ja rekrytoimme lisää väkeä. Loppuvuonna esittelemme jo paljon uusia teknologisia ratkaisuja, Rasila kertoo.

Hän aloitti uransa alun perin Puolustusvoimien palveluksessa tekemällä radioihin liittyvää kehitystyötä. Sotilasura sai kuitenkin väistyä yrittäjäuran tieltä.

Rasila myöntää rakastavansa tilannetta, jossa kehitetään jotain uutta. Se edellyttää myös epätavallista johtamistapaa, jota yrittäjä kutsuu cowboy-johtamiseksi. Päätökset tehdään nopeasti intuitioon luottaen, erilaisia kokeiluja on paljon, eikä epäonnistuminen ole ongelma.

– Meillä on vahva usko ja tahto tehdä asioita, mutta itselläni on ollut myös onnea ajoituksen suhteen. Haluamme olla autonomisten aseiden torjunnassa maailman paras yritys, josta moni kokisi Suomessa ylpeyttä. Otan Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon ilolla vastaan, sillä palkinto on jaettu monelle yrittäjälle, joita katson ylöspäin. Tämä tuntuu erittäin hyvältä ja vetää hiljaiseksi, Rasila sanoo.

Sensofusion Oy

  • Perustettu: 2016
  • Toimitusjohtaja: Tuomas Rasila
  • Kotipaikka: Tuusula
  • Työntekijöitä: 65
  • Liikevaihto: 21 miljoonaa euroa (2024)
  • Liiketulos: 15 miljoonaa euroa (2024)

Auttoiko tämä sinua?

Jaa