Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Design Forum Finlands vd Joakim Karske: Design som används på rätt sätt är den viktigaste konkurrensfaktorn för företagets framgång

20.4.2022

Vd:n för Design Forum Finland hoppas att Finland inom kort ska ses som inte bara en supermakt inom design utan även inom upplevelser.

Begreppet design behöver vidgas, säger Design Forum Finlands verkställande direktör Joakim Karske. Design förknippas alltför ofta med fysiska föremål som skapats för hand eller inom industrin, även om begreppet har en vidare innebörd.

– Design är ett viktigt verktyg för immateriellt värdeskapande, kundorientering, formgivningens olika delområden, planering av kundupplevelser eller varumärkesplanering, listar Karske.

Designens historia har naturligtvis sina rötter i formgivningen av fysiska föremål. DFF:s långa historia börjar 1875 när Konstflitföreningen i Finland grundades för att hjälpa den finska industrin genom design.

– På den tiden pratade man inte om att öka konkurrenskraften, men föreningens mission har i över 145 år varit att öka konkurrenskraften hos finska företag och näringslivet genom design, säger Karske.

Designsektorn i Finland består av många små aktörer. Karske hoppas att DFF i fortsättningen kan agera på ett ännu bättre sätt med att förtydliga designområdets ekosystem och ha en sammanförande roll.

Han ser särskilt tre konkreta uppgifter som DFF bör hantera: att vidga begreppet design, öka kunskapen om varumärken och kundupplevelsen samt att sprida information om hållbar design.

Kundens förståelse i centrum

Enligt Karske är design som används på rätt sätt den viktigaste konkurrensfaktorn för företagets framgång. I grund och botten handlar design om viljan att förstå vilket problem eller kundbehov man skapar en lösning till. Kundorientering är med andra ord utgångspunkten.

Kundfokus å sin sida är förknippad med kundresan, ett verktyg för att identifiera både centrala affärsmässiga utmaningar, svaga punkter och höjdpunkterna där man vill överträffa kundens förväntningar och lämna ett avtryck.

Design har även en väsentlig roll i skapandet av ett varumärke och en visuell identitet. Överlag förstår människor endast en bråkdel av vad orden design och varumärke egentligen betyder. Majoriteten av de finska företagen anser att ett varumärke är ett namn, en logotyp eller ett visuellt uttryck.

– Varumärket är ett styrmedel som, när det är korrekt definierat, underlättar beslutsfattandet. Hur kommunicerar företaget, vilka produkter och tjänster planeras, vilken kundupplevelse skapas, vilka värderingar styr företagets handlingar, dvs. vad gör företaget och vad gör företaget inte?

Finland är världskänt för sin design och framför allt sina produkter, textilier, kläder och sin arkitektur. Designen av serviceupplevelser och digitala upplevelser ökar, vilket är glädjande enligt Karske.

– Förhoppningsvis blir vi även kända som en supermakt inom upplevelser, inte bara design.

Värdefull design

Business design, dvs. företagsdesign fokuserar på planeringen av nya affärsmodeller.

Framgångar som Wolt, som såldes för 7 miljarder, är enligt Karske ett lysande exempel på hur man bygger en ny tjänst och affärsmodell där den fysiska och den digitala kundupplevelsen möts på ett lyckat sätt.

Karske lyfter även fram skogsmaskinsföretaget Ponsse där ett starkt varumärke kombineras med innovativ design. En formgivare bör ha empatisk förmåga samt kunna sätta sig in i slutanvändarens perspektiv för att förstå vilket problem man försöker hitta en lösning på. I Ponsses fall sker produktutvecklingen med fokus på användaren i hytten.

Avseende digital tjänstedesign framhäver Karske HSL:s (Helsingforsregionens trafik) applikation där man lyckats få ordning på den saliga blandningen av olika slags biljetter för att underlätta för kunden.

Fennia Prize sätter strålkastarljuset på design

Företag kan framhålla sin egen designkompetens genom att exempelvis delta i olika tävlingar. En möjlighet att tävla erbjuds av designtävlingen från 1990 som tidigare gick under namnet Pro Finnish Design. Tävlingen har sedan 2002 hetat Fennia Prize.

DFF:s och Fennias samarbete har fortgått ända sedan tävlingen hölls för första gången. Priset utdelas till företag där design har en central roll som konkurrensfaktor.

– De företag som prisats med Fennia Prize är utmärkta exempel på hur design kan skapa immateriellt värde vid planeringen av varumärket, kundupplevelsen, en ny affärsmodell eller nytt sortiment, säger Karske.

Enlig Karske är Fennia Prize ett fint sätt att framhäva hur design kan användas på olika sätt i organisationer och företag. Kriterierna för priset är en framgångsrik och omfattande användning av design i arbetet med sortimentet, kundorienteringen, kundupplevelsen och varumärket.

– Här belönas inte en formgiven produkt eller tjänst, utan en övergripande användning av design som en del av företagets verksamhet. Det handlar om allt det som särskiljer företaget och skapar konkurrensfördelar.

Text: Tuovi Mäkipere

Lue lisää

  • 8 sätt att se på design
  • Dottir gör juridiken mänskligare genom design
ArtikelFöretag

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderFenniakoncernenLediga jobbBriefly in English
© Fennia-konserni
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskydd