Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

De populära husbilarna har fått ett nytt uppsving i och med coronapandemin – även antalet olycksfall ökade

8.6.2022

Husbilar och husvagnar blev ännu populärare på grund av coronapandemin våren 2020, då många resenärer siktade på inhemska resmål i stället för utlandet. Försäljningen av både nya och begagnade husbilar har ökat tydligt under de senaste två åren. Ännu under sommaren 2020 minskade antalet skador på husbilar, men förra sommaren började de öka.

Enligt Traficoms statistik för första registreringen av fordon och Automobilförbundets försäljningsstatistik för begagnade husbilar avspeglades coronapandemin tydligt i det ökade antalet husbilar och husvagnar 2020 och 2021. Begagnade husbilar såldes särskilt under 2020, medan första registreringarna ökade förra sommaren.

Husbilar och husvagnar säljs under hela året, men högsäsongen är under sommarmånaderna då försäljningen till och med kan fördubblas jämfört med vintermånaderna.

– När coronapandemin spred sig i världen våren 2020 upphörde utlandsresorna under en längre tid. Somrarna 2020 och 2021 gick sommarstugorna åt som smör i solsken, både för försäljning och uthyrning, och även när det gäller husbilar tog lagret snabbt slut. I år blir det intressant att se hur mycket turismen i Finland lockar när utlandsresorna har underlättats. Med tanke på de finländska turistföretagarna hoppas jag att den lockar, säger Mikko Pöyhönen som ansvarar för Fennias fordonsförsäkrings- och skadetjänster.

Första registreringar av husbilar och husvagnar 2018–2021

Första registreringarna av husbilar och husvagnar ökade tydligt 2021. Källa: Traficom

Första registreringarna av husbilar och husvagnar ökade tydligt 2021. Källa: Traficom

Försäljning av begagnade husbilar 2015–1-4/2022

Käytettyjen matkailuautojen myynti on kasvanut vuosittain, vuonna 2020 näkyi selvä piikki koronapandemian alettua. Vuoden 2022 myynti on ollut toistaiseksi edellisvuotta hiljaisempaa, mutta koronaa edeltävää aikaa vilkkaampaa. Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Försäljningen av begagnade husbilar har ökat varje år och 2020 märktes en tydlig topp på grund av coronapandemin. I år har försäljningen tills vidare varit lugnare än i fjol, men livligare än tiden före coronapandemin. Källa: Autoalan tiedotuskeskus

Antalet skador på husbilar ökade i fjol

När antalet fordon i trafiken ökar inträffar ofta även fler olyckor.

Institutet för Olycksinformation OTI statistikför skador i Finland som ersätts från trafikförsäkringen. Enligt statistiken inträffar i Finland i genomsnitt 1 000 skador varje år där husbilar eller husvagnar är inblandade. Av dessa har i genomsnitt 80 lett till en personskada.

Av de skador som ersätts utifrån trafikförsäkringen och där husbilar eller husvagnar varit inblandade har husbilen varit orsaken till skadan i två tredjedelar av fallen.

Den första coronasommaren 2020 var antalet skador på husbilar det lägsta någonsin under de senaste tio åren. OTI har ännu inga siffror för 2021, men enligt Fennias egen statistik ökade antalet skador 2021 jämfört med året innan.

I OTI:s statistik saknas dock skador som ersätts utifrån frivilliga kaskoförsäkringar. Enligt Fennias statistik är de klart vanligare än trafikskador.

Enligt Fennias statistik framträder särskilt kollisionsskador och glasskador vid kaskoskador på husbilar. Kollisionsskador i sin tur inträffar vanligtvis i parkerings- och backningssituationer. En tredjedel av skadorna inträffar på parkeringsplatser.

– Det ökade antalet husbilar innebär nästan oundvikligen att det i trafiken finns även oerfarna bilister som kanske kör en större bil för första gången. Att styra en stor bil i ett trångt utrymme är utmanande även för erfarna bilister och parkeringsområdena är ju även annars den vanligaste platsen för kollisioner i Finland, säger Pöyhönen.

Enligt Pöyhönen är förarna av husbilar och husvagnar trots allt ofta ganska försiktiga bilister.

– Om du ibland stöter på otåliga bilister på sommaren, så hör förarna av husbilar mer sällan till dem. Att njuta av resan och inte stressa under semestern är ju en del av husbilistens stil. Dessutom är husbilen som ett andra hem som man vill ta väl hand om. Då är även risken för olyckor mindre. De flesta skador är små bucklor och repor som inträffar med en stor bil i trånga utrymmen, såsom parkeringsplatser.

Trafikskador på husbilar i Finland 2011–2020

Enligt Institutet för Olycksinformation OTI:s statistik har antalet skador på husbilar som ersätts från trafikförsäkringen varit i genomsnitt 1 000 varje år. Skadorna minskade till och med 2020 jämfört med året innan på grund av coronapandemin, trots att husbilarna blev ännu populärare. Källa: OTI:s Trafikskaderapport

Enligt Institutet för Olycksinformation OTI:s statistik har antalet skador på husbilar som ersätts från trafikförsäkringen varit i genomsnitt 1 000 varje år. Skadorna minskade till och med 2020 jämfört med året innan på grund av coronapandemin, trots att husbilarna blev ännu populärare. Källa: OTI:s Trafikskaderapport

Fennias kasko- och trafikförsäkringsskador 2017–2021 (index=2017)

Enligt Fennias statistik utvecklades antalet skador måttligt ännu under 2020, men 2021 började de öka betydligt. Källa: Fennias statistik

Enligt Fennias statistik utvecklades antalet skador måttligt ännu under 2020, men 2021 började de öka betydligt. Källa: Fennias statistik

De vanligaste kaskoskadorna på husbilar och husvagnar 2021, Fennia

De vanligaste kaskoskadorna på husbilar är glas- och kollisionsskador. Kollisionsskadorna är vanligtvis bucklor eller andra skador till följd av att man träffat något med husbilen. Källa: Fennias statistik

De vanligaste kaskoskadorna på husbilar är glas- och kollisionsskador. Kollisionsskadorna är vanligtvis bucklor eller andra skador till följd av att man träffat något med husbilen. Källa: Fennias statistik

Det lönar sig att inspektera även mindre bucklor på husbilen

Ofta inträffar skador på husbilar i låga farter och trånga utrymmen, såsom parkeringsplatser. Rinta-Joupin Autoliike Oy:s servicechef Kimmo Pernu uppmanar att låta inspektera husbilen eller husvagnen även efter en mindre krock.

– Många kanske tänker att en liten buckla inte gör någon skada. Men karossen på en husbil och husvagn är överraskande tunn. Samtidigt som storleken på husbilar och husvagnar och mängden tilläggsutrustning har ökat under årens lopp, har man försökt hålla fordonens vikt på under 3 500 kilo för att man ska kunna köra dem med B-körkort.

Enligt Pernu kan man ofta göra en snabbare tillfällig reparation på den skadade husbilen för att kunna fortsätta resan. Man kan komplettera reparationsåtgärderna senare när man har kommit hem från sommarresan. Då missar inte kunden hela semestersäsongen på grund av reparationen.

Bucklorna kan dessutom leda till att vatten hamnar inuti husbilen och orsakar till exempel fuktskador.

– Mindre bucklor och fel kan repareras på ett par dagar, medan större kräver längre tid, särskilt om reservdelar måste beställas. Om man fortsätter köra med en skadad bil är risken att felet blir mer omfattande. Då blir det även svårare och tar längre tid att reparera skadan.

– En husbil eller husvagn är som ett andra hem för många och sommarresan på vägarna årets höjdpunkt. Då behandlar man även bilen efter det och reparerar felen på ett ändamålsenligt sätt.

Antalet husbilar och skador som inträffar på dem framträder i Nyland, Birkaland och Norra Österbotten

År 2020 inträffade flest skador på husbilar som ersätts utifrån trafikförsäkringen i Nyland, Norra Österbotten, Lappland och Birkaland. Enligt Pöyhönen inverkar förstås trafikmängden och hur mycket man reser med husbilen på antalet skador.

– I Nyland finns flest husbilar och husvagnar i trafik. Landskapet har även mest trafik, så det är ganska naturligt att det ligger på förstaplats när det gäller antalet skador. Norra Österbotten och Birkaland kommer på andra plats.

I Norra Österbotten inträffar relativt många skador på husbilar. En orsak kan vara att Norra Österbotten är ett resmål för många och att många husbilar rör sig i området. Då inträffar kollisioner särskilt på parkeringsplatser.

Även Lappland sticker ut i statistiken eftersom det inträffar många skador på husbilar trots att trafiken är förhållandevis mindre i det stora, glesbefolkade området. Även detta kan enligt Pöyhönen förklaras med att många reser till området med husbilar.

– När man jämför landskapen syns inga stora överraskningar i skadorna på husbilar. I de landskap där det finns mest trafik och registrerade husbilar inträffar fler skador. Även de landskap till vilka många reser med husbilar syns i statistiken.

Skador på husbilar i landskapen 2020

Flest skador på husbilar som ersatts utifrån trafikförsäkringen registrerades 2020 i Nyland, Norra Österbotten, Lappland och Birkaland. I de landskap där det inträffar flest skador på husbilar är trafikmängden stor och antalet registrerade husbilar högt. Ett undantag är Lappland där det finns lite trafik och husbilar, men som är en populär destination för husbilister. Källa: Institutet för Olycksinformation OTI

Flest skador på husbilar som ersatts utifrån trafikförsäkringen registrerades 2020 i Nyland, Norra Österbotten, Lappland och Birkaland. I de landskap där det inträffar flest skador på husbilar är trafikmängden stor och antalet registrerade husbilar högt. Ett undantag är Lappland där det finns lite trafik och husbilar, men som är en populär destination för husbilister. Källa: Institutet för Olycksinformation OTI

Tips på vägen och försäkringarna i ordning

Pöyhönen säger att en oerfaren förare av husbilar bör öva på att köra bilen före själva resan. Då har man bekantat sig med bilen och dess egenskaper och behöver inte öva under resan när man är hungrig och trött. Samma gäller naturligtvis för husvagnar.

– Man bör planera resan väl i förväg och beakta även pauser och tankningar. Om stadskörning ingår i planerna bör du fundera på rutterna redan i förväg, eftersom en stor bil inte får plats överallt. Packa bilen med omsorg och kontrollera att utrustningen inuti husbilen är på sin plats och att luckorna inte kan öppnas under körning.

– Resgodset ska absolut omfatta en första hjälpen-väska och primärsläckningsutrustning, påminner Pöyhönen.

På campingområdena finns ofta även andra husbils- och husvagnsfantaster. Tveka inte att fråga dem om tips och goda praxis. Det är bra att i förväg besöka till exempel webbplatsen liikkuvakoti.fi.

Se till att dörrarna och fönstren i husbilen eller husvagnen alltid är stängda när du lämnar platsen. Värdesaker såsom smycken, klockor och elektronik bör inte lämnas synliga, eftersom de kan locka tjuvar.

Pöyhönen påminner även om vikten av att försäkra husbilen eller husvagnen. På vägen är det bra att ha förutom den obligatoriska trafikförsäkringen även en omfattande kaskoförsäkring, men du behöver även en hemförsäkring som täcker medföljande lösöre.

– Hos Fennia ingår fast monterade anordningar och möbler i husbilen eller husvagnen i kaskoförsäkringen, medan lösöret ingår i hemförsäkringen. Lösöre som ingår i husbilen eller husvagnen ska försäkras separat i hemlösöresförsäkringen. Om du tillfälligt förvarar lösöre i husbilen, såsom en mobil eller kläder, ingår det i hemlösöret. Fennias hemförsäkring gäller förutom i Finland även i alla de nordiska länderna.

Mer information

Mikko Pöyhönen
direktör, fordonsförsäkrings- och fordonsskadetjänster, Fennia
mikko.poyhonen@fennia.fi
Tfn 040 653 0950

Kimmo Pernu
servicechef, Rinta-Joupin Autoliike
kimmo.pernu@rinta-jouppi.com
Tfn 040 922 5991

TrafikförsäkringBilförsäkringFordonMeddelandePå väg

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderFenniakoncernenLediga jobbBriefly in English
© Fennia-konserni
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänsten