Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

Matkailuautojen suosio koronan myötä uuteen kukoistukseen, myös vahingot lisääntyivät

8.6.2022

Matkailuautojen ja -perävaunujen suosio lisääntyi reilusti koronan alettua keväällä 2020, kun moni matkailija suuntasi ulkomaiden sijasta kotimaan kohteisiin. Sekä uusien että käytettyjen matkailuautojen myynti on kasvanut selvästi kahden viime vuoden aikana. Vielä kesällä 2020 matkailuajoneuvojen vahingot vähentyivät, mutta viime kesänä ne kääntyivät kasvuun.

Traficomin ensirekisteröintitilastojen ja Autoliiton käytettyjen matkailuautojen myyntitilastojen mukaan korona näkyi selvästi matkailuautojen ja -vaunujen määrän kasvuna vuosina 2020 ja 2021. Käytettyjä matkailuautoja myytiin erityisesti vuonna 2020, kun taas ensirekisteröinnit lisääntyivät viime kesänä.

Matkailuautoja ja -vaunuja myydään ympäri vuoden, mutta selkein sesonki on kesäkuukausina, jolloin myynti voi jopa tuplaantua talvikuukausiin nähden.

– Kun koronapandemia levisi maailmalla keväällä 2020, loppui ulkomaanmatkailu pitkäksi aikaa. Kesinä 2020 ja 2021 niin myytävät kuin vuokrattavatkin kesämökit kävivät kuin kuumille kiville, ja myös matkailuautojen kohdalla jouduttiin nopeasti myymään eioota. Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon kotimaanmatkailu tänä vuonna vetää, kun matkailu ulkomaille on helpottunut. Suomalaisten matkailuyrittäjien vuoksi toivon, että vetäisi, sanoo Fennian ajoneuvovakuutus ja -vahinkopalveluiden johtaja Mikko Pöyhönen.

Matkailuautojen ja -perävaunujen ensirekisteröinnit 2018–2021

Matkailuautojen ja -vaunujen ensirekisteröinnit lisääntyivät selvästi vuonna 2021. Lähde: Traficom

Matkailuautojen ja -vaunujen ensirekisteröinnit lisääntyivät selvästi vuonna 2021. Lähde: Traficom

Käytettyjen matkailuautojen myynti 2015–1-4/2022

Käytettyjen matkailuautojen myynti on kasvanut vuosittain, vuonna 2020 näkyi selvä piikki koronapandemian alettua. Vuoden 2022 myynti on ollut toistaiseksi edellisvuotta hiljaisempaa, mutta koronaa edeltävää aikaa vilkkaampaa. Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Käytettyjen matkailuautojen myynti on kasvanut vuosittain, vuonna 2020 näkyi selvä piikki koronapandemian alettua. Vuoden 2022 myynti on ollut toistaiseksi edellisvuotta hiljaisempaa, mutta koronaa edeltävää aikaa vilkkaampaa. Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Matkailuautovahingot lisääntyivät viime vuonna

Kun ajoneuvojen määrä liikenteessä kasvaa, myös onnettomuuksia sattuu usein enemmän.

Onnettomuustietoinstituutti OTI tilastoi Suomessa sattuneita liikennevakuutuksesta korvattavia vahinkoja. Näiden tilastojen mukaan Suomessa sattuu vuosittain keskimäärin 1 000 vahinkoa, joissa osallisena on matkailuauto tai -perävaunu. Näistä keskimäärin 80:ssa on sattunut henkilövahinko.

Liikennevakuutuksen perusteella korvatuista vahingoista, joissa matkailuauto tai -perävaunu on ollut osallisena, kahdessa kolmasosassa matkailuauto on ollut vahingon aiheuttajana

Ensimmäisenä koronakesänä 2020 matkailuautojen vahingot laskivat alimmilleen viimeisen 10 vuoden aikana. Vuoden 2021 lukuja ei OTI:lla vielä ole, mutta Fennian omien tilastojen mukaan vahingot lisääntyivät vuonna 2021 edellisvuodesta.

OTI:n tilastoista puuttuvat kuitenkin vapaaehtoista kaskovakuutuksesta korvattavat vahingot. Fennian tilastojen mukaan niitä sattuu selvästi enemmän kuin liikennevahinkoja.

Fennian tilastojen mukaan matkailuautojen kaskovahingoissa korostuvat selvästi kolarivahingot ja lasivahingot. Kolarivahingot puolestaan sattuvat tavallisimmin pysäköinti- ja peruutustilanteissa. Kolmannes vahingoista sattuu parkkipaikoilla.

– Matkailuautojen määrän lisääntyminen tarkoittaa lähes väistämättä sitä, että joukossa on myös kokemattomampia kuskeja, jotka saattavat ajaa suurempaa autoa ensimmäistä kertaa. Ison auton ohjaaminen ahtaassa tilassa on haastavaa kokeneellekin kuskille, ja pysäköintialueethan ovat muutenkin yleisin kolarointipaikka Suomessa, Pöyhönen sanoo.

Pöyhösen mukaan matkailuauton ja matkailuvaunun kuljettajat ovat kuitenkin usein melko varovaisia kuskeja.

– Jos kesäteillä näkeekin välillä melko kärsimättömiä kuskeja, niin matkailuautojen kuljettajat harvemmin lukeutuvat näihin. Useinhan matkailuautoilijan tyyliin kuuluu se, ettei hirveästi kiirehditä siellä lomareissulla, vaan nautitaan matkasta. Lisäksi matkailuauto on kuten toinen koti, josta halutaan pitää hyvää huolta. Silloin riski onnettomuuteenkin on pienempi. Useimmat vahingot ovatkin pienehköjä kolhuja ja naarmuja, joita sattuu ison auton kanssa ahtaassa tilassa, kuten parkkipaikoilla.

Matkailuautoille sattuneet liikennevahingot Suomessa 2011–2020

Onnettomuustietokeskuksen tilastojen mukaan matkailuautojen liikennevakuutuksesta korvattavat vahingot ovat olleet keskimäärin 1 000 kappaletta vuosittain. Vuonna 2020 koronan alettua vahingot jopa laskivat edellisvuodesta, vaikka matkailuajoneuvojen suosio lisääntyi. Lähde: OTIn Liikennevahinkoportti

Onnettomuustietokeskuksen tilastojen mukaan matkailuautojen liikennevakuutuksesta korvattavat vahingot ovat olleet keskimäärin 1 000 kappaletta vuosittain. Vuonna 2020 koronan alettua vahingot jopa laskivat edellisvuodesta, vaikka matkailuajoneuvojen suosio lisääntyi. Lähde: OTIn Liikennevahinkoportti

Fennian kasko- ja liikennevakuutusvahingot 2017–2021 (indeksi=2017)

Fennian tilastojen mukaan vahinkomäärät kehittyivät maltillisesti vielä 2020, mutta 2021 ne lähtivät selvään nousuun. Lähde: Fennian tilastot

Fennian tilastojen mukaan vahinkomäärät kehittyivät maltillisesti vielä 2020, mutta 2021 ne lähtivät selvään nousuun. Lähde: Fennian tilastot

Matkailuautojen ja -perävaunujen tyypillisimmät kaskovahingot 2021

Tavallisimpia matkailuajoneuvolle sattuvia kaskovahinkoja ovat lasi- ja kolarivahingot. Kolarivahingot ovat tyypillisesti matkailuauton osumisen seurauksena sattuneita lommoja tai muita vaurioita. Lähde: Fennian tilastot

Tavallisimpia matkailuajoneuvolle sattuvia kaskovahinkoja ovat lasi- ja kolarivahingot. Kolarivahingot ovat tyypillisesti matkailuauton osumisen seurauksena sattuneita lommoja tai muita vaurioita. Lähde: Fennian tilastot

Pienikin kolhu matkailuautossa kannattaa tarkistuttaa

Useimmat matkailuajoneuvojen vahingot syntyvät pienissä nopeuksissa ja ahtaissa tiloissa, kuten parkkipaikoilla. Rinta-Joupin Autoliikkeen huoltopäällikkö Kimmo Pernu kehottaa tarkistuttamaan matkailuauton tai -vaunun pienenkin törmäyksen jälkeen.

– Moni saattaa ajatella, ettei pienestä lommosta haittaa ole. Mutta matkailuauton ja -vaunun kuori on yllättävän ohut. Samalla kun matkailuautojen ja -vaunujen koko on vuosien saatossa kasvanut ja lisälaitteiden määrä kasvanut, niiden paino on pyritty pitämään alle 3 500 kilogrammassa, jotta ajoneuvoa saa ajaa B-ajokortilla.

Pernun mukaan kolhitulle matkailuajoneuvolle voi usein tehdä nopeamman tilapäiskorjauksen, jotta matka pääsee jatkumaan. Korjaustoimenpiteitä voi täydentää myöhemmin, kun kesäreissu on ohi. Näin asiakas ei menetä koko lomakautta korjauksen takia.

Lisäksi kolhut saattavat päästää vettä asuntoajoneuvon sisälle ja aiheuttaa esimerkiksi kosteusvaurioita.

– Pienet kolhut ja viat voidaan saada parissa päivässä hoidettua, kun taas isommat vaativat enemmän aikaa, varsinkin jos on tarpeen tilata varaosia. Riskinä on, että jos jatkaa matkantekoa vahingoittuneella autolla, saattaa vika laajentua. Silloin korjaaminenkin tulee vaikeammaksi ja vie enemmän aikaa.

– Matkailuauto ja matkailuvaunu on monelle kuin toinen koti ja kesän reissu tien päällä on vuoden kohokohta. Silloin autoa kohdellaan myös sen mukaisesti ja viat hoidetaan asianmukaisesti kuntoon.

Matkailuautojen ja niille sattuneiden vahinkojen määrät korostuvat Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla

Vuonna 2020 liikennevakuutuksesta korvattuja matkailuautovahinkoja sattui eniten Uudellamaalla, Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa ja Pirkanmaalla. Vahinkojen määrään vaikuttavat Pöyhösen mukaan luonnollisesti liikenteen ja matkailuautoilla tehtävän matkailun määrä.

– Uudellamaalla on eniten matkailuautoja ja matkailuperävaunuja liikennekäytössä. Siellä on myös eniten liikennettä, joten ykköspaikka vahingoissa on melko luonnollinen. Pohjois-Pohjanmaa ja Pirkanmaa erottuvat seuraavina.

Pohjois-Pohjanmaalla tapahtuu suhteellisen paljon matkailuautovahinkoja. Yksi syy voi olla siinä, että Pohjois-Pohjanmaa on monelle matkakohde ja alueella liikkuu paljon matkailuajoneuvoja, jolloin sattuu kolareita varsinkin parkkipaikoilla.

Myös Lappi erottuu tilastoissa sillä, että alueella tapahtuu paljon matkailuajoneuvovahinkoja, vaikka liikennettä on suhteessa vähemmän isolla, hajanaisella alueella. Tämäkin selittyy Pöyhösen mukaan sillä, että alueelle matkustetaan paljon matkailuajoneuvoilla.

– Maakunnittain vertailtuna matkailuajoneuvovahingoissa ei näy suuria yllätyksiä. Maakunnissa, joissa on enemmän liikennettä ja rekisteröityjä matkailuajoneuvoja, tapahtuu enemmän vahinkoja. Myös ne maakunnat, joihin matkustetaan matkailuajoneuvoilla, näkyvät tilastoissa.

Matkailuautovahingot maakunnissa 2020 (toinen näistä kuvioista lopulliseen tiedotteeseen)

Useimmissa maakunnissa liikenteen määrä näkyy myös matkailuautojen liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa, mutta vahinkojen todennäköisyyteen vaikuttaa myös matkakohde. Esimerkiksi Lapissa ei ole paljoa liikennettä, mutta matkailuautot voivat vahingoittua esimerkiksi leirintäalueilla. Muissa maakunnissa luvut ovat olleet pienempiä. Lähde: Tilastokeskus, Traficom ja Fintraffic

Eniten liikennevakuutuksesta korvattuja matkailuautovahinkoja kirjattiin vuonna 2020 Uudellamaalla, Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa ja Pirkanmaalla. Maakunnissa, joissa matkailuautovahinkoja tapahtuu eniten, on myös paljon liikennemääriä ja rekisteröityjä matkailuautoja. Poikkeuksena on Lappi, jossa on vähän liikennettä ja matkailuautoja, mutta joka on suosittu matkailuautokohde. Lähde: Onnettomuustietokeskus OTI

Matkailuautovahingot, liikennemäärät ja ensirekisteröinnit eräissä maakunnissa 2020

Eniten liikennevakuutuksesta korvattuja matkailuautovahinkoja kirjattiin vuonna 2020 Uudellamaalla, Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa ja Pirkanmaalla. Maakunnissa, joissa matkailuautovahinkoja tapahtuu eniten, on myös paljon liikennemääriä ja rekisteröityjä matkailuautoja. Poikkeuksena on Lappi, jossa on vähän liikennettä ja matkailuautoja, mutta joka on suosittu matkailuautokohde. Lähde: Onnettomuustietokeskus OTI

Useimmissa maakunnissa liikenteen määrä näkyy myös matkailuautojen liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa, mutta vahinkojen todennäköisyyteen vaikuttaa myös matkakohde. Esimerkiksi Lapissa ei ole paljoa liikennettä, mutta matkailuautot voivat vahingoittua esimerkiksi leirintäalueilla. Muissa maakunnissa luvut ovat olleet pienempiä. Lähde: Tilastokeskus, Traficom ja Fintraffic

Vinkkejä tien päälle ja vakuutukset kuntoon

Pöyhönen vinkkaa, että kokemattoman matkailuauton kuljettajan kannattaa harjoitella auton käyttöä ennen varsinaista matkaa. Silloin auto ja sen ominaisuudet tulevat tutuiksi, eikä niitä tarvitse opetella matkan aikana nälkäisenä ja väsyneenä. Sama pätee tietysti myös matkailuvaunuun.

– Matka kannattaa suunnitella hyvin etukäteen niin, että siinä on myös tauot ja tankkaukset huomioitu. Jos suunnitelmissa on kaupunkiajoa, mieti reitit jo etukäteen, koska iso auto ei mihin tahansa mahdu. Pakkaa auto huolella ja tarkista, että tavarat asuntoauton sisällä ovat omilla paikoillaan ja luukkujen kannet kiinni, jotta ne pysyvät paikallaan ajon aikana.

– Matkatavaroiden tulisi ehdottomasti sisältää ensiapulaukku ja ensisammutusvälineet, Pöyhönen muistuttaa.

Leirintäalueilla näkee usein muitakin matkailuautoilijoita ja karavaanareita. Kannattaa rohkeasti kysyä myös heiltä vinkkejä ja hyviksi havaittuja tapoja. Etukäteen kannattaa tutustua vaikkapa liikkuvakoti.fi-verkkosivustoon.

Matkailuauton tai matkailuperävaunun ovet ja ikkunat tulee pitää aina lukittuina, kun käy muualla. Arvoesineitä kuten koruja, kelloja tai elektroniikkaa ei kannata jättää näkyville, koska ne saattavat houkutella pitkäkyntisiä.

Pöyhönen muistuttaa myös matkailuautojen ja -vaunujen vakuuttamisesta. Tien päällä on hyvä olla pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi myös kattava kaskovakuutus, mutta myös mukana olevan irtaimiston kattava kotivakuutus on tarpeen.

– Fennialla matkailuautoon tai -vaunuun kiinteästi asennetut laitteet ja kalusteet kuuluvat kaskovakuutukseen, mutta irtaimisto taas kotivakuutukseen. Pysyvästi matkailuautossa tai -vaunussa oleva irtaimisto tulisi vakuuttaa erikseen koti-irtaimistovakuutuksessa. Jos jotakin irtaimistoa on tilapäisesti asuntovaunussa, kuten kännykkä ja vaatteet, niin ne kuuluvat koti-irtaimistoon. Fennian kotivakuutus on voimassa Suomen lisäksi kaikkialla Pohjoismaissa.

Lisätietoja

Mikko Pöyhönen
johtaja, ajoneuvovakuutus- ja vahinkopalvelut, Fennia
mikko.poyhonen@fennia.fi
Puh. 040 653 0950

Kimmo Pernu
huoltopäällikkö, Rinta-Joupin Autoliike
kimmo.pernu@rinta-jouppi.com
Puh. 040 922 5991

Fennia – yrittämistä ja elämää varten

Vakuutus tarkoittaa valmistautumista tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Me Fennialla tarjoamme vahinko-, henki-, eläke- ja säästövakuuttamisen palveluita. Olemme aina täydellä sydämellä mahdollistamassa sitä, että sinä voit kokeilla ja yrittää. Kun sinä kehityt, me kehitymme mukana.

LiikennevakuutusAutovakuutusAjoneuvotTiedoteLiikkeellä

Jaa

Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluAsiakasedutUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleYritysasiakkaatTietoa Fennia-konsernistaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia-konserni
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusYksityisyyden suoja puhelinpalvelussa