
Ansvar är kärnan i vår strategi
5.5.2025
Verksamhetsmiljön förändras ständigt och ansvar som en del av en lönsam verksamhet blir allt viktigare. Därför är det också en viktig del av Fennias utveckling. Ansvarsprogrammet integrerar ansvaret i strategin och verksamheten och styr arbetet mot gemensamma mål.
Ansvar är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för dagens företag. Kunderna, samarbetspartnerna och personalen förväntar sig i allt högre grad att företagen agerar ansvarsfullt och hållbart. Samtidigt medför ansvar också konkreta fördelar, såsom konkurrensfördelar och långsiktig ekonomisk stabilitet.
Ur våra ägarkunders synvinkel innebär Fennias ansvar bland annat öppenhet, tillförlitlighet och val som stöder en hållbar utveckling. Fennia ska ta hänsyn till sin miljöpåverkan, behandla sina anställda rättvist och agera på ett sätt som är hållbart för både miljön och samhället.
– För våra ägarkunder är det viktigt att vi agerar ansvarsfullt och så öppet som möjligt. Regleringen relaterad till ansvar har också ökat, men för oss handlar ansvar framför allt om att ta gemensamt ansvar för en mer hållbar framtid, säger Pauliina Hiienkoski, Fennias hållbarhetschef.
I målen för Fennias ansvarsprogram betonas utöver kund- och personalperspektiven särskilt klimatarbetet
Våra ansvarsåtgärder fokuserar på hållbarhetsfrågor, som Fennia påverkar mest genom sin verksamhet, och på de frågor som påverkar Fennias finansiella utveckling. Denna princip kallas dubbel väsentlighet. Den hjälper oss att identifiera viktiga hållbarhetsfrågor, hantera de risker som är förknippade med dem och främja ansvar på lång sikt.
Huvudtemana för vårt ansvarsprogram har därför valts efter noggrant övervägande och utvärdering. Dessa är klimat och miljö, personal, Fennia för företagare och ägarkunder samt företagskultur och förvaltning. Genom ansvarsprogrammet förbinder vi oss att kontinuerligt förbättra vår ansvarsfulla verksamhet och hållbara utveckling.
Fennias ansvarsprogrammets huvudteman

Begränsning av och anpassning till klimatförändringar är särskilt relevanta hållbarhetsfrågor för oss som försäkringsbolag. Förra året beräknade vi för första gången växthusgasutsläpp från vår verksamhet i stor skala. Vi fastställde också mål för minskning av växthusgasutsläpp från vår verksamhet enligt Parisavtalet och utsläppsminskningsmål för vår placeringsverksamhet. Vi arbetar också för att ta större hänsyn till cirkulär ekonomi, till exempel i vår skadeförsäkringsverksamhet.
– Fennia har en betydande roll i utvecklingen av klimatarbetet, eftersom vår verksamhet har en bred inverkan på miljön både genom försäkrings- och placeringsverksamheten. Som försäkringsbolag är en djup förståelse för klimatrisker och relaterat utvecklingsarbete också en prioritet för oss, säger Hiienkoski.
Kundupplevelsen är en viktig del av ansvarsprogrammet. Våra mål är relaterade till ansvaret för våra tjänster och produkter och till en transparent och likvärdig försäkringssed. Konkreta mått har fastställts för riskhanteringstjänster, kundupplevelse och smidiga skadetjänster.
– Vårt mål är att förstå hur våra kunder uppfattar oss. Samtidigt vill vi vara säkra på att vi rör oss i rätt riktning. Under de senaste åren har vi satsat stort på att mäta kundupplevelsen och förbättra ärendehanteringen, och i takt med att vår förståelse för kunderna ökar blir vi också bättre på att utveckla kundupplevelsen.
En utmärkt kundupplevelse börjar alltid med en yrkeskunnig och motiverad personal. Förutom kundupplevelsen är därför även utvecklingen av personalupplevelsen viktig.
– En kompetent, välmående och motiverad personal är en förutsättning för vår verksamhet, och personalupplevelsen har vid sidan av kundupplevelsen en central plats i Fennias strategi. Målen och måtten relaterade till personalen i ansvarsprogrammet kommer att definieras under året, säger Hiienkoski.
Företagande och ägarkunder har en självklar roll i ansvarsprogrammet
Även företagande och våra ägarkunder har en självklar roll i ansvarsprogrammet. Vi vill vara en pålitlig partner för våra kunder när det gäller ekonomisk beredskap och förebyggande av skador. Vi arbetar kontinuerligt med att tillhandahålla försäkringstjänster på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Detta skapar också mervärde för våra kunder.
Till exempel hjälper våra riskhanteringstjänster kunderna att förebygga skador och förbereda sig för eventuella risker. Vi utför riskhantering i nära samarbete med kunderna till exempel inom utveckling av arbetarskyddet, arbetshälsan och riskhanteringen för egendom.
Ansvarsarbetet på Fennia har kommit igång bra och ansvarsprogrammet utvecklas hela tiden. I år kommer vi att klargöra de mål och mått som hänför sig till målen och göra ansvarsprogrammet till en integrerad del av Fennias dagliga verksamhet.
Hållbarhetsrapportering
Fennia omfattas av EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive). Den första rapporten enligt den nya förordningen publicerades i mars som en del av verksamhetsberättelsen för 2024. Hållbarhetsrapporten har upprättats i enlighet med den finska bokföringslagen och de europeiska standarderna för hållbarhetsrapportering (ESRS, European Sustainability Reporting Standards, ESRS).
Rapporten innehåller också uppgifter som krävs enligt artikel 8 i EU:s taxonomiförordning. Direktivet om hållbarhetsrapportering har medfört mer omfattande och standardiserade datakrav och hållbarhetsdata kommer att verifieras. I praktiken innebär verifiering att en part som är oberoende av Fennia kontrollerar att uppgifterna i rapporten är korrekta och att rapporten är lagenlig.
Syftet med regleringen är att öka jämförbarheten i företagens hållbarhetsrapportering och att ge intressegrupperna en heltäckande och transparent bild av företagets ansvarsarbete. I enlighet med regleringen rapporterar vi om väsentliga konsekvenser, risker och möjligheter som rör hållbarhet och hur vi hanterar dem. Vi rapporterar relevanta uppgifter om klimatförändringar, cirkulär ekonomi, personal, kunder och slutanvändare samt om god förvaltningssed och företagskultur.
Hjälpte det här dig?
Dela