Hyppää sisältöön
Poika istuu veneessä kiikarit silmillään.

Vastuullisuus on strategiamme keskiössä

5.5.2025

Toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa ja vastuullisuus osana kannattavaa liiketoimintaa korostuu entisestään. Siksi se on olennainen osa myös Fennian kehittämistä. Vastuullisuusohjelma sitoo vastuullisuuden osaksi strategiaa ja toimintaa sekä ohjaa tekemistä kohti yhteisiä tavoitteita.

Vastuullisuus on nykypäivän yrityksille menestyksen yksi keskeisiä tekijöitä. Asiakkaat, yhteistyökumppanit ja henkilöstö edellyttävät yhä enemmän yrityksiltä vastuullista ja kestävää toimintaa. Samalla vastuullisuus tuo mukanaan myös konkreettisia hyötyjä, kuten kilpailuetua ja pitkäjänteistä taloudellista vakautta.

Omistaja-asiakkaidemme näkökulmasta Fennian vastuullisuus tarkoittaa muun muassa läpinäkyvyyttä, luotettavuutta ja kestävää kehitystä tukevia valintoja. Fennian tulee huomioida ympäristövaikutuksensa, kohdella työntekijöitään reilusti ja toimia niin ympäristön kuin yhteiskunnankin kannalta kestävästi.

– Omistaja-asiakkaillemme on tärkeää, että toimimme vastuullisesti ja mahdollisimman avoimesti. Vastuullisuuteen liittyvä sääntely on myös lisääntynyt, mutta meille vastuullisuus on ennen kaikkea yhteisen vastuun kantamista kestävämmästä tulevaisuudesta, sanoo Fennian vastuullisuuspäällikkö Pauliina Hiienkoski.

Fennian vastuullisuusohjelman tavoitteissa korostuu asiakas- ja henkilöstönäkökulmien lisäksi erityisesti ilmastotyö

Vastuullisuuteen liittyvät toimemme kohdistetaan kestävyyteen liittyviin asioihin, joihin Fennia vaikuttaa toimintansa kautta eniten, ja toisaalta niihin asioihin, jotka vaikuttavat Fennian taloudelliseen kehitykseen. Tätä periaatetta kutsutaan kaksoisolennaisuudeksi. Se auttaa meitä tunnistamaan olennaiset kestävyysseikat, hallitsemaan niihin liittyviä riskejä ja edistämään pitkän aikavälin vastuullisuutta.

Vastuullisuusohjelmamme pääteemat on siten valittu huolellisen harkinnan ja arvioinnin tuloksena. Ne ovat ilmasto ja ympäristö, henkilöstö, yrittäjien ja omistaja-asiakkaiden Fennia sekä yrityskulttuuri ja hallintotapa. Vastuullisuusohjelmalla me sitoudumme vastuullisen toimintamme jatkuvaan parantamiseen ja kestävään kehitykseen.

Fennian vastuullisuusohjelman pääteemat

Fennian vastuullisuusohjelma sisältää neljä pääteemaa: Ilmasto ja ympäristö (ilmastonmuutos ja kiertotalous), Henkilöstö (hyvinvoiva ja osaava henkilöstö, yhdenvertaisuus, moninaisuus ja tasa-arvo), Yrittäjien ja omistaja-asiakkaiden Fennia
(palveluiden ja tuotteiden vastuullisuus, läpinäkyvä ja yhdenvertainen vakuutustapa) sekä Yrityskulttuuri ja hallintotapa (hallintotavat, riskienhallinta ja sääntelynmukaisuus; kestävät hankinnat ja kumppanuudet sekä vastuullinen sijoittaminen)

Ilmastonmuutoksen hillintä ja toisaalta siihen sopeutuminen ovat meille vakuutusyhtiönä erityisen olennaisia kestävyysseikkoja. Laskimme viime vuonna ensimmäistä kertaa laajasti toiminnastamme aiheutuneet kasvihuonekaasupäästöt. Asetimme myös Pariisin ilmastosopimuksen mukaiset päästövähennystavoitteet oman toimintamme kasvihuonekaasupäästöille sekä päästövähennystavoitteet sijoitustoiminnallemme. Lisäksi pyrimme ottamaan entistä enemmän huomioon kiertotalouden esimerkiksi vahinkovakuutusliiketoiminnassamme.

– Fennialla on merkittävä rooli ilmastotyön kehittämisessä, sillä toiminnallamme on laajoja vaikutuksia ympäristöön niin vakuutusliiketoiminnan kuin sijoitustoiminnankin kautta. Vakuutusyhtiönä myös ilmastoriskien syvällinen ymmärtäminen ja aiheeseen liittyvä kehitystyö on meille ensisijaisen tärkeää, Hiienkoski sanoo.

Asiakaskokemus on keskeinen osa vastuullisuusohjelmaa. Siinä tavoitteemme liittyvät palveluiden ja tuotteiden vastuullisuuteen sekä läpinäkyvään ja yhdenvertaiseen vakuutustapaan. Konkreettiset mittarit on asetettu riskienhallintapalveluille, asiakaskokemukselle ja vahinkopalveluiden sujuvuudelle.

– Tavoitteenamme on ymmärtää, millaisena asiakkaamme meidät kokevat. Samalla tahdomme varmistua, että kehitymme oikeaan suuntaan. Asiakaskokemuksen mittaamiseen ja asioinnin sujuvuuteen on viime vuosina panostettu merkittävästi, ja asiakasymmärryksen lisääntyessä pystymme myös aiempaa paremmin kehittämään asiakaskokemustamme.

Erinomainen asiakaskokemus lähtee aina ammattitaitoisesta ja motivoituneesta henkilöstöstä. Sen vuoksi asiakaskokemuksen ohella myös henkilöstökokemuksen kehittäminen on tärkeää.

– Osaava, hyvinvoiva ja motivoitunut henkilöstö on toimintamme mahdollistaja, ja henkilöstökokemus on nostettu asiakaskokemuksen rinnalle Fennian strategian ytimeen. Vastuullisuusohjelman henkilöstöön liittyvien tavoitteiden päämääriä ja mittareita määritellään vielä tämän vuoden aikana, Hiienkoski kertoo.

Yrittäjyys ja omistaja-asiakkaat luontevassa roolissa vastuullisuusohjelmassa

Myös yrittäjyys ja omistaja-asiakkaamme ovat luontevassa roolissa vastuullisuusohjelmassa. Haluamme toimia asiakkaidemme luotettavana kumppanina taloudellisessa varautumisessa ja vahinkojen ennaltaehkäisyssä. Työskentelemme jatkuvasti sen eteen, että tuotamme vakuuttamiseen liittyviä palveluita kestävästi ja vastuullisesti. Tämä luo myös asiakkaillemme lisäarvoa.

Esimerkiksi riskienhallintapalveluilla autamme asiakkaitamme ennaltaehkäisemään vahinkoja ja varautumaan mahdollisiin riskeihin. Teemme riskienhallintatyötä tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa esimerkiksi työturvallisuuden, työhyvinvoinnin ja omaisuuden riskienhallinnan kehittämisen saralla.

Vastuullisuustyö Fenniassa on päässyt hyvään vauhtiin ja vastuullisuusohjelma kehittyy jatkuvasti. Tulemme tänä vuonna kirkastamaan tavoitteisiin liittyviä päämääriä ja mittareita, ja jalkautamme vastuullisuusohjelmaa luontevaksi osaksi Fennian päivittäistä tekemistä.

Kestävyysraportointi

Fennia kuuluu EU:n kestävyysraportointidirektiivin (CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive) piiriin. Ensimmäinen uuden sääntelyn mukainen raportti julkaistiin maaliskuussa osana vuoden 2024 toimintakertomusta. Kestävyysraportti on laadittu Suomen kirjanpitolain ja eurooppalaisten kestävyysraportointistandardien (ESRS, European Sustainability Reporting Standards) mukaisesti.

Raportti sisältää myös EU:n taksonomia-asetuksen artiklan 8 edellyttämät tiedot. Kestävyysraportointidirektiivi on tuonut mukanaan aiempaa laajemmat, standardoidut tietovaatimukset, ja kestävyystiedot varmennetaan. Varmennus tarkoittaa käytännössä sitä, että Fenniasta riippumaton toimija todentaa raportilla esitettyjen tietojen oikeellisuutta ja raportin lainmukaisuutta.

Sääntelyn tavoitteena on lisätä yritysten kestävyysraportoinnin vertailtavuutta ja tarjota sidosryhmille kattava ja läpinäkyvä kuva yrityksen vastuullisuustoimista. Sääntelyn mukaisesti raportoimme kestävyyteen liittyvistä olennaisista vaikutuksista, riskeistä ja mahdollisuuksista sekä niiden hallinnasta. Raportoimme meille olennaiset tiedot liittyen ilmastonmuutokseen, kiertotalouteen, henkilöstöön, asiakkaisiin ja loppukäyttäjiin sekä hyvään hallintotapaan ja yrityskulttuuriin.

Pääset tutustumaan raporttiin täällä

Auttoiko tämä sinua?

Jaa

Vastuullisuus on strategiamme keskiössä