Hyppää sisältöön
    Henkilöasiakkaat
  • Fennia
  • Henki-Fennia
  • Ohjeet
  • Yritykset ja yhteisöt
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

  • Etusivu
  • Sisältöstudio
  • Puhelimen huolto - takuun vai vakuutuksen piikkiin?
Nainen ja puhelin sohvalla.

Puhelimen huolto - takuun vai vakuutuksen piikkiin?

16.1.2019

Puhelimet ja muut mobiililaitteet ovat hyvin tapaturma-alttiita laitteita. Monet viat menevät laitevalmistajan takuun piikkiin, mutta esimerkiksi putoamisesta aiheutuvan vian korjaaminen jää laitteen omistajan maksettavaksi. Helposti unohtuu, että lähes jokaisella kotitaloudella oleva kotivakuutus voi korvata rikkoontuneen puhelimen huollon. Myös matkavakuutus voi korvata reissussa rähjääntyneen puhelimen.

Kun puhelimeen ilmaantuu vika ilman ulkoista syytä, huolto menee yleensä valmistajan takuuseen. Takuuhuollon edellytyksenä toki on se, että laitteen takuu on voimassa ja vika todetaan huollossa takuunalaiseksi.

Mekaaniset, kuten puhelimen putoamisesta aiheutuneet, viat eivät sen sijaan ole takuunalaisia. Takuun voi purkaa myös ei-vedenkestävästä puhelimesta löytynyt kosteus, joka tulee asiakkaalle toisinaan yllätyksenä. Kosteusvaurion syntyyn kun ei aina tarvita puhelimen putoamista järveen tai sen uittamista vessanpöntössä, vaan sade tai hiki saattaa riittää vaurioittamaan puhelimen herkkiä osia.

Jos laitteen korjaus ei mene laitevalmistajan takuuseen, se on mahdollista laittaa kotivakuutukseen. Mobiililaitteet lasketaan kodin irtaimistoon, joten laaja kotivakuutus kattaa myös talouden puhelimet. Jos puhelin hajoaa matkalla ja sinulla on matkatavaravakuutus, voidaan hajonnut puhelin korvata myös matkavakuutuksesta.

Kumpi korvaa, valmistaja vai vakuutus?

Valmistajan takuu
Kotivakuutus
Puhelin lakkaa toimimasta ohjelmistovian vuoksi
Ei sisälly
Puhelimen näyttö rikkoutuu puhelimen pudottua
Ei sisälly
Puhelin sekoaa kastuttuaan
Ei sisälly
Uuden puhelimen näytössä on ns. pimeitä pikseleitä
Ei sisälly

Huomioi, että taulukossa kuvatut tilanteet ovat vain esimerkkejä ja päätökset vian takuunalaisuudesta tehdään aina tapauskohtaisesti.

Miten toimin, jos puhelimeni rikkoutui?

Mobiililaitevahinkopalvelustamme saat yhdellä puhelulla tiedon siitä, onko vahinko korvattava sekä maksetaanko puhelimestasi rahakorvaus, korjataanko se vai saatko uuden vastaavan laitteen rikkoutuneen tilalle. Voit ilmoittaa vahingosta myös sähköisellä lomakkeella.

Lue lisää

KotivakuutusMatkavakuutusArtikkeliKoti

Jaa

Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluAsiakasedutUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleYritysasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusYksityisyyden suoja puhelinpalvelussaEvästeet