Gå till innehållet
Fasaden på Fennias huvudkontor.

Fennia belönar sina kunder med en Rabatt för kundåren – premieintäkterna ökade i början av året

20.8.2025

Jämfört med motsvarande period i fjol ökade Fennias premieintäkter från skadeförsäkringen med 5,4 procent och från livförsäkringen med 57,3 procent. Fennia fortsätter att förbättra kund- och personalupplevelsen och satsar på att utveckla sin affärsverksamhet. Hanna Hartikainen tillträdde som verkställande direktör i mars 2025.

Verksamhetsmiljö

Utsikterna för den globala ekonomiska tillväxten överskuggas av exceptionell osäkerhet

Första halvåret 2025 dominerades av det handelskrig som USA startade och de efterföljande höjda tullarna. De har bromsat företagens investeringar och undergrävt konsumenternas förtroende, särskilt i industriländerna. BNP-tillväxten i världen har sjunkit till cirka 2,3 procent jämfört med 2,8 procent föregående år.

Centralbankerna, i synnerhet den amerikanska centralbanken FED, befinner sig i en svår situation: den avtagande ekonomiska tillväxten motiverar lägre räntor, men högre tullar håller inflationen envist över 3 procent. Europeiska centralbanken har fortsatt att inta en försiktig hållning, men en räntesänkning mot slutet av året bedöms som sannolik. Sysselsättningsläget har hittills varit stabilt, men det finns tecken på att arbetsmarknaden håller på att mjukna, särskilt inom den amerikanska industrin och i exportdrivna regioner i Asien.

En stor del av de positiva nyheterna under början av året har överskuggats av handelskriget. I Europa kan Tysklands beslut att genomföra betydande ekonomiska och finanspolitiska reformer stimulera tillväxten på längre sikt. Den kinesiska ekonomin har dock fortsatt att bromsa in till 4,5 procent, med återverkningar på råvarupriserna och den globala handeln. Inom energisektorn har olje- och gaspriserna stannat på en hög nivå på grund av produktionsbegränsningarna och spänningarna i Mellanöstern. Utsikterna för ett slut på kriget i Ukraina har förbättrats något, vilket kan minska osäkerheten och sänka trycket på energipriserna.

– De ekonomiska utsikterna för det andra halvåret kommer i hög grad att bero på hur handelskriget fortskrider. Om tarifftvisten löses snabbt och tullnivåerna förblir måttliga kan den globala ekonomin undvika en recession och återgå till en tillväxt på 2,5–2,7 procent 2026. Om tvisten blir långvarig skulle den dock öka trycket nedåt, försvaga investeringarna och öka svängningarna på finansmarknaden, säger Fennias ekonomidirektör Mika Manninen.

Finlands spirande ekonomiska tillväxt bromsas av handelskriget

Osäkerheten i världsekonomin och i synnerhet det handelskrig som USA har inlett kastar en skugga över Finlands ekonomiska utsikter. Exporten, som svarar för nästan 40 procent av BNP, minskade med cirka 1,5 procent under årets början, eftersom både USA:s handelspolitik och den svaga efterfrågan i Europa har försvagat orderstocken, särskilt inom skogs- och verkstadsindustrin.

Byggindustrin stampar fortfarande på stället. Återhämtningen inom bostadsbyggandet har försenats och väntas inte komma igång förrän i början av 2026. Volymerna för infrastruktur- och renoveringsbyggande har dock hållit den totala aktiviteten delvis uppe.

Trots osäkerheten finns det också positiva tecken i ekonomin. Industriella investeringar kopplade till den gröna omställningen och försvarsprojekt har ökat investeringsnivån och stöder den regionala sysselsättningen. Inflationen har dämpats till 2,1 procent i genomsnitt, vilket har förbättrat hushållens köpkraft. Osäkerheten har dock hållit den privata konsumtionen låg och hushållen sparar mer än normalt.

Sysselsättningsgraden uppgick till 72,8 procent i början av året, men väntas stiga till närmare 74 procent under de kommande två åren om världsekonomin undviker recession och exportefterfrågan återhämtar sig.

Fennia fortsätter att utveckla kund- och medarbetarupplevelsen

Fennias premieintäkter ökade både inom skade- och livförsäkringen. Ersättningsutgifterna ökade, främst på grund av ersättningar från olycksfalls- och sjukkostnadsförsäkringar. Inom placeringsverksamheten har året varit hyggligt.

Rabatten för kundåren belönar långvariga kundrelationer – Fennias premieintäkter ökar

Fennias premieintäkter ökade med 5,4 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Premieintäkterna ökade särskilt från olycksfalls- och sjukkostnadsförsäkringar. Fennia betalade 27,6 miljoner euro i Rabatt för kundåren under de första sex månaderna 2025.

Antalet företagskunder hos Fennia fortsatte att växa kraftigt under början av året. Utvecklingen av antalet hushållskunder har vänt till Fennias fördel.

– Fennia är ett ömsesidigt försäkringsbolag som ägs av sina kunder. Rabatten för kundåren är vårt sätt att belöna våra lojala kunder för långvariga kundrelationer, och vi har fått positiv feedback från våra kunder om den, säger Hanna Hartikainen, Fennias verkställande direktör sedan början av mars 2025.

En kontinuerlig förbättring av kundupplevelsen är en central del av Fennias verksamhet. Hartikainen säger att utvecklingen av mätning och analys av kundupplevelsen har gjort det möjligt för ägarkunderna att få sin röst hörd i större utsträckning.

– Vi har ökat vår förståelse för våra kunder på många sätt och utvecklat saker som är viktiga för dem. Vår satsning på att bland annat göra skaderegleringen smidigare har klart förbättrat kundnöjdheten, säger Hartikainen.

Enligt Hartikainen uppskattar Fennias kunder särskilt den snabba hjälpen i händelse av skada och den smidiga kundupplevelsen genom flera kanaler i alla ärenden. Fennia är känd för sin professionella och vänliga service.

Utöver kundupplevelsen har även personalupplevelsen en central plats i Fennias strategi. Hartikainen påpekar att en utmärkt kundupplevelse alltid börjar med en yrkeskunnig och motiverad personal.

‒ Vårt mål är att bygga upp en kultur som präglas av balans mellan arbete och fritid under en konsekvent ledning och där var och en kan utveckla sin kompetens genom kontinuerligt lärande. Ny teknik möjliggör ett smidigare och mer meningsfullt expertarbete. För mig är det viktigt att Fennias anställda trivs på jobbet och det arbetar vi för varje dag, fortsätter Hartikainen.

Skadekostnaderna förblev höga

Fennias ersättningskostnader ökade med 5,7 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Den milda vintern resulterade i färre fordons- och egendomsskador, även om bristen på snö visade sig i form av fler glasskador på fordon. Även skadevolymen till följd av olycksfall i arbetet minskade jämfört med föregående år.

Däremot har de utbetalda ersättningarna från olycksfalls- och sjukkostnadsförsäkringarna ökat markant.

– Sjukkostnadsförsäkringars popularitet har fortsatt att öka under flera år nu, delvis på grund av utmaningar inom den offentliga hälso- och sjukvården. Försäkringar gör också människor mer benägna att söka vård i en tid då kostnaderna för hälso- och sjukvård har stigit. Detta förklarar delvis de ökade ersättningskostnaderna från personförsäkringar, säger Hartikainen.

Fennias driftskostnader återspeglar starkt satsningen på att utveckla affärsverksamheten och IT-systemen.

– Vår systemreform pågår och projektet kommer att pågå under flera år. Vårt mål är att utvecklas för att bättre kunna möta behoven hos våra kunder och vår personal, säger Hartikainen.

Livförsäkringsverksamheten fortsatte sin positiva utveckling – Fennia Liv förvärvar hela aktiestocken i Sb-Livförsäkring

Premieinkomsten för Fennias dotterbolag Fennia Liv ökade med 57,3 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Tillväxten hänförde sig särskilt till fondanknutna försäkringar.

Fennia Liv har avtalat om att köpa hela aktiestocken i Sb-Livförsäkring. Förvärvet godkändes av myndigheterna på sommaren och kommer att slutföras under slutet av året. I samband med affären har Fennia och Sparbanksgruppen avtalat om att inleda ett distributionssamarbete om långsiktigt försäkringssparande och låneskydd.

– Förvärvet och distributionssamarbetet kommer att ytterligare stärka tillväxten i vår livförsäkringsverksamhet. Det här köpet och distributionssamarbetet är en viktig tillväxtmöjlighet som hjälper oss att utveckla vår verksamhet och våra tjänster för våra kunder, säger Hartikainen.

Ett händelserikt placeringsår

Fennias placeringsår har varit bra trots de kraftiga svängningarna på marknaden. Avkastningen på eget kapital har stadigt ökat genom aktie-, ränte- och fastighetsplaceringar. Osäkerheten till följd av handelskriget ledde till att aktiemarknaderna föll under våren, men tack vare den snabba återhämtningen kunde en positiv avkastning på aktieinvesteringarna uppnås. Totalavkastningen på aktieplaceringar har särskilt pressats av avkastningen på amerikanska aktier, delvis på grund av den försvagade dollarn. Å andra sidan har den goda avkastningen på finska och europeiska aktier samt skyddsåtgärderna mot en svagare dollar balanserat avkastningen av aktieplaceringar.

Fennias ränteplaceringar har varit lönsamma på grund av nedgången i de korta räntorna och de stramare marginalerna på kreditriskplaceringarna. Fennias illikvida placeringar, främst fastigheter, har gett en jämn avkastning under början av året och avsevärt förbättrat Fennias avkastning på eget kapital.

Under början av året har Fennia också dragit nytta av uppgången i de långa räntorna. Fennias över 40-åriga kassaflöden har inte säkrats, så en höjning av de långa räntorna minskar värdet på dessa kassaflöden, vilket har haft en positiv inverkan på avkastningen på eget kapital.

Hanna Hartikainen tillträdde som verkställande direktör för Fennia

Hanna Hartikainen tillträdde som verkställande direktör för Fennia i mars. Hon har omfattande erfarenhet av finans- och försäkringsbranschen och tillför Fennia inte bara en gedigen försäkringsexpertis utan också erfarenhet av framför allt förändringsledning.

– Vi har börjat uppdatera vår strategi. Vi har redan ambitiösa tillväxtmål för i år, säger Hartikainen.

Enligt henne bör försäkringarnas roll och betydelse som ekonomisk trygghet för finländarna utvidgas.

– Den offentliga debatten fokuserar för närvarande på i synnerhet försäkringspremier, men det skulle vara bra med mer diskussion om vad försäkringarna faktiskt täcker. Försäkringar är ett viktigt ekonomiskt skydd för finländarna i vardagen, till exempel vid skador på hälsa och egendom, säger Hartikainen.

– Mycket arbete återstår, särskilt när det gäller förebyggande åtgärder och riskkartläggning. Vi vill hjälpa våra kunder att undvika skador, och kunderna har själva bett om information om det. För oss är det viktigt att försäkringen motsvarar kundernas behov och att kunderna förstår innehållet i sin försäkring.

Enligt Hartikainen är hållbarhet allt mer närvarande i vardagen för Fennias anställda.

– Vi har redan gjort betydande framsteg under det senaste året när det gäller att utveckla vårt hållbarhetsarbete och detta arbete kommer att fortsätta. Ett ansvarsprogram med mål och mått har definierats, med hänsyn till de hållbarhetsfrågor som är väsentliga för verksamheten, och åtgärder för att uppnå målen har inletts. Vår vision är att vara ett ansvarsfullt Fennia med stor dragningskraft. Att förbättra personal- och kundupplevelsen är också centralt i vårt hållbarhetsarbete.

Fennias nyckeltal, januari–juni 2025

Fenniakoncernens totalresultat före bokslutsdispositioner och skatter var -44,2 miljoner euro (året innan 37,0 mn euro). Koncernens premieinkomst var 542,3 miljoner euro (442,9 mn euro) och omsättning 613,1 miljoner euro (558,0 mn euro).

Skadeförsäkringsverksamhetens resultat före bokslutsdispositioner och skatter var -52,7 miljoner euro (26,9 mn euro). Skadeförsäkringsbolagets premieintäkter ökade till 220,0 miljoner euro (208,7 mn euro) inklusive Rabatten för kundårens inverkan på 27,6 miljoner euro (26,5 mn euro), och skadekostnaden var 234,2 miljoner euro (221,6 mn euro). Driftskostnaderna ökade till 81,0 miljoner euro (65,8 mn euro).

Livförsäkringsverksamhetens resultat före bokslutsdispositioner och skatter var 8,5 miljoner euro (10,1 mn euro). Premieinkomsten efter återförsäkrarnas andel ökade till 214,6 miljoner euro (136,4 mn euro). Utbetalda ersättningar ökade till 130,2 miljoner euro (73,5 mn euro). Driftskostnaderna var 10,9 miljoner euro (9,5 mn euro).

Fennias riskprocent exklusive Rabatten för kundåren var i juni 80,3 % (81,5 %). Med beaktande av Rabatten för kundåren var riskprocenten 90,3 % (91,9 %).

Nettointäkterna av placeringsverksamheten inom koncernen uppgick till 69,6 miljoner euro (112,8 mn euro), inbegripet intäkter av fondförsäkringar. Nettointäkterna av placeringsverksamheten inom koncernen exklusive fondförsäkringar uppgick till 24,9 miljoner euro (55,1 mn euro).

Enligt preliminära beräkningar var koncernens solvensställning fortfarande stark på 188,8 procent (187,5 %).

Fennias koncernresultatanalys och nyckeltal (pdf)

Mer information

Hanna Hartikainen
verkställande direktör
hanna.hartikainen@fennia.fi

Mika Manninen
CFO, ställföreträdare för verkställande direktören
mika.manninen@fennia.fi

Kommunikation
viestinta@fennia.fi
https://www.fennia.fi/mediapalvelu

Hjälpte det här dig?

Dela

Fennia belönar sina kunder med en Rabatt för kundåren