Hyppää sisältöön
Privatkunder Företagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • 6 synvinklar på plattformsekonomi

6 synvinklar på plattformsekonomi

24.5.2021

Vad är plattformsekonomi? Nya affärsmodeller inom plattformsekonomi utmanar till nytänkande i alla företag som är verksamma i den digitala världen. Med vad betyder plattformsekonomi i praktiken?

1. Digital plattform i fokus

Med plattformsekonomi avses det allt mer utbredda ekonomiska fenomenet där agerande och växelverkan mellan producenter, utvecklare och användare organiseras av digitala plattformar. Alla har säkert hört talas om stora ekonomiska framgångar som Google, Amazon, Facebook eller Uber.

Digitala plattformar står i plattformsekonomins fokus. Plattformarna fungerar i realtid dygnet runt och kan användas för handel, innovationer och utveckling.

Robin Gustafsson, professor i strategiskt ledarskap, Aalto-universitetet.

2. Snabbare innovationer

Plattformsekonomi bryter gamla organiseringssätt i samhället och skapar nya ekonomiska mekanismer.

Vi måste bygga upp helt nya spelregler för ekonomi och innovationer. Plattformsekonomin gör mycket snabba innovationshopp möjliga. Möjligheterna till nya innovationer är bredare och snabbare, tack vare nätverk, öppna gränssnitt och digitala förnödenheter.

Robin Gustafsson, professor i strategiskt ledarskap, Aalto-universitetet

3. Vikten av samarbetsnätverk ökar

Plattformsekonomi och enskilda plattformar som används är framför allt redskap. Det ger företagare möjlighet till nya aktivitetsformer, utveckling och uppskalning, men också till tillväxt och internationalisering. Samarbetsnätverk är av mycket stor betydelse inom plattformsekonomi. Olika plattformar kan underlätta också för små företag att skapa internationella samarbetsnätverk. Ett gott nätverk underlättar för företagare att sälja sitt kunnande och att hitta behövlig kompetens för att främja sin affärsverksamhet.

Atte Rytkönen, expert, Företagarna i Finland

4. Merförsäljning för modern granförsäljare

Vi odlar julgranar och säljer dem på Havunen.fi. Vår huvudprodukt är ett presentkort på en julgran, som företag beställer som gåva till kunder eller personal. Förra året testade vi i samarbete med Wolt hur deras plattform lämpar sig för försäljning av granar. Våra erfarenheter var mycket positiva och det spontana tack som vi fick av beställarna var glädjande.

Vi vill vara en modern aktör inom granförsäljning, och en tjänst som Wolt stöder tanken mycket bra. Via Wolt når vi ut till unga stadsbor, som annars kanske inte skulle skaffa en gran. När det är enkelt att beställa en gran kan också förstagångsköpare skaffa en äkta gran till sitt hem.

Vi utvecklar konceptet vidare och satsar på moderna distributions- och försäljningskanaler. Wolt är en tjänst som lämpar sig mycket väl för detta.

Timo Tammenaho, försäljningsdirektör, Havunen

5. Data borde delas mer

Det finns oändligt mycket data i världen och den finns i många olika källor. I samband med plattformsekonomi förekommer termen Data lake eller datasjö.

Det betyder att man skapar en central plats för rådata och metadata. Med data lake kan man gräva i och utnyttja data effektivt för olika ändamål. Men det finns också problem. Vissa aktörer har mycket data, andra mycket lite. Ibland har dataanvändning av andra förhindrats, även om nyttan för helhetsekonomin skulle vara större om den delas. Vi har ingen fungerande marknad för data än och delar alltså inte data. Därför kan vi inte heller utnyttja data på bästa möjliga sätt i ekonomin, även om data redan finns.

Robin Gustafsson, professor i strategiskt ledarskap, Aalto-universitetet

6. Lokaler till nytta genom platt-formsekonomi

Vår idé att förmedla tomma lokaler över nätet föddes redan 2013, men i Finland var tiden inte mogen för plattformsekonomi då. Stora internationella aktörer på marknaden gav allmänheten en bild av vad plattformsekonomi är. Bra exempel är Uber, Airbnb och Amazon.

Vi var med i projektet Joustotilat i Fiskehamnen i Helsingfors, där olika lokaler i bostadsområdet öppnades för olika användningsändamål. Det lyckades med hjälp av digitala lösningar och vi utnyttjade webbaserade bokningssystem och smarta lås. På tjänsten flextila.com kan man till exempel boka bastutid eller tid till golfsimulator från hemsoffan.
Disponenten eller lokalens ägare behöver inte sätta tid på att fylla i ruthäften, utan vi tar hand om förmedling av lokalen, fakturering, marknadsföring och många andra praktiska frågor mot en månatlig avgift.

Pasi Kivekäs, verkställande direktör, Flextila

Företagande Artikel Fennia

Dela

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Företagskunder Aktuellt Medietjänster Fenniakoncernen Lediga jobb Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd