Hyppää sisältöön
Privatkunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Aktuellt
  • Anställda jobbar på distans – ersätter försäkringen?

Anställda jobbar på distans – ersätter försäkringen?

23.3.2020

Coronaviruset har drivit alla som bara kan till att jobba på distans. Även om distansarbete är bekant redan från tidigare i många företag, är försäkringar för anställda som jobbar på hemkontor inte alltid i skick. Kommunikationsbyrån Pohjoisranta BCW från Helsingfors har under de senaste sex månaderna satsat på verktyg och arbetssätt som stöder distansarbete. I och med att rekommendationen om distansarbete utvidgades fick man på företaget upp ögonen för en kontroll av de anställdas försäkringsskydd.

Koronavirusepidemin har lett till att många arbetstagare jobbar på distans. Även om antalet som utför distansarbete har ökat explosionsartat nu, var distansarbete vardag för många redan före epidemin. Enligt Arbets- och näringsministeriet arbetade en dryg femtedel av löntagarna regelbundet på distans 2018.

Arbetsgivare är enligt lag skyldiga att försäkra sina anställda i händelse av olycksfall under arbetstid. Arbetsolycksfallsförsäkringen gäller dock inte riktigt på samma sätt vid distansjobb hemma som på kontoret. Eftersom arbetsgivaren inte kan kontrollera omständigheterna i arbetet hemma, gäller olycksfallsförsäkringen vid distansarbete endast när verksamheten har ett entydigt samband med arbetet.

Många skador som en olycksfallsförsäkring skulle ersätta på arbetsplatsen omfattas inte alltid av försäkringen för den som jobbar på distans. Den lagstadgade arbetsolycksfallsförsäkringen ersätter inte om en arbetstagare till exempel snubblar på legoklossar när han eller hon ska ta en kopp kaffe eller om han eller hon halkar på toa. Därför behövs en frivillig fritidsförsäkring eller en försäkring för distansarbete för att komplettera arbetstagarens skydd.

Kommunikationsbyrå i Helsingfors uppdaterade sina försäkringar på grund av coronaepidemin

Många företag har reagerat på coronaepidemin genom att se över försäkringsskyddet för sina arbetstagare. Också kommunikationsbyrån Pohjoisranta BCW från Helsingfors uppdaterade sina försäkringar. I expertorganisationen på omkring 30 personer var distansarbete vanligt redan tidigare, men det aktuella läget fick företaget att granska arbetstagarnas skydd också hemma.

– Våra anställda är vårt viktigaste och enda kapital. Det var helt klart att vi i den här situationen kompletterar våra anställdas försäkringar med en frivillig försäkring för distansarbete. Visst skulle det ha varit bra att göra det redan tidigare även om distansarbete då bara vara tillfälligt till skillnad från nu när vi jobbar på distans på heltid. Det var enkelt att teckna en försäkring för distansarbete, och inte var det särskilt dyrt heller. Jag tror att distansarbete kommer att bli mycket vanligare efter den här undantagstiden. Nu är våra anställda försäkrade hela arbetsdagen oberoende av var de jobbar, säger Clarisse Berggårdh, verkställande direktör för Pohjoisranta BCW.

Arbetsgivaren ska stöda distansarbete

– Jag tycker det är upp till arbetsgivaren att erbjuda de anställda sådana arbetsredskap och förutsättningar för arbete att de kan koncentrera sig på jobbet. Under det senaste halvåret har vi satsat betydligt på arbetsredskap, verktyg och dokumenthantering som stöder distansarbete, och nu fungerar allt smidigt oberoende av var den anställda jobbar. Det här paketet omfattar naturligtvis också en försäkring för distansarbete, fortsätter Berggårdh.

Arbetet löper smidigt på Pohjoisranta BCW trots undantagssituationen. Berggårdh påminner dock om att arbetsgivarens stöd är viktigt för att distansarbete ska lyckas.

– Just nu talar man mycket om tips för effektivt distansarbete och om hur arbete som är oberoende av plats ökar de anställdas välbefinnande och minskar stress. Här glömmer man att effektivt distansarbete inte enbart är i den anställdas händer. Arbetsgivaren måste satsa på att de anställda har rätt verktyg och att tillvägagångssätten i organisationen också stöder lyckat distansarbete. Först då kan man utgå ifrån att distansarbetet löper smidigt och effektivt, konstaterar Berggårdh.

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Privatkunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Integritetsskydd vid telefontjänsten
Vår webbplats använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök. Genom att använda webbplatsen godkänner du användning av cookies.
Läs mer.