Hyppää sisältöön
    Henkilöasiakkaat
  • Fennia
  • Henki-Fennia
  • Ohjeet
  • Yritykset ja yhteisöt
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

  • Etusivu
  • Sisältöstudio
  • Yrityskulttuurit murroksessa – Muutos vaatii rohkeutta
Fennian henkilöstöjohtaja Anu Nurro

Yrityskulttuurit murroksessa – Muutos vaatii rohkeutta

20.8.2020

Yrityksissä on palattu kesälomien jälkeen arkeen, mutta työskentelytavat ovat muuttuneet koronakriisin takia pysyvästi. Työpaikoilla on tehtävä rohkeita päätöksiä siitä, kuinka yhteisöllisyys ja etätyöskentelyn hyödyt pystytään yhdistämään. Sillä on iso vaikutus yrityskulttuuriin.

Vahva yrityskulttuuri on jokaiselle yritykselle tärkeä kilpailuetu.

– Muutostilanteissa yrityskulttuuri punnitaan ja haastetaan. Työntekijöiden turvallisuudentunne lähtee siitä, että työt jatkuvat, jokaisella on mahdollisuus onnistua ja olla terveenä töissä. Yhteisöllisyyden merkitys on noussut voimakkaasti koronakriisin aikana, sanoo Fennian henkilöstöjohtaja Anu Nurro.

Hänen mukaansa aiempaa joustavammat työntekemisen tavat ja avoin viestintä vahvistavat yrityskulttuuria.

– Meillä Fenniassa lanseerattiin kulttuurin kiteytys keväällä. Pohjatyötä tehtiin yhdessä henkilökunnan kanssa. Kulttuuriamme kuvaavat sanat rohkea, edistävä, ihmisläheinen, asiakaslähtöinen ja sujuva. Haluamme olla näiden sanojen arvoisia, Nurro kertoo.

Yrityskulttuuri syntyy jokaiseen työyhteisöön ja se on yrityksen selkäranka. Työpsykologi Juho Toivola on kiteyttänyt Y-Studion haastattelussa yrityskulttuurin tarkoittavan sitä, mitä yrityksessä tapahtuu, kun pomot eivät ole paikalla.

Yrityskulttuuri osoittaa, miten työyhteisöä johdetaan, mitä yrityksessä arvostetaan, mitä sallitaan ja mitä ihannoidaan. Arvot luovat yrityskulttuurille hyvän pohjan.

– Tavoitteemme on, että henkilöstö voi hyvin, jotta voimme keksiä uutta ja palvella asiakkaitamme, Nurro sanoo.

Viestintä ja vuorovaikutus

Etätöiden tekeminen on tutkitusti tehokasta. Toisaalta tiettyjä tilanteita, kuten yhdessä suunnittelua tai tunteiden lukemista, helpottaa kasvokkain viestintä. Lisäksi työntekijöiden perehdyttäminen ja sitouttaminen vaativat läsnäoloa.

Etä- ja lähityön yhteensovittaminen ei ole helppoa. Työntekemiseen liittyvät haasteet ovat yksilöllisiä. Joku voi kokea eriarvoistavana, jos etätyön tekeminen ei ole mahdollista. Osa puolestaan ei välttämättä tiedä, mitä etätyö on tai mitä se ei ole.

Fennian aluejohtajan Marko Leppäsen mukaan yhteenkuuluvuuden saavuttaminen edellyttää entistä parempaa viestintää ja vuorovaikutusta. Henkilökunnan aktivointi ja osallistaminen on tärkeää.

– Tämä on yrityskulttuurille pelin paikka. Teknisesti ajateltuna välineiden täytyy olla kunnossa. Henkisestä lähestymiskulmasta ihmisille pitää uskaltaa antaa lupa toimia ja tehdä itsenäisempiä päätöksiä. Samalla on syytä kertoa rajat. Ne jäävät yleensä kertomatta, Leppänen listaa.

– Lisäksi tiimien sisällä on kysyttävä säännöllisesti, mitä toiselle kuuluu ja miten työkaveria voi tarvittaessa auttaa, hän jatkaa.

Fokus itse tekemisestä ei katoa, jos yrityskulttuuri on kunnossa. Leppänen kertoo keväältä esimerkin:

– Aloimme yritysmyynnissä harjoitella heti asiakkaiden kanssa vuorovaikusta verkkotapaamisten avulla. Muutostilanteissa pitää odottelun sijaan vain rohkeasti opetella uutta.

Vanhojen käytäntöjen murtamista ja verkkotapaamisia edellyttävät myös asiakkaat.

– Meidän tehtävämme on tehdä asiakkaiden elämästä helpompaa. Jatkossa live-kohtaamisten arvo kasvaa, Leppänen uskoo.

Lue lisää

ArtikkeliYritys

Jaa

Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleHenkilöasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusPuheluiden hinnat ja yksityisyyden suojaEvästeet